Anak Kerak

545 7 4
                                    

Sebuah kereta yang di naiki sepasang suami isteri membelok masuk ke suatu jalan. Hanya pokok-pokok buluh di kiri kanannya. Jalan tanah itu berlopak-lopak di tambah dengan becak akibat hujan yang kian lebat turun mencurah-curah.

Guruh dan kilat sambar-menyambar. Menderu-deru bunyi ribut yang menerobos di celah-celah pokok buluh. Jika di amat-amati seakan ada bunyi suara berbisik atau hilai ketawa 'sesuatu' yang menjadi penunggu di kawasan tersebut.

Bersusah-payah si suami mengawal stereng kereta mengelakkan lopak-lopak dan lubang di sepanjang jalan.

"Betul ke jalan yang kita pilih ni bang?" tiba-tiba terpacul soalan tu dari mulut isterinya yang duduk di sit sebelah.

Si suami diam membisu.

Grunkk! kilat menyambar betul-betul tidak jauh di hadapan jalan yang di lalui. Ketika itu cahayanya menyimbah ke suatu pintu gerbang masuk yang kelihatan telah amat usang.

"Hah! nampak tak tadi apa yang tertulis kat gerbang tu?" tanya suami.

Si isteri mengangguk-angguk. Kampung Lang Rimau tertera di pintu gerbang sama seperti apa yang tertulis pada kertas alamat yang sedang mereka tujui.

"Memang ini lah kampung nya. Inilah jalan yang kita cari-cari"

"Bang,maksud saya jalan yang kita pilih ni...

" Sudahlah! kalau awak nak menyesal patut dari awal lagi. Dah takde jalan lain lagi. Jalan 'hitam' ni lah pilihan kita sekarang. Faham! "kata si suami dengan nada sedikit kasar dan tinggi. Isterinya tak berani bertanya lagi.

Setelah melepasi kawasan pokok buluh, barulah kereta yang di naiki suami isteri tu lalu di rumah-rumah penduduk kampung. Rata-rata penduduknya mungkin telah tidur. Lagipun jam sudah menginjak ke pukul sebelas malam.

Kereta di parkir tepi kawasan perkuburan.

"Macam mana kita nak tahu di mana letak rumah nya?" tanya isteri.

"Kan dia dah cakap,bila sampai je berhenti dan tunggu kat kubur ni. Nanti dia hantar 'khadam' bawak kita ke rumahnya" kata si suami.

Suami isteri itu berdiam menanti dalam kereta. Hujan masih lebat mencurah-curah. Tak lama kemudian hidung mulai menangkap bau hanyir darah yang amat kuat.

"Bang..." si isteri mulai rasa tak sedap hati. Hairan memikirkan dari mana datang bau tersebut,kalau dari luar sekalipun tak mungkinlah boleh sebegitu kuat baunya menyusup ke dalam kereta? Lagipun tingkap semua di tutup rapat tambahan pula hujan lebat pastilah bau dari luar ternyah pergi.

Si suami memberanikan diri memandang ke arah cermin pandang belakang dan mendapati ada suatu lembaga yang amat hodoh sedang duduk di sit belakang. Bau hanyir darah datang dari 'benda' tu.

"Kau siapa?!" berani si suami melemparkan soalan.

"Aku khadam yang di utus untuk mengiring mu ke rumah tok Umbik" jawab makhluk hodoh dengan bau darah semerbak tu. Suaranya menyeringai.

Hampir si isteri menjerit ketakutan,namun cepat suaminya menghalang dan menasihati supaya tidak memandang ke belakang. Dalam keadaan menggigil dan terketar-ketar si isteri terpaksa akur.

Kereta di pandu mengikut arah yang di tunjukkan si khadam. Sehinggalah mereka berhenti betul-betul depan sebuah teratak buruk. Letaknya di pinggir kampung jauh sedikit dari rumah penduduk-penduduk lain.

Bau hanyir darah serta-merta hilang bersama kelibat sang 'khadam'. Pasangan suami isteri menarik nafas lega buat seketika.

"Cepat turun,kita dah sampai" kata si suami.

Koleksi Cerita HorrorWhere stories live. Discover now