Aku bukak peti ais untuk kesekian kalinya.
Inilah tanda seseorang tu lapar.
Asyik bukak peti ais banyak kali walaupun dah tau dalam tu tak de benda yang boleh dimakan.
"Udah-udahlah tu. Kau bukaklah 100 kali sekalipun. Peti ais tu sama je. AHAHAHAHAH."
Mama ejek aku nampaknya.
Telefon aku yang aku letak dalam poket berbunyi.
Aku keluarkan telefon aku untuk baca mesej wassap yang masuk.
Yang pasti bukan dari mana-mana grup. Sebab aku mute semua grup forever.
;)
Dayah Sewel 5
Aku tekan nama Dayah.
Dayah
Weyyy.
Meh lerr datang umah aku.
Aku ada masak ni.
Jangan tanya kenapa aku rajin ;")
Datang au?Mata aku bersinar.
Makan?
Laju aku lari masuk bilik. Aku main rembat je tudung. Tapi tudung hitamlah. Kang aku main rembat nanti kalernya tak masuk lak.
"Kau nak gi mana tu?" Tanya mama yang tengah tengok Kampung Semarah Padi tu.
"Rumah Dayah. Dia ajak makan. Bye." Aku duduk atas motor, start enjin and blah.
Rumah dia dekat lorong hujung je.
Aku sampai rumah dia kurang dari 5 minit.
"Mana makanan? Mana? Ppalli! Aku lapo ni."
Aku rempuh masuk rumah dia.
Mak bapak and adik beradik dia?
Dayah kata diorang stay Kelantan. Sebulan pulak tu. So dia tinggal sorang.
Tapi apa yang aku nampak adalah aksi yang tak senonoh. Aku cepat-cepat tutup mata.
Aku dapat dengar dia lari ke dapur. Aku bukak mata. Tetiba rasa nak muntah dengan aksi tak senonoh tadi.
Boleh pulak dia korek hidung dengan kesemua jari yang ada. Aku tak bolehlah nampak orang korek hidung ni.
Geli.
Sekali lagi aku buat korang saspen.
;)
Aku menyusul ke dapur. "Sental kuat sikit. Eeewww. Tetiba rasa macam tak ada selera nak makan. Entah-entah kau masak sambil korek hidung. Aku baliklah!"
Baru je aku nak pergi, Hidayah tahan aku. Aku tajamkan pandangan ke arah tangan dia yang tengah pegang lengan aku.
Dia tarik tangan dia. "Mana adalah. Lepas masak baru aku emm. Eee. Apa duhh cakap pasal korek hidung. Gelilah aku. Jomlah makan. Tangan ni aku dah sental pakai 3 jenis sabun. Jangan risaulah. Dijamin bersih."
Dia berkata panjang.
Aku dan dia ke meja makan. Dia buka tudung saji.
Uishh.
Ada spaghetti bolognese, macaroni, chicken chop beserta sos lada hitam, daging BBQ and beberapa lagi.
Pehal makanan western lak ni?
Tak sempat aku nak tanya soalan atas tu, Hidayah jawab.
"Masa kat Indonesia aku ada kawan omputeh. Nama dia Olivia. Dia yang ajar aku wat semua ni. Walaupun makanan ni semua senang nak buat walaupun tanpa ajaran sesiapa, aku still tak reti. Sebab tu aku suruh dia ajar."
"Kau pergi mana kat Indonesia?"
"Bali."
"Uwoahh."
"Tak payah nak uwoahh sangat. Makanlah. Diyakini halal dan sedap."
Aku mula menyendok makanan. Habis dicampur semuanya dalam 1 pinggan. Aku baca doa dan makan. Dayah pun sama.
Tiba-tiba Dayah berhenti makan dan tengok jam. "Nape stop?" Tanyaku. Dia memalau aku sekejap.
"Sebenarnya ada sorang lagi yang patut datang. Dia janji pukul 2.30. Tapi sekarang dah pukul-."
"ASSALAMUALAIKOM! KOM APA KOMBAT! BAT APA BATMAN! MEN APA MENTOL! TOL APA TOL-."
"Ohoi! Datang pon!" Dayah bangun dari kerusi. "Sape duhh tu? Memekak namatey." Rungutku. Dayah buat muka yang membuatkan aku saspen.
Dia pergi membuka pintu. Aku sambung makan. Malas dah nak amik tau pasal tetamu Dayah tu.
"Ohoi Sarah bin Dollah!" Tersedak terus aku mendengar nama tu. Sarah bin Dollah. Cuma sorang je panggil aku dengan nama tu.
"Ina bin Abu!" Aku lari peluk dia. Rindu woo. "Eee. Lepaslah. Geli pulak aku. Ye aku tau kau rindu aku. Tapi tak payahlah peluk ketat sangat."
Aku lepaskan pelukan lalu tersengih. "Ehem. Terus kena palau." Dayah buat muka sedih.
"Tak payah gedik. Weh Ina bin Abu. Jom makan." Dayah cuma menjeling aku yang perasan macam aku ni tuan rumah.
Ina bin Abu a.k.a Afrina duduk bertentangan dengan aku. Dayah pula dibahagian bontot meja.
Aku dan Afrina berborak sampai palau Dayah. Sian dia.
Rupanya Afrina pon ada pergi Indonesia haritu. Cuma dia balik 3 hari lagi awal daripada Dayah.
Nilah kawan.
Pergi tak ajak. Nasib baik aku kat sini ada tinggal dengan Vernon 💖.
Apa khabar dia kat sana?
Aku harap dia tak lupa aku.
Bukan ke aku penting bagi dia?
###################################
Next chap. will be "Qis".
Qis akan clear kan some perkara. Semua tu so that korang x pening.
Ketahuilah korg yg Qis bnyk reka dlm cite ni.
Mianhae.
Keep reading.
Keep vommenting.
💖
YOU ARE READING
Vernon Jatuh Dari Langit [√]
Fanfiction♣mengisahkan Qis yang asyik berangan nak kahwin dengan Vernon.♣ dlm cerita ni, mari kita bongkar siapa Qis yg sebenarnya. 50% memang fakta kehidupan Qis 50% direka supaya x terlalu tunjuk siapa Qis sebenarnya.(ayat keling) start: 18/1/18 finish: 25...