"Uwekk uwekk uwekk." Terdengar bunyi baby menangis. Daniel macam biasa, akan cium dahi aku sebagai tanda terima kasih. Nurse pergi membersihkan baby manakala doktor keluar bagi memberi kami ruang.
"Terima kasih." Daniel sengih. Aku angguk. Kali ni aku dah kuat sikit. Tak ada rasa nak tidur pon. Kali ni aku bersalin anak perempuan. And sekarang pukul 6 pagi. Tadi pukul 3 tiba-tiba aku terjaga sebab sakit perut.
"Lepas ni saya tutup kilang." Dia tergelak. "OK. Nanti awak yang penat menjaga kan?" Dia usap rambut aku.
"Kejap. Saya panggil Fit dengan Rin." Daniel keluar bilik. Tak lama lepas tu 2 orang anak aku tu berlari ke katil aku. Daniel katanya nak buat call dengan mama. Nak bagitau pasal aku bersalin.
"Mama! Mana adik? Nak jumpa adik!" Fahrin yang dah 3 tahun tu goyangkan lengan aku. Fitri pulak duduk atas riba aku. Fitri baru setahun umur dia.
Lebih kurang hampir setengah jam barulah Daniel masuk bersama baby. Mesti dia baru lepas iqamahkan.
"Yeay! Baby dah sampai!" Jerit Fahrin. Fitri dari tadi gigit tangan dia. "Nak pegang." Aku angguk. Baby diambil dari tangan Daniel lalu diletakkan di pangkuan Fahrin.
"Ni laki ke perempuan?" Tanya Fahrin. Dia memang becok sikit. Entah ikut perangai sape entah.
"Perempuan." Daniel jawab. Nasib baik bukan hero lagi. Kalau tak lunyai aku bila jaga diorang. Bolehlah aku harapkan baby ni untuk tolong jaga diorang. Walaupun diorang lagi tua.
"Nama apa?" Soalku. Aku pon tak taulah kenapa aku asyik tanya dia. Nanti bila dia bagi nama aku bantah.
"Kalau perempuan awak bagilah. Tapi saya nak ada Nur kat depan and Q sebagai second name. Macam nama awak."
Aku angguk. Aku ingatkan Daniel dah sediakan nama. Aku fikir untuk beberapa minit.
"OK saya dah dapat."
"What is that?"
"Nur Qaisara. So how?" Aku jongket kening. Daniel senyum dan angguk. "OK. Sedap jugak nama tu."
"Hai, Qai." Fahrin berkata sambil cuit hidung baby tu. "Apa pulak Qai? Panggil Sara lah. Baru dengar macam perempuan." Bantah Daniel.
"Mama papa panggillah dia Sara. Rin nak panggil Qai." Aku dengan Daniel menggelengkan kepala.
Gambar anak kami bila dah besar sikit. Buat kali terakhir aku mintak anda spam pujian. Oh ya. Jangan tanya aku kenapa tak ada muka melayu. Bukan aku yang menyalurkan sperm.
Beberapa tahun kemudian...
"Sara!" Aku panggil Sara dari dapur. "Ya, mama!" Qaisara berdiri sebelah aku. "Tolong mama kacau adunan kek ni." Aku bagi mixer dekat Qaisara.Qaisara panjat bangku kecik yang ada lalu dia mula mengacau adunan tu. Aku pergi ke kuali lalu buat coklat. Bukan coklat bar tu. Coklat yang cair untuk letak atas kek.
"Rin! Fit!" Aku panggil 2 hero aku yang tengah main dekat belakang rumah pulak. Orang lain tengah buat persediaan untuk birthday surprise papa dia, tapi boleh main pulak.
"Nae!" Diorang muncul depan aku. "Tolong kemas ruang tamu dengan meja makan. Cepat tau? Jangan main-main. Nanti papa balik." Diorang terus lari ke tempat yang aku suruh kemas. Fahrin kemas ruang tamu. Fitri pulak kemas meja makan.
