Special | Sofia

167 18 20
                                    

Segala p'kataan aku(kecuali Dlm dialog) adlh merujuk kpd Sofia adik Daniel

Warning!

1385 words.

###############################

Sejak aku ikut abang aku ke Malaysia, aku mula sukakan negara ni. Negara Malaysia.

Rakyatnya pon peramah. Baik. Perempuan yang berhijab pon cantik belaka termasuk kakak ipar aku. Macam pelik pulak sebab dia lagi muda daripada aku. Umur dia 25 tahun ni. Aku pulak dah 26. Tua dah aku.

:").

Tapi boyfriend pon aku tak ada. Baik dekat New York ataupun Korea. Tak ada yang berkenan di hati aku.

Setiap kali aku free, mesti aku datang Malaysia ni. Uncle dengan aunty baik je. Aku dekat sini berkawan dengan kembar Amir Amirah tu. Diorang pon memang dah rapat dengan aku.

Kalau boleh diorang nak paksa aku tinggal kat rumah diorang padahal rumah diorang bersebelahan je dengan rumah uncle aunty.

"Sofia! Dah siap ke?" Aunty dah melaung panggil nama aku. "Dah!" Aku cepat-cepat keluar dari bilik dan berlari turun tangga mendapatkan aunty. Masa aku datang sini aku share bilik dengan Sopeah.

"Jom." Aunty dah jalan ke muka pintu begitu jugak dengan aku.

KAMI NAK PERGI SHOPPING WUHUU!

K.

Shopping berdua aje. Sopeah pergi rumah kawan dia. Kakak ipar aku dengan abang aku dah pindah ke rumah lain. Baru pindah minggu lepas. Tapi tak jauh sangat pon.

Dah nak ada baby kan? Mestilah nak duduk rumah sendiri.

Aku drive kereta. Aunty dekat sebelah dah main Facebook. "Shopping mana eh aunty?" Soalku yang setelah dipendekkan cerita dah sampai Klang aku drive. Ayat keling. K.

"Shopping dekat GM pon boleh." Aunty jawab. Aku anggukkan kepala. Selok-belok Malaysia pon aku tau *flip rosmah*.

Aku parking kereta di kotak parking yang kosong. Aku jalan sambil pegang tangan aunty. Aku dah anggap aunty macam mama sendiri dah. Aunty pon ada suruh panggil mama tapi aku kekok.

Aunty masuk ke bangunan GM. Aku ikut sajelah. Aku jarang masuk GM. Aeon tu biasalah. Kakakakaka.

Sebab aku suka borong novel dekat Popular.

Kakak ipar aku tulah selalu suruh aku teman dia beli novel. Sampai aku asyik nak pergi Popular je. Novel best belaka.

Lepas 1 tingkat, aunty ke tingkat lain pulak. Aku tak tau nak beli apa kat sini. Kebanyakannya baju untuk Muslim.

Aunty masuk ke satu kedai. Disebabkan kedai tu nampak macam tak ada barang menarik bagi aku, aku buat keputusan untuk ke kedai yang bertentangan dengan kedai aunty masuk tu.

Aku tak taulah ni kedai apa. Tapi ada satu jenis pakaian yang aku selalu nampak Sopeah pakai.

Aku belek-belek pakaian aneh tu. Dulu Sopeah ada cakap nama pakaian tu tapi aku lupa.

Dukung?

Bengkung?

Dokong?

Lebih kurang gitulah. Yang ada kung atau kong kat belakang.

"Sofia nak telekung ni?" Aunty muncul tiba-tiba di belakang aku. Ouh, so namanya telekung.

Jauh betul aku melalut.

"Erm. Tapi Sofia bukannya Islam yang perlukan telekung ni."

Aunty senyum. "Tak apa. Sofia beli dulu. Manalah tau one day Sofia tertarik dengan Islam?" Aku pulak senyum kali ni. "OK." Aku panggil pekerja tu dan cakap yang aku nak beli telekung tu. Aku bayar dengan sekeping duit.

Vernon Jatuh Dari Langit [√]Where stories live. Discover now