#Dua

4.4K 317 8
                                    

▓▓▓▓▓ "Kau salah tengok jadual ke?" Zara bertanya sambil mata masih setia memandang Shakeel yang masih di parkir motor. Aku ikut pandang sama. Bukan pandang biasa, haruslah kena jeling. Mana boleh tak bagi jelingan. Dia dah tinggalkan aku tadi.

"Aku stay sampai petang," aku membalas soalan Zara.

"Untuk?"

"Kemas stor."

Terjegil-jegil mata aku tengok Zara. Tak habis-habis skodeng si Shakeel. Dia dah masuk ke dalam sekolah pun badan masih terjengket-jengket nak menengok.

"Korang tinggal serumah kan? Tak naik sama?"

"Mana boleh, tak elok." Ceh, padahal baru sekejap tadi aku duduk atas motor Shakeel. Duduk belakang dia siap pegang baju. Haram konon.

"Oh... Lupa pula. Tapi tak salah kan? Kau kata dia ada kereta, kan?"

"Dia tak nak hantar aku."

"Kenapa? Mak ayah kau tak kesah ke kau jalan kaki hari-hari?"

"Kalau aku dah jalan kaki, maknanya dorang tak kesahlah."

Zara menikus sekejap. Tangan naik garu leher sendiri. Banyak tanya betul. Hari-hari kena layan soalan dia. Nak lari memang tak boleh. Sama kelas, duduk sebelah-sebelah. Aku ketua kebersihan, dia pula ketua keceriaan. Kau nampak tak jodoh macam tak nak bagi kami berpisah kat situ?

"Kau dengan Shakeel rapat kan? Ajak ajelah dia bawa kereta pergi sama-sama, tak boleh?"

"Tak boleh."

Kalaulah Zara tahu perangai Shakeel macam mana. Mesti soalan itu tak keluar dari mulut dia. Dan mesti soalan lain yang akan dia tanya.

Apa yang Zara tahu dan apa yang aku bagitahu tak sama dengan apa yang berlaku. Apa yang keluar dari mulut aku tentang Shakeel semuanya baik-baik belaka. Dia juga tak tahu aku ada masalah keluarga. Keadaan ibu aku, keadaan aku dengan Shakeel yang perangainya sangat-sangat menyebalkan dan perangai adik aku yang agak menjengkelkan. Aku tak pernah sebut. Dan aku tak rasa nak bagitahu dia.

"Shakeel baik kan?"

"Baik."

"Yalah, kau pun selalu cakap dia baik. Tapi kan... Kenapa korang tak datang sekolah sama-sama eh? Kau kata dia baik. Mestilah dia takkan biarkan adik kesayangan dia jalan kaki, balik sekolah bawah cahaya matahari ter..."

Bla, bla, bla.

Soalan yang hampir sama hari-hari. Jawapan sama juga aku bagi. Tapi dia tak serik. Dia nak apa sebenarnya aku pun tak tahu. Memang manusia jenis suka tanya soalan agaknya.

Hari pertama aku berkenalan dengan dia pun, aku rasa macam dia ada something wrong somewhere. Tapi dia tak cacat. Sempurna. Cantik, pandai, kaya. Tapi satu aje perkara yang tak lengkap dekat dia. Dia tak ada kawan. Ada memanglah ada tapi ramai yang niatnya hanya untuk ambil kesempatan. Aku tak tahulah aku sebenarnya terpaksa atau rela berkawan dengan dia.

Mungkin dia nak perhatian?

Biarlah dia tahu sendiri perangai Shakeel macam mana. Kalau aku cakap dia jahat pun, kalau dah namanya mulut Zara, ada aje benda yang tak kena. Contohnya macam, "eh takkanlah, walaupun muka dia ketat semacam, dia baik sebenarnya kan?" Ataupun, "tak mungkinlah. Kau tipu aku kan? Kau sengaja nak buat aku benci dia kan?"

"Eh tapi kan... Korang kan serumah? Apa salahnya kalau..." Zara menyoal lagi.

"Aku masuk dululah, panaslah kat luar."

"Eh kejaplah! Kau kata dia ada kereta tapi kenapa-"

"Zara oh Zara, aku penat baru lepas jalan kaki... Kau boleh tolong aku?"

KeelLela Where stories live. Discover now