Aku siapkan pelbagai makanan lain macam bihun goreng, hotdog dan sebagainya.
"Qis! Kami datang nak makan!" Jerit beberapa orang dari luar. "Ye! Masuklah."
Lepas tu ada 20 orang masuk rumah aku.
Seventeen, Sofia dan suami, Tasha, Syuhada dengan si kembar. Tak lupa jugak Nabil dengan isterinya.
Daniel tak ada sebab aku dah suruh Muhammad adik aku tu untuk lambatkan Daniel balik rumah.
Semua dah ambik topi masing-masing. Topi birthday tu. Aku cepat-cepat ambik adunan kek lalu tuang dalam loyang. Terus aku masukkan dalam oven dan tetapkan masa serta suhu.
Nasib baik keknya cuma kena bakar 15 minit. Aku keluarkan kek tersebut selepas 15 minit. Dan mulalah aktiviti hias kek. Anak-anak aku pon tolong jugak.
Aku taburkan Oreo yang dah diblender di atas permuakaan coklat. Dah settle. Aku masuk bilik lalu bersiap. Nasib baik dah mandi. Aku turun.
Tiba-tiba dengar bunyi kereta Daniel. Aku suruh S.Coups tutup lampu memandangkan dia paling dekat dengan suis. Aku bawak kek tu dan berdiri berdekatan pintu. Yang lain pon dah standby kat tempat masing-masing.
"Happy birthday to you~.
Happy birthday to you~.
Happy birthday to Daniel Firhat~.
Happy birthday to you~."Daniel senyum lebar. Dia mendekati aku yang pegang kek. "Tiuplah." Dia terus tiup lilin tu. Lilin nombor je yang digunakan.
"Makan!" Jerit Seungkwan mengundang jelingan maut yang lain. Dia buat muka blur. "Apa?"
"Ni birthday Firhat. Bukan kau. Asal kau yang rasmikan?" Kata Wonwoo. Daniel gelak. "Jom makan!" Dengar saja perasmian Daniel, semua lari macam anjing mengawan ke meja makan.
Daniel senyum lalu rangkul pinggang aku. Semua dah ke dapur. "Thanks for planning my birthday surprise."
"Anything for my Niel." Dia cuit hidung aku lalu kami duduk di meja makan yang memang dikosongkan untuk aku dengan Daniel duduk.
Maka acara suap-menyuap pon bermula.
Rumah ni kecoh dengan suara orang yang datang. Tapi aku rasa macam aku dengan Daniel berdua-duaan je.
Telinga aku macam dipekakkan. Rasa macam nak dating je sekarang ni.
Majlis akhirnya tamat. Semua balik. Anak-anak aku pon dah naik bilik untuk tidur.
Daniel pandang aku.
Semacam je dia ni.
"Tadi awak cakap anything for my Niel kan?"
Aku angguk. "So?"
"Saya nak bukak kilang balik."
"Kilang? Kilang apa?" Setahu aku dia tak berkemahiran dalam perkilangan ni. Tapi kalau kilang buat bab—.
Eh. Maksud dia—.
Dia terus cempung aku dan bawa aku ke bilik. Selepas meletakkan aku di katil, dia kunci pintu dan smirk.
Matilah nakk.
TAMAT
###############################
Ending OK?
Hope OK lh.
Lps buat kajian, rupanya Sofia tu sebaya je dengan aku. Tapi kalau ikut bulan dia lagi tua. Masalahnya muka dia muka mcm dh 18 thn.
Ke aq je yg rasa mcm tu?
YOU ARE READING
Vernon Jatuh Dari Langit [√]
Fanfiction♣mengisahkan Qis yang asyik berangan nak kahwin dengan Vernon.♣ dlm cerita ni, mari kita bongkar siapa Qis yg sebenarnya. 50% memang fakta kehidupan Qis 50% direka supaya x terlalu tunjuk siapa Qis sebenarnya.(ayat keling) start: 18/1/18 finish: 25...