KAPITEL 3
Vad gör jag? Varför står jag här som en tönt och pratar med någon som är helt inne i en boks värld.
Det känns som flera minuter, men i verkligheten tar det nog bara en halv sekund, innan Andy förvånat kollar upp på mig.
"Hej.." Mumlar han och förvåningen och förvirringen syns tydligt i hans ögon.
Mina fingrar pillar nervöst på boken medan jag tvingar fram ett leende.
"Ville du något?" Andy låter förvirrad och har inte släppt mig med blicken.
Ja jag tänkte bara fråga om du kan spela min pojkvän för att göra Skyler svartsjuk.
"Jag bara undrade vad du läser." Får jag fram tillslut.
"Jag läser Harry Potter, igen.. Varför undrar du?" Svarar Andy och kollar misstänksamt på mig.
"Åh Harry Potter!" Säger jag glatt. "Det är den där killen som bor i skogen och kan prata med vargar va?"
Eller kanske inte...
"Vad pratar du om?"
Jag skrattar och rycker på axlarna och försöker se normal ut men jag känner tydligt hur jag är röd om kinderna och hur mina händer började svettas.
Jag måste rädda det här!
"Jag bara skojade.. Det är klart jag vet vad Harry Potter är." Säger jag och försöker se kunnig ut. Andy kollar misstänktsamt på mig innan han nickar mot min bok.
"Vad läser du då?" Frågar han och jag ser hur han kämpar för att inte bara fräsa åt mig att lämna honom ifred.
Jaa.. Vad läser jag?
Jag sneglar ner på boken som Sam hade tryckt i min famn förrut.
The Hungergames
"The Hungergames" säger jag och ler stort. "Igen.." Lägger jag snabbt till med ett stolt leende.
För att vara ärlig så har jag inte ens läst den en enda gång. Men jag har sett filmen, och det är typ samma sak.
"Ja, dom är bra."
Dom? Finns det fler än en?
"Ja visst är dom!"
Andy nickar och jag kollar snabbt bakåt och får se Sam stå halvt gömd bakom en hylla och göra tummarna upp åt mig. Tydligen så går det bra.
Jag kollar mellan Andy, hans bok, min bok och den tomma stolen framför honom. "Är det okej om jag sätter mig här?" Frågar jag och ler lättat när han nickar. Jag drar ut stolen och sätter mig klumpigt ner mittemot honom och slår upp boken. Jag stirrar ner på alla svarta små bokstäver och suckar tyst för mig själv. Hur kan folk tycka att det är avkopplande att läsa?
Efter fem minuter ger jag upp och slår igen boken. Andy kollar förvånat upp på mig och jag rycker på axlarna.
"Jag behöver kaffe." Säger jag innan jag reser mig upp. "Vill du följa med?"
"Nej tack.. Jag ska nog fortsätta läsa."
"Okej då... Vi ses." Jag tar boken och min väska.
"Jag antar det.." Mumlar Andy men han är redan inne i bokens värld igen.
Jag suckar innan jag går tillbaka till Sam och ger henne boken. "Jag behöver kaffe." Är det enda jag säger innan jag går mot utgången.
Jag sneglar bak över axeln och väntar mig få se Sam gå efter mig men istället ser jag ingenting förutom hyllor med böcker.
Aja.. Hon kommer väll...
Jag går ut och suckar högt när jag fortfarande inte ser minsta skymt av Sam. Jag vänder mig om för att fortsätta min väg till bilen och skriker till och hoppar bokstavligen två meter upp i luften när Sam står precis framför mig.
Hur i helvete kom hon dit?
"Hur i helvete kom du hit? Jag kollade ju bak hela tiden!"
"Som sagt, Andy får inte få syn på mig så jag smög ut." Svarar Sam obekymrat innan ett leende formas på hennes ljusrosa läppar. "Åh! Du tog bilen, vad bra."
Jag rycker på axlarna innan jag tar fram bilnycklarna från min väska. Jag trycker på knappen för att låsa upp bilen och ett litet blippljud hörs från den innan Sam springer fram och hoppar in i passagerarsätet. Jag skakar smått på huvudet åt henne innan jag också hoppar in i bilen.
"Så vad vill du ha?" Frågar jag och kollar över på Sam innan jag startar bilen.
Dum fråga.
"Starbucks... Vad annars?" Sam himlar med ögonen innan hon startar radion. Vi börjar sjunga med till nån låt trots att vi inte vet texten. Fast det är en sak som vi vet, och det är att vi är hemska sångare...
********
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Haley West (bok 1) boyfriend game gone wrong
Genç KurguMöt Haley West, en vanlig 16-åring bortsett från att hon alltid råkar hamna i pinsamma situationer. Möt Samantha Sullivan, Haley's bästa vän som alltid får konstiga ideér. Möt Skyler Watson, skolans snyggaste och mest populära kille. Möt även Andy...