23/11/19
Kami duduk berkumpul di meja makan. Hening namun ketegangan kuat terasa. Segala pergerakan jadi kekok tiba-tiba. Aku pandang Shakeel yang bersahaja. Tak gementar langsung apabila disuruh turun untuk berbincang.
Kemudian aku lihat ibu pula. Tak pedulikan orang lain selain daripada kekacang kegemaran di depan mata. Lalu ayah aku kerling sekejap. Wajah serius terlakar apabila anak mataku menyapa wajah ayah.
"Shakeel." Ayah menyeru nama lelaki yang ada di depan aku. Wajah toya dia tayang. Tak terkesan dengan nada suara ayah yang ketat seakan memberi amaran supaya Shakeel fokus tentang apa yang ayah nak beritahu.
"Shakeel SPM kan?"
Shakeel angguk.
"Ayah dah berbincang dengan atuk..." Ayah lepaskan satu keluhan. Aku di sini menanti manakala Shakeel masih menunjukkan wajah kurang berminatnya.
"Lepas habis SPM nanti Shakeel akan..."
Telefon ayah yang elok ada di atas meja berdering di kala ayah masih belum menghabiskan kata-katanya. Aku yang mendengar, tarik nafas sedalam mungkin. Geram! Tak puas hati betul dengan ayat-ayat tergantung ayah.
Wajah ayah bertukar daripada serius terus ke wajah yang bengis apabila mengangkat panggilan. Ayah pandang aku dan Shakeel sekali imbas kemudian berkata, "ayah kena pergi, nanti kita bincang lagi." Lalu ayah terus menghilangkan diri.
Ibu turut bangun mengikut langkah si suami.
Kini tinggal aku dan Shakeel berada di meja makan. Masing-masing membisu. Aku pandang Shakeel yang kini fokusnya pada telefon pintar. Setiap kali aku pandang dia... Hati aku tak tenang. Rasa susah hati.
"What?" kata Shakeel apabila perasan aku sedang merenung dia. Laju aku geleng kepala kemudian bingkas bangun dan berlari naik ke atas.
Setibanya aku di dalam bilik. Telefon bimbit aku capai.
Almira gemuk
+ Alyan
+ Alyan
+ Ayah ada bagitahu apa-apa?
+ Kau okey ke sekarangHah? Aku okey ke? Berapa kali dia nak tanya? Sakit aku mana pernah nak sihat. Kalau tak ada semangat, memang macam ini sajalah aku. Diam, terperuk dalam bilik, tak banyak bersuara, makan tak lalu.
: Ayah ajak bincang tadi
: Tak tahulah pasal apa
: Baru nak bercakap
: Tiba-tiba ayah kena pergi pulak
: Kenapa? Kau dah tahu ke apa yang ayah nak cakap?Tak salah untuk aku tanya. Mana tahu Almira sudah tahu sebelum aku tahu apa-apa. Tadi ayah ada sebut atuk. Mungkin Almira dah tahu?
Almira gemuk
+ Tak
+ Aku tak tahu
+ Saja tanya
+ Mana tahu ayah ada bagitahu apa-apa
+ Okeylah
+ Aku nak mandi
+ Bye!Tak semena-mena keluar satu keluhan. Almira tak tahu rupanya! Entah kenapa aku rasa kecewa. Laju jantung berdegup sedangkan tak ada apa-apa perkara serius berlaku.
BAM!
Bunyi dentuman kuat datang dari bilik Shakeel. Kaki spontan melangkah ke arah pintu gelongsor. Nama Shakeel aku panggil.
YOU ARE READING
KeelLela
Teen Fiction#01 in Teenfiction : 25/12/19 😱 #01 in Teenfiction : 15/08/21 🦭 💃 Mungkin bakal menjadi cerita cinta cringe cliche kesukaan anda 💃 Banyak cliche, banyak drama, cinta monyet geli-geli, masalah keluarga 🦭 Dulu kita main sama-sama Sekarang macam...