#Dua-Dua

3.9K 289 7
                                    

20/10/19

"Mikayla... Sinilah... Kau takut dengan aku ke?" Mata itu memandang dengan penuh berharap walaupun dah berkali-kali aku mencaci maki dia.

Aku di sini terikat dengan tali, dan dia di sana mengharapkan aku datang dekat dengannya dengan keadaan aku yang sebegini.

"Aku tak buat apa-apa... Sumpah!" Lelaki itu mengangkat rapat kelima-lima jarinya dengan wajah yang ingin meyakinkan. Lembut, tiada dendam mahupun kekerasan.

"Aku tak nak!"

"Aku tak buat apa-apa Mikayla! Susah sangat ke kau nak faham?!"

"Penipu."

"Tak, aku takkan buat apa-apa. Aku janji."

"Lepaslah, aku nak balik!" Tubuh meronta-ronta kuat. Ikatan di tubuh badan semakin longgar namun belum cukup untuk membolehkan aku bebas.

"Siapa lelaki tu Mikayla? Siapa dia?" Mata itu mencerlung menikam anak mataku. Seluruh anggota badan kejur tatkala mata helang itu merenung. Merenik peluh di dahi kini.

"Dia..." Aku teragak-agak untuk memberi jawapan. Tak terfikir untuk menipu. Kalau aku menipu, mungkin keadaan jadi semakin keruh. Dia boleh ugut aku dengan apa-apa cara yang dia suka tanpa memikirkan risikonya. Dia tak kesah, dia tak peduli asalkan dia puas hati.

"Siapa dia Mikayla?!" Suara itu bergema menusuk terus ke dalam telinga. Melihat dia begitu, aku jadi lima kali ganda lebih takut.

Perlahan bunyi derap kaki kedengaran menandakan ada seorang lagi manusia di sini.

"Ray, mama dah panggil." Seorang lelaki sebaya aku datang menghampiri. Bahu Ray ditepuk sekali kemudian dia memandang aku dengan senyum sinisnya.

"Jom." Ray bangun daripada mencangkung. Terkebil-kebil aku melihat mereka yang semakin menjauh. Keluar melalui satu pintu kecil di mana satu-satunya laluan yang membawa mereka ke sini. Tempat lepak mereka yang gelam dan tidak selesa.

Terpekik-pekik aku dibuatnya. Risau ditinggalkan sendirian di tempat ini.

Dia nak tinggalkan aku? Sorang-sorang dekat sini? Wah, banyak cantik! Dia culik aku, bawa aku ke sini kemudian dia balik macam itu saja?

"Ada otak kan? Pandai-pandai nak hidup," ujar lelaki yang sebaya denganku itu. Aku tak tahu namanya dan aku tak nak tahu siapa dia.

"Alyan? Kau okey? Sakit lagi?" Suara Zara menyapa telinga, membuang segala kisah silam yang bermain di mindaku sekejap tadi.

Aku tak bersalah. Bukan aku yang mula. Aku adalah mangsa. Aku tak pernah mengharapkan semua ini terjadi. Aku tak pernah berharap mereka ada dalam hidup aku. Aku tak pernah sekalipun menyangka hidup aku akan jadi begini.

Bukan aku yang minta, tapi kenapa aku yang menderita? Manusia memang tak adil. Di mana silap aku?

"Alyan... Dah nak dekat setengah jam kau termenung... Makan nak? Aku ada beli nasi goreng kicap makcik kantin."

"Aku tak nak."

Zara garu kepala. Hilang akal memikirkan cara memujuk seorang Alyan Mikayla.

"Tak nak tak apa. Aku teman kau," kata Zara cukup berhati-hati.

Srekkk...

Daun pintu terkuak besar, terpacul wajah seorang wanita. Zara bingkas bangun apabila melihat gerangan itu. Aku masih lagi duduk dan termenung. Tak berminat dengan keadaan sekeliling. Walaupun suasana terasa hening, lengang, tenang... Mindaku pula sebaliknya. Serabut, kacau bilau, celaru, buntu.

"Jom balik Alyan." Ibu meraih lenganku memaksa aku bangun. Aku akur meskipun aku tak rela.

Kenapa ibu ada di sini?

KeelLela Where stories live. Discover now