Bab 17

35 4 0
                                    

" Nombor yang anda dail,.........."

TIT!

Lagi sekali aku mendail nombor Darwisyh namun hampa. Panggilanku tetap dijawab oleh suara operator.

Aku mengeluh hampa. Ish, aku call tu jawablah. Apa masalah lah eh. Dekat 5 kali aku call. Humph,nampak sangat ke yang aku tengah risaukan dia sekarang ini?

Tanpa disangka telefon bimbitku bergetar. Nyanyian lagu wanna be yours Arctic Monkeys bergema. Laju sahaja tanganku menyentuh skrin hijau dipermukaan telefonku.

" Assalamualaikum,darwisyh. Kau okay? " kataku laju.

" waalaikumsalam,haha. Maaf ni bukan Darwisyh ye. Ni abang kepada Darwisyh. "

Dahiku berkerut. Skrin telefon aku pandang seketika. Aik? salah nombor ke?

" er, ya? Maafkan saya, saya tak berapa nak dengar. Awak siapa ye? "

Terdengar ketawa halus disebelah sana. " Syahmi. Syahmi Idlan, "

Aku mengeluh. Ingatkan dia, Sekali abang dia da.... " hah abang nak apa ye? Nak cakap pasal Syahmi ke macam mana? "

" Ish dah tua sangat ke saya ni sampai awak panggil saya abang? Kita bukan sama umur ke? "

" Eh takkkk...er, hehe tak boleh ke panggil abang? Maaf,saya..." aku mati kata. Aku menggaru kulit kepaku yang ditutupi rambut tebal aku ini. Ish, dia ni nak apa sebenarnya ni. Yang kau pun pergi panggil dia abang tu kenapa?

" Alah awak ni. Saya saja jelah. Ni, erm esok awak free? "

Tanpa segan aku bertanya. " Kenapa Darwisyh ajak keluar ke esok? " senyuman dibibirku mula terukir.

" Eh tak, kalau dia yang nak ajak. Kenapa pula saya yang kena tanya ye dak ? " jawapan dari Syahmi itu membuatkan senyumanku mati. -_- kenapa? kenapa bukan dia yang tanya. Huhuhuhu,sadis sia...

" Ouh eh? Hehe, maaf jadi esok abang nak bawa saya keluar ke ? " tak apalah Razieana berangan jap ada abang.

" Kalau awak okay. Abaang pun okaylah. "

Aku senyum mengangguk faham. " Okay esok nak jumpa dekat mana? "

________________________________

Aku mengerling jam. '2:30 petang'bisik hatiku. Peluh yang menitis didahi aku seka menggunakan belakang tapak tanganku. " Fuhhhhh,mana dia ni. Awat lambat sangat ni? " telapa kaki kananku tidak berhenti menghentak lantai persis seperti seorang gangster saja.

Aku memandang laut yang terbentang luas dihadapanku kini. Terik panas matahari yang memancar kearahku ini tidak menjadi penghalang untukku datang kemari apabila fikiranku agak runsing. Ini kerana aku di kawasan pantai ini terdapat payung yang diperbuat daripada daun pokok kelapa berserta dua kerusi kayu. Jadi sememangnya tempat yang sedang kududuki ketika ini sangat redup.

Sedang aku asyik memandang ciptaan Allah yang sangat tenang tika ini. Fikiranku mula terlayang pada bab dimana aku menjumpai Darwisyh dirumahnya tempoh hari. Dimana dia sedang menanggis. Ya,waktu itu betapa terkejutnya aku melihat dia mengalirkan air mata. Dimana aku lihat betapa lemahnya dia ketika itu dengan buku limanya yang penuh dengan luka pada setiap jari runcingnya. Masa itu juga aku mendapat satu perasaan aneh. Aku rasa sedih bercampur sakit hati. Sakit hati bercampur kecewa. Kecewa bercampur rasa bersalah. Entahlah. Aku tak dapat nak gambarkan bagaimana aku dapat perasaan yang tiba tiba muncul masa itu.

Pada masa yang sama disebebkan hati aku ni terlampau sakit melihat dia dalam keadaan seperti itu. Satu benda aneh juga merasuk aku untuk memujuknya dengan merawat tangannya yang luka.

You Are My Saviour & My SoulmateWhere stories live. Discover now