#25 "Cari Haqq, sampai dapat!"

1.9K 165 3
                                    

1/11/19

Aku dan Zara semakin renggang, sudah jarang berbual. Tak ada rasa untuk tegur dia. Ada sekali dua Zara bertanya kenapa aku diam, tapi aku tak bersuara. Geleng dan angguk saja. Akhirnya dia buat kerja dia dan aku buat kerja aku.

Macam tak percaya, Shakeel dan Zara dah kenal lama. Secara tidak langsung akulah orang ketiga di antara mereka. Aku dah tak peduli pasal perasaan Zara terhadap Shakeel. Dan apa yang Shakeel rasa apabila bersama Zara. Itu hal mereka, hak mereka.

Jadi apa masalah aku sekarang ini?

Masalah aku adalah ⎯ kenapa Zara tak pernah jujur? Kenapa selama ini dia berlagak macam dia baru kenal Shakeel? Sedangkan dia tahu Shakeel wujud dalam hidup dia dah lama! Patutlah dia teruja sangat aku ceritakan hal sebenar. Tentang aku dan Shakeel. Rupanya dari awal-awal aku kenal dia, dia sudah tahu siapa sebenarnya Adam Shakeel sebelum aku kenalkan nama itu kepadanya.

Dan Shakeel, Aku fikirkan dia tak pernah kenal Zara. Sebab mereka tak pernah rapat, tak pernah bertegur mesra. Patutlah Shakeel selesa dengan Zara.

"Alyan." Mia menarik kerusinya duduk dekat denganku. Aku yang sedang mengelamun terkejut mendengar tarikan kerusinya yang kuat. "Kau dengan Zara gaduh eh?"

Aku lihat wajah toya Mia yang juga sedang memandang aku. Kenapa dia tiba-tiba tanya soalan itu?

"Em-hm." Aku mengangguk kepala lalu menyembam dahi di atas meja.

"Kenapa dia selalu keluar kelas? Kau tahu kenapa?" Mia jungkit keningnya beberapa kali apabila aku memandangnya.

"Tak." Ini mesti kes simpati. Sebab aku menangis depan dia tempoh hari. Peliknya, macam mana Mia boleh ada di situ? Kuat sangat ke aku menangis?

"Kau tahu tak Mia?"

"Tahu apa?"

"Tak ada apalah." Aku enggan memberitahu. Dalam jahat Mia, ada juga baiknya. Aku tak sangka dia betul-betul bimbang melihat aku. First time aku tengok muka dia, muka bimbang, buntu tak tahu nak buat apa. Tanpa aku sedar, aku berasa lega. Sebab masih ada orang sudi membebankan hatinya merisaukan aku.

Tubuh Zara kelihatan sedang melolos masuk ke dalam kelas. Mia yang turut melihat bingkas bangun ke tempat duduknya semula. Aku pandang Zara tidak berkelip. Saja nak tengok kelakuan dia.

"Apa?" Tanya Zara sambil meraba mukanya.

Aku geleng kepala. Janggal berleluasa. Aku tak tahu kenapa. Mungkin sebab orang yang ada di sebelah aku sekarang, orang yang sudah lama mengenali aku. Sedangkan aku, baru tahun ini aku kenal dengan dia.

▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓

"Arh! Lepaslah! Sakit!" Aku meraung semahunya di hadapan lelaki yang sebaya denganku. Ternyata dia lebih kejam daripada Ray. Ray sekarang berada di satu sudut. Hanya melihat aku tanpa reaksi. Beku, kosong, hanya kaku di sana. Itu yang aku nampak.

"Mana abang kau? Tak main sama?" Katanya dengan wajah bengis memarahi aku sebab terlalu bising. Berkali-kali tangan kecilnya menampar pipi aku. Tak terlalu kuat tapi kalau dah sejuta kali diulang, kebas dan pedih pasti terasa.

"Tak tahu! Lela tak tahu! Tepilah, Lela nak balik!" Aku tampar dada lelaki itu. Tak selesa apabila disentuh-sentuh.

"Ray! Kau tengok! Dia menangis!"

Ray mengambil rokoknya kemudian berjalan menghampiri. Dia duduk bercangkung di sisi kananku. Dagu aku dia pegang. Mataku terkebil-kebil melihat lelaki itu. Tak tahu reaksi apa yang aku patut tayang. Bibirnya kekal menyepit sebatang rokok.

"Menangis aje kau tahu! Hesh!" Tangan lelaki yang sebaya dengan aku, yang aku tak tahu apa namanya sudah naik ingin menampar pipi aku.

"Aurgh! K-kau apahal?!" Dia mengerang sakit sambil memandang Ray dengan penuh tanda tanya. Ray menangkap tangan dia sebelum tamparan jatuh ke pipiku. Aku terpinga-pinga di antara mereka berdua.

KeelLela Where stories live. Discover now