Kapitel 15 - En stalker

2.3K 90 20
                                    

KAPITEL 15

Jag känner hur alla blickar är på mig när jag går genom korridoren på måndagsmorgonen, men jag håller huvudet högt och blicken fäst rakt fram. Jag var förberedd på det här, att hela skolan skulle veta om att jag har varit på dejt med Andy. När jag börjar närma mig mitt skåp så dyker Natalie upp bredvid mig.

"Är ryktena sanna? Har du varit på dejt med Andy?" Natalie låter lika nyfiken som alltid, hon är värre än min mamma. Jag himlar lätt med ögonen åt henne innan jag öppnar mitt skåp och trycker in min jacka och min väska.

"Ja det är sant, vi var på dejt i fredags.." säger jag medan jag slänger en snabb blick på schemat som hänger på insidan av mitt skåp tillsammans med en hel del andra saker. Jag börjar rota omkring i mitt skåp på jakt efter mina mattegrejer. Jag tar ut bok efter bok och ger till Natalie som lydigt tar emot dom medans hon väntar på en fortsättning från mig.

"Varför gick du ut med honom..? Vad är hans hemlighett? Är han bra i sängen eller?" Natalie fortsätter prata på när jag inte svarar.

"Natalie!" halvskriker jag och råkar putta till henne så att hon tappar berget av mina böcker som jag staplat i hennes famn. Ojdå.

Vi böjer oss ner samtidigt och börjar plocka upp alla böcker, samtidtigt som Natalie fortsätter förhöra mig om Andy och jag motvilligt, men lugnt och tålmodigt svarar. När vi reser oss upp igen, Natalie med en hög böcker i sin famn och jag en annan hög, så dumpar jag även min hög med böcker över till henne för att fortsätta min jakt efter matteböckerna.

"Du måste rensa ditt skåp Haley, det är totalt kaos!" Natalie lutar sig framåt och kikar in i mitt skåp, som är fullt av lösa papper, pennor, hårspännen, och är det där längst in en.. sko..?

"Det behöver inte rensas!" Försvarar jag mig och täcker snabbt över skon med ett papper. "Det behöver bara omorganiseras.". Ja!

Jag hittar tillslut mina matteböcker och trycker dom i famnen på Sam, som har dykt upp på andra sidan av mig. Sedan börjar jag lasta in bok efter bok, från Natalies famn, in i skåpet igen.

********

Fokusera. Andas in. Andas ut. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Fokusera på att andas. Nej, jag föder inte barn.

Jag gör något mycket värre, jag går, genom korridoren, mot dörren som bara kommer närmare och närmare. Dörren in till engeskasalen. Dörren in till Mr. Collins lektion. Det är som en film som spelas i slowmotion. Allt runt omkring mig existerar inte, jag kan höra mina egna hjärtslag. Det är nästan så att jag kan känna hur mitt hår flyger bakom mig, som om jag springer mot en fläkt. Dörren närmar sig långsamt, långsamt.

"Haley vad gör du?" Nathaniels roade röst avbryter mig och mitt filmögonblick. Jag kollar upp på honom, men slutar inte att gå.

"Ingenting, absolut ingenting! Det var inte som det såg ut." Säger jag snabbt innan vi stannar utanför den öppna dörren till engelskasalen. Elever tränger sig förbi oss för att komma in.

"Jaså? För det såg ut som om du levde i en filmscen i slowmotion." Säger Nathaniel och höjer på ena ögonbrynet.

"Ja, då är det som det såg ut!" Säger jag och försöker låta obekymrad innan vi säger hejdå och Nathaniel försvinner iväg för att gå till sin lektion. Jag tar ett djupt andetag innan jag kliver in i det halvfulla klassrummet.

Kolla inte fram mot tavlan. Håll blicken låg och gå lugnt och sätt dig bredvid Sam. Jag försöker övertala mig själv.

Det här går jättebra, det här går jättebra, det här går...

Haley West (bok 1) boyfriend game gone wrongWhere stories live. Discover now