Dung dung dung dung dung dung dung dung dung! Dung dung dung dung dung dung dung dung!
Bunyi tagung kana pukul kedengaran dari jauh. Wahhhhhh siok o telinga sy, lapang pikiran..sy lupa skijap pasal mama ma anty sy mo menapau di umah org!
Anty kasi paking kreta x jauh dari umah dorng si Bita. Siap2 daa dia mo bawa tu plastik yg ada tapau trus sy bilang "Anty, ko pakai cantik2 begini trus pigang plastik ikan, butul2 macam yg baru balik dari pasar o", itam trus muka dia tapi nasib baik dia kasi tinggal juga tu plastik dlm kereta. SELAMAT SYYYYYY!!!
Kami jalan bergandingan menuju umah org kawin, aramai butul o! Tapi sy gembira sbb lama sudah sy x rasa yg begini. Mcm kaamatan pula :). Kedatangan kami kana sambut oleh si Totok (mama si Bita).
"Welkom welkom Rumi om odu om Sonim om....eiiii?? Isai gia tii (sepa ni)?? Bukan masam (macam) si Ria, yg numbur dua ko ka ni Rumi?"..ishhhh..sy tidak terkenal bah dulu...gumuk dari kici gia sy, jadi kurang pemes. Lagipun sy duduk umah saja, teda sy p kawan2 ma jiran2 kami ni. Pas tu sy p kerja d S**** pun teda org tau sbb..dorng x mau tau la bah...isshhh.
"Ya, dia laini, baru saja dia balik dari S***** kamarin. Dia karaja sana bah lama sudah", mau juga bah mama kasitau mana sy kerja...😫
"OOOOOOOOOO...bah pigi la korng jumpa pangantin, dalam umah dorng punya tampat sanding ni sbb sy baru kasi pasang ekon bah", loooooool korng paham ka kanapa sy katawa? Begini la bah ni org kampung, x pandai kalah. Ada ja mo di kasi compare. Mama sy senyum saja kunun, trus dia kasi koluar tu angpau dia.
"Sy bagi ko atau pangantin ni angpau, Totok? Sori ar, x banyak juga sy buli kasi ni, satu ratus ringgit saja", ni mama sy pun x mo kalah..patut la dia minta sy duit samalam. Banyak juga dia kasi o. Salalu kalau kampung2 10-50 ringgit ja bah.
"Oh, x apa, kasi sy saja", ketara butul mata duitan o mama si Bita ni.. :D :D
So, pas sesi compare2, kami p jumpa pengantin. Cantik si Bita, kenal juga dia ma sy. Masa kici ada juga dia tlg2 sy marah tu budak2 lelaki yg suka p cucuk2 parut sy. "golombon! golombon! golombon macam karbau**(sorry ar kalau tersinggung, teda niat sy yg jahat ni. sekadar cerita saja**) Si Bita yg selalu p teriak tu budak2. Nangis2 lagi sy bah tu time, Bita juga bawa sy balik umah. Walaupun kami bukan bff, tapi sy hormat dia ni.
"Wah entens, x sangka buli jumpa ko lagi o. Kurus sudah ko! Ko berdiet ka ni"??? Si Bita happy nampak sy.
"Kalau sy masi gumuk nanti ada yg pigi cucuk parut sy bah, Bit", katawa kami duarang sambil paluk2. Trus dia kasi kanal raja sehari dia.
"Ini la laki sy ni Fir, nama dia Fredy org Indon.", sy salam ma Fredy tapi sy muskil..his face so familiar...
"Ayoh Fir, kita salaman", aiseymen..ckap indon lagi kita bah. Sy senyum dan kasi hulur tangan sy. Tapi sy masih lagi ingat2, kanapa ni muka so familiar?
"Eh, mana sudah best men si Fredy ni? Sayang, adik kamu pergi mana?" Si Bita tanya laki dia (ish, jadi laki sudah la bah tu)
"Wah, tadinya dia ada di sini seblahan gue aja. Ilang lagi dia. Sebentar yah Fir", si Fredy pigi cari adik dia.
"X payah la bah tu Bit, malas sy mo kanal2 ipar2 ko ni. Nanti sy takawin kita berbesan pula (ngam ka tu besan tu???)
"Nah, tu na dia tu. Mari sini sy kasi kanal ko ma kawan sy masa kici" si Bita ckp nogi bahasa malayu dusun dia bh... aiyaaaaa...mau ja sy tutup muka sy pakai hood o...boring nya.
