#Dua puluh

4.1K 283 5
                                    

14/10/19

Hari-hari aku berjalan seperti biasa. Begitu juga dengan Shakeel, ibu dan ayah. Macam tak ada apa yang berlaku. Cumanya, udara di dalam rumah itu terasa lebih tegang daripada biasa. Ibu dan ayah dengan kerja mereka, Shakeel dengan dunianya dan aku dengan diri aku sendiri.

Jarang aku dan Shakeel bertembung. Kalau dulu dia tak pedulikan aku, kini lebih teruk. Dia kini lebih banyak menghabiskan masa berkurung di dalam biliknya. Kalau dulu dia akan cari makan di dapur, tapi sekarang tak lagi. Selalunya waktu makanlah peluang aku untuk tengok muka dia.

Pagi tadi, aku menunggu dia di meja makan. Tunggu punya tunggu langsung tak muncul. Rupanya dah keluar awal-awal! Hampeh betul.

"Apa pasal kau masam semacam?" Zara tepuk bahu aku.

Aku angkat bahu. Tak nak cerita apa-apa.

"Tak OK lagi ke?"

"Apa yang tak OK?"

"Kau accident kan hari tu? Dah OK dah?"

Terpasung langkahku mendengar itu. Laju aku berpusing menghadap Zara.

"Mana kau tahu?"

"Shakeel bagitahu."

Tak semena-mena mataku bundar terkejut.

"Dia bagitahu? Bila? Bila kau jumpa dia?"

"Bukan aku yang jumpa dia, dia yang ajak aku jumpa."

Shakeel berjumpa dengan Zara? Wow, aku langsung tak sangka!

"Dia cakap kau sakit hampir kena langgar. Dia suruh aku tengok-tengokkan kau dekat sekolah."

"Oh..." Itu saja yang aku mampu balas.

Penting ke dia buat semua itu? Demi aku atau semata-mata untuk bertemu Zara? Kalau niat dia ingin bertemu Zara sekalipun, apa kaitannya dengan aku? Itu hak dia. Tapi apa yang aku rasa pun, itu hak aku, perasaan aku... Dan tak salah untuk aku tertanya-tanya kan?

Kami teruskan berjalan samb sesekali aku kerling Zara di sebelah. Dia nampak ceria pagi ini. Tak seperti selalu.

Aku berhenti sekejap untuk ikat tali kasut. Zara yang mungkin tak sedar aku berhenti di tepi jalan meneruskan langkah kaki dengan senyum lebar.

Ceh dia tinggalkan aku.

"Weh..."

Aku masih meneruskan ikatan.

"Weh..."

Hmmm, bukan aku agaknya.

"Weh!"

Eh? Aku ke?

"Ya?" Sahutku sambil mata masih lagi di ikatan kasut yang tak siap-siap. Macam mana eh? Masuk sini, kemudian sini, sini... Hmmm... Hodohnya.

"Alyan? Ini Alyan kan? Kawan abang Shakeel?"

Eh? Nama Shakeel lagi. Kenapa semua orang sibuk pasal Shakeel?

Aku menegadah ingin melihat si empunya suara. Dia tengok aku dengan senyum nipisnya.

"Ingat aku tak?"

Aku bangkit dikala tali kasut masih belum kemas. Putus asa, jadi akhirnya aku biarkan saja. Sumbat-sumbat sikit dalam kasut bagi dia tak bergerak, selesai.

"Ingatlah... Muneerah, kan?" Aku mengeluh apabila mata bersabung dengan matanya. Tengok muka dia, penat pula hatiku ini tiba-tiba.

"Surat aku, dah bagi dah?"

"Dah."

"Dia cakap apa?"

"Dia suruh aku buang surat kau."

KeelLela Where stories live. Discover now