6

225 47 10
                                    

"Naik ni?" Tanya Vernon sambil tunjuk motor aku. "Ha yelah."

"Both of us?"

"Yes, sir." Aku jeling dia. "Tak nak sudah." Aku acah nak masuk rumah tapi dia pegang tangan aku.

Untuk tahan aku dari masuk rumah.

"Oklah. Kau bawak?" Dia tanya sambil pakai helmet warna hitam. "Yup." Aku pun pakai helmet jugak.

"Ready?" Aku tanya bila punggungku dah mendarat dekat tempat duduk motor. Dia pun dah naik.

"Ermm." Aku terus pecut keluar dari halaman rumah. "Woi! Janganlah lelaju."

"Laju apanya? Ni dah dikira slow awak tau?" Balas aku. Tak adalah laju sangat aku bawak. Dia yang over. Mengada-ngada.

Lepas beberapa minit aku tunggang motor ni, dia tanya aku.

"Kau memang dah biasa cakap lembut macam 'awak' 'saya' ke?"

Aku diam. Aku berhentikan motor. "Dekat mana ni?" Soalnya. Dia ikut aku turun dari motor.

"Gerai Pak Abu. Awak kena cuba makanan kat sini. Sedap hingga menjilat kaki!" Ujarku bersungguh-sungguh.

"Heh?"

"Kajja duduk dulu. Lepas tu kalau awak nak tanya 1001 soalan pun saya akan jawab."

"Ok."

Aku dan dia duduk. "Bersih ke makanan dekat sini?" Dia berbisik. "Opkoslah."

"Hmm yelah tu."

"Pak Abu! Nak cendol 2. 1 letak kacang 1 lagi tak payah." Orderku. Pak Abu buat simbol ok.

"Yang tak ada kacang tu untuk aku ke?"

"Yelah. Awak kan tak makan kacang?"

"Majayo. Mana kau tau? Kau mesti big fan aku en?" Hidungnya kembang. "Tau pun."

"Eh, kau tak jawab lagi soalan aku yang atas motor tadi. Kau memang dah biasa cakap lembut eh? Dengan kawan² kau? Jiran?"

Abaikan kekelingan ayat.

"Tak. Dengan awak je. Dengan kawan saya cakap kasar."

"Then why dengan aku lembut?"

"Sebab-."

"Kau anggap jelah aku kawan kau and cakap dengan aku macam mana kau cakap dengan kawan kau."

"Tapi saya nak anggap lebih dari kawan. Tak boleh ke?"

"Tak boleh!"

Aku jeling dia. "Ok fine!"

Pak Abu datang sambil bawa 2 mangkok cendol. "Eh, mamat cina mana kamu bawa ni?"

"Bukan cinalah. Korea. Dia jatuh dari langit semalam."

Pak Abu beredar sambil garu kepala. Tak paham yang aku ni betul atau menipu.

It's ok Pak Abu.

I can feel u.

"Jatuh dari langit?" Vernon tanya. Aku angguk acuh tak acuh sambil menyudu cendol. "So aku boleh ada dekat Malaysia ni sebab aku jatuh dari langit?"

"Yassss."

"Aku tak caye."

"Tak caye sudah. Makanlah tu." Pelawaku. Aku dah makan beberapa sudu tapi dia tak usik pon lagi.

"Macam pelik je cendol ni."

"Pelik apanya? Kau yang tak pernah makan. Aku taulah aku dah selalu makan. Dah selalu tengok dah pun."

Vernon Jatuh Dari Langit [√]Where stories live. Discover now