"Hai, apa kabar", tangan kana hulur.
"Hai, apa kabar juga" sy sambut tu tangan sambil mulut sy sudah sy kasi sedia dengan senyuman yg paling manis. 😳
Mata bertemu mata...............
!!!!!!JONAZ!!!!!!!!!
Mulut kami dua2 terkunci, tangan kami masi lagi malakat tapi genggaman kami la paling manang, punya kuat!!!!! Automatically dia tarik sy, sy tarik dia, dua2 kami berpelukan sana tu keramaian!!!! ahhhhhhhhhhh!!! Jonazzzzz!!!!!! Kluar airmata sy (biasa la si Fir...), sy tidak sangka sy buli jumpa dia lagi ni. Selama ni sy x try cari dia atau mau tau kabar berita dia sebab ingatan sy ma Talib melebihi segala2nya. Tapi hari ni sy jumpa dia, tiba2 perasaan rindu sy mcm mo kluar dari jantung sy. All of sudden!! Perasaan yang sama bila sy mula2 mo sms ma Talib lepas dia propose sy jadi gf dia. Sy fall in love balik ka ni????
"Fir.. gue kangen sama kamu", dia ckp di telinga sy sebab kami masih lagi bapaluk bah. Sy x jawab tapi sy kasi ketat sy punya pelukan ni. Sy harap dia paham juga signal sy.
Smua org tingu, terbuka mulut dorng! Alamak..menjawab la sy ni nanti sama mama.
"Kamurang duarang sudah berkenal ka pula ni", si Bita dgn hairannya p tanya sy bila kami kasi lepas sudah diri masing2. si Jonaz ma sy merah sudah tu muka sbb perbuatan kami diklasifikasikan sebagai 13sx bah :D hahahahha. Kana sogit laini.
"Kami satu kerja bah ni dulu tapi tiba2 putus hubungan sbb dia berenti kerja kan", sy kasi explanation yang paling singkat. Tangan kami masi lagi berpegang ni.
"Pir, tambalut (kawan) ko kaitu? Bawa la pigi umah nanti ar. Santik butul muka dia o", atukkk mamaaaaaaaaaaaa sy!!!
"Bita, Fred, mbak (ckp ma mama), minta ampun yah, saya mau bicara sama Fir sebentar", si Jonaz ckp ma si Bita & laki + mama sy. Dorang angguk ja trus si Jonaz tarik sy kluar dari tu keramaian bah. Kami masuk dalam kerita yg dorang bawa kali tu, trus dia on engine.
"Where are you taking me, Jonaz?" Dia senyum ja. Dia masuk gear "D" pas tu dia tekan minyak.. Dia x ckp apa2. Dia pandu macam dia tau sudah jalan sini ni. Diam2 kami dlm kreta tu tapi tangan dia x kasi lepas tangan sy. Sy biar sbb sy rasa siok :D. Ada juga 15 minit dia drive sampai la kami di sebuah umah. Tu umah nampak macam baru siap kana bikin, dua tingkat. Jonaz kasi berenti kereta trus dia keluar. Sy ikut ja tanpa sepatah kata. Kami naik p tingkat atas tu umah. Jonaz buka grill, buka tabir trus angin dari dalam menghembus keluar. Sy langkah masuk dalam tu umah trus sy takaras macam patung....
"This is my house, down stair is my brother, Fredy", dia kasi explain.
"Jonaz.......you made this....."..sy masih terpaku sama tu pemandangan..sy x peduli di bawah tu umah sepa.. ..gambar sy memenuhi tu ruang umah.. mcm wall paper pula. Dari sy yg gumuk smpi yg sy di hospital (time si Talib died).
"I never let anyone to come inside this house.. I mean, this floor", dia ckp ma sy. "I am waiting for you to come back to me", terharunya saya......
"JONAZ.....", Itu ja sy mampu cakap. Sy p peluk dia lagi, kuat2 sebab sy suddenly rindu dia yang amat sangat!
"I miss you a lot, Fir..It's like dying not seeing you..", airmata sy deras butul.. Dia lap pipi sy yang basah, dia pigang pipi sy dua2 pas tu dia tarik kepala sy dan cium dahi sy, pas tu dia cium mata sy..pas tu hidung sy...pas tu.....................
YOU ARE READING
Diari Si Gumuk (COMPLETED) Season 1 & 2
Ficción GeneralCopyright © Fir Tree June SabahanSlank©2019 All rights reserved. No part of this publications may be reproduced in whole or in part, or stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical. Photocopying, r...