16/11/19
Ringtone telefon milik Zara berbunyi di kala dia sibuk melihat skrin. Tanpa berlengah, dia menjawab panggilan. Aku di sisi sekadar melihat dan menunggu macam tunggul.
"Dah sampai? Kita orang dekat baskin robbins."
"Okey," Zara senyum lebar sebelum menutup panggilan.
"Kenapa kau senyum?" Saja aku bertanya. Nak tahu kenapa dia tampak begitu gembira.
"Dia dah sampai," balas Zara dengan bibir tersenyum manis.
Jarang betul rasanya aku dapat lihat senyuman manis Zara. Rasa macam bercakap dengan orang lain pula.
"Shakeel!" Zara melambai tangan ke udara.
Oh tuhan, dia sebut nama siapa tadi?
Perlahan-lahan aku angkat kepala. Turut melihat di mana Zara melihat. Tak semena-mena aku mengherot bibir dengan mata bundar sukar nak percaya dengan apa yang aku lihat.
Di sana, bukan hanya ada Shakeel.
"Muneerah pun ada?" gumamku seorang diri. Zara berpaling ke arah aku apabila mendengar aku menyebut nama itu.
"Kau kenal dia?"
"Hmmm, bolehlah." Soalan Zara aku jawab. Cuba untuk berlagak tenang. Padahal jantung sudah berdegup laju berdebar apabila ternampak Shakeel betul-betul memandang mata aku sekarang.
Apa motif sebenar Zara ajak aku ke sini? Kalau dia tak ajak aku, sudah pasti dia dapat keluar dengan Shakeel. Dan apa Muneerah buat dekat sini? Bukan Muneerah saja yang ada, Azam turut ada di sisi Shakeel. Kalau Azam aku tak hairan sangat. Dia dan Shakeel sejak azali pun memang macam belangkas.
Melihat wajah serius Shakeel, buat aku rasa nak menjeling dia berkali-kali. Suka pandang orang macam nak buka gelanggang WWE.
Cakap tak serupa bikin. Mula-mula tak suka, lama-lama dia juga orang yang merelakan. Ini bukan pertama kali. Dulu, bukan main dia tak sukakan Almira. Siap berjumpa dengan aku. Akhirnya dia juga seperti merelakan Almira mengganggu dia dan hari ini... Dia bawa Muneerah bersama. Agaknya surat yang Muneerah bagi dia, dia dah letak dalam frame!
"Kita nak buat apa dekat sini, bang?" Muneerah bertanya sambil mata memandang Shakeel.
Suasana janggal yang aku beria mengelak tadi sudahpun berleluasa. Mula rasa aku bagai tak diundang malah dianggap tak wujud. Mereka berjalan agak laju. Aku yang berkaki pendek terpaksa berjalan lebih laju untuk menyamai langkah mereka.
Shakeel mendahului dan Zara mengikut. Dia cuba untuk berjalan seiring dengan Shakeel. Muneerah yang berada di sisi lain Shakeel memuncung apabila Shakeel sudah jauh di hadapan. Azam pula berada di belakang Shakeel setia mengikut langkah kawannya.
Tika mereka sudah jauh di depan, Muneerah tiba-tiba berhenti melangkah. Aku berlari anak menuju ke arah dia.
"Kenapa tiba-tiba berhenti? Jomlah, dorang dah jauh," ajakku kemudian berjalan meningggalkan dia. Murung agaknya tengok Shakeel dengan perempuan lain.
"Ehhh, tunggulah!" Muneerah merengus geram. Alih-alih dia juga yang berjalan di sebelah aku dan bukannya Zara.
"Macam mana kau boleh ada dengan dorang, Muneerah?" Aku beramah mesra saja nak ajak berbual.
"Abang Azam ajak aku datang sini."
Aku angkat kening. Tak faham. Kenapa Azam ajak dia pula?
"Kau dengan Azam ada apa-apa ke?" Sengaja aku menyerkap jarang. Entah-entah Azam sukakan Muneerah. Siapa tahu, kan?
YOU ARE READING
KeelLela
Teen Fiction#01 in Teenfiction : 25/12/19 😱 #01 in Teenfiction : 15/08/21 🦭 💃 Mungkin bakal menjadi cerita cinta cringe cliche kesukaan anda 💃 Banyak cliche, banyak drama, cinta monyet geli-geli, masalah keluarga 🦭 Dulu kita main sama-sama Sekarang macam...