28

153 28 4
                                    

"Aku nak gi mandilah." Aku bangun dari dudukku. "Hah? Kot ye pon prepare lah makanan."

"Tak nak. Kau nak makan, kaulah prepare." Aku jelir lidah kat Vernon. Dia cuma ketap bibir.

Malas menunggu balasan daripada dia, aku terus turun tangga untuk ke sungai. Kelihatan Seventeen yang lain dah main simbah air.

Nasib baik diorang berpakaian. Tak adalah aku blushing tengok body diorang.

"Ohoi! Jomlah join kitorang!" Jerit Seungkwan. Aku angguk lalu masuk dalam air.

Kat kawasan ni tak banyak batu and dalam sikit airnya. Kekok pulak bila aku sorang je perempuan. Orang lain selain kitorang pun ada cuma masing-masing mandi berjauhan. Dekat kawasan aku mandi ni cuma ada aku dan Seventeen.

Bahaya ni.

Ceh.

-_-

"ORANG KAT ATAS TU TAK NAK JOIN KE?" Seungkwan menggunakan kelebihan high note nya. Siapa lagi kat atas selain Vernon? Vernon muncul menuruni tangga.

K semua dah ada.

Baru je aku nak join 12 ahli Seventeen main simbah air, lengan aku ditarik mengikut langkah Vernon.

"Apa tarik-tarik ni?" Aku cuba lepaskan gengganaman tapi tak boleh.

Jangan kuat sangat boleh tak?

Erghh.

"Tak payah join diorang. Masing-masing tak betul."

"Bagitau diorang yang awak kutuk diorang." Aku cuba ugut. "Silakan."

"S.COUPS! WON-." Vernon tarik tudung aku bagi membuntutkan niat aku nak mengadu.

K tau hambar.

Membantutkan.

Qis dan lawak hambar berpisah tiada.

"Tadi suruh mengadu." Aku merungut sambil betulkan tudung. Nasib baik pakai tudung sarung je.

"Bila masa aku suruh? Aku cuma mempersilakan."

"Samalah tu."

"Tak."

Aku jeling dia. "Haihh. Ikut jelah aku jap." Aku ikut langkah dia. Kami berhenti di sebuah batu besar yang timbul di permukaan sungai.

"Duduk sini." Aku duduk. Nak buat apa dia ni? Nak suruh aku posing jadi duyung?

Atau jadi dugung?

"Nak buat apa kat sini. Nak tengok diorang main air pon tak nampak sangat." Aku tanya. Memang agak jauh daripada diorang yang lain.

"Kau tak payah mandi sungai. Kau tu gegirl."

"Eh apahal pulak?" Bengang pulak kita. "Nanti baju melekat lepas tu orang tengok. Siapa susah? Aku jugak."

"Biarlah melekat. Aku pakai baju hitam."

"Ah tak ada. Duduk diam-diam."

"Then kau nak ke mana?" Vernon tiba-tiba sengih. "Aku nak join diorang. K bye." Dia jalan laju-laju ke arah Seventeen yang lain.

Tadi kata tak payah join sebab diorang semua tak betul.

-_-

Aku duduk je atas batu ni sambil hayun kaki dalam air. Eh, kenapa aku ikut cakap dia pulak ni?

Tiba-tiba rasa diri sendiri bangang.

Baru je aku nak berendam dalam sungai, Vernon dah memekik suruh aku duduk atas batu balik.

Cis.

Aku kembali hayun-hayun kaki dalam air sambil tengok sekeliling.

Tiba-tiba dapat satu idea.

Jeng jeng jeng.

Disebabkan aku ni handal berenang, bolehlah aku kenakan diorang.

Tujuan aku adalah untuk tengok diorang ni lagi-lagi Vernon tu caring ke tak terhadap aku.

Action!

Aku lompat dalam air lalu tenggelamkan diri. Disebabkan sini air dalam, senanglah aku nak berlakon. Ni bukan macam drama tu. Air cetek tapi dia punya lemas tu over betul.

Back to the story.

"TOL-TOLONG!" Aku jerit sambil mengkapaikan tangan. Nampaknya diorang tak dengar.

"TOLONG!"

Tak dengar jugak. Aku menghanyutkan diri.

"TOLONGGG!"

Pun tak dengar. Agaknya air termasuk telinga diorang sampai telinga tersumbat.

"TOLONG AKULAH SETAN!" Terpaksa aku guna bahasa kasar. Nampak beno menipu.

Diorang dengar akhirnya. Semua dah berlari ke arah aku. Aku dengan sengaja menghanyutkan diri.

"Qis! Pegang batu-batu yang ada!" Vernon cakap dengan suara kuat. Gelabahlah tu.

Aku cuba pegang tapi aku pura-pura tak sampai nak pegang batu.

"Cuba lagi!"

Tak boleh jugak. LOL. Kalau aku capai batu tu macam mana aku nak berlakon sinetron ye dok?

Sinetron kan dramatik.

Sebenarnya aku hanyutkan diri ke tempat yang agak cetek. Aku tak nak ambik risiko.

Aku memejamkan mata, kononnya dah pengsan. Ceh.

Tiba-tiba aku rasa ada orang yang dah dapat capai aku.

Tak lain tak bukan, Abe Vernon.

^_•

Aku gunakan instinct. Aku yakin yang tu Vernon. Chia chia chia.

K.

°=°

Vernon mencempung aku lalu bawa ke tepi.

Wewewewewehhh.

Aku tak menjangka dia cempung aku gini. Aku ingatkan dia cuma akan papah.

"Qis!"

"Qis! Bangunlah!"

Semua dah gelabah bila aku tak bergerak.

"CPR! CPR!" Jerit Seungkwan. Dia ni memang jenis yang kecoh. Sebab tulah dialog dia banyak dalam ni.

"Aku tak sangka yang kita dalam keadaan macam ni. Keadaan yang memerlukan orang untuk buat CPR." Kata Wonwoo sambil flip rambutnya yang dah terjuntai ke dahi.

Aku punya kaki dah ringan nak sepak sekor-sekor.

Sempat lagi berborak.

Agaknya aku dah mati dah kalau aku betul-betul lemas.

"Siapa pandai buat CPR?" Tanya Vernon. Semua dah pandang each other (aku bukak mata sikit masa ni).

Kenapa Vernon tak volunteer?

"Aku!"

Ewaah ewaah ewaah. Suara siapa tu? Yang aku tau bukan ahli Seventeen.

"Cepat, Nabil! Dia nak mati dah tu."

Siapa yang cakap tu? Yang aku tau mungkin dia team vocal.

Eh wait.

Nabil?

Watde hek?

Vernon Jatuh Dari Langit [√]Where stories live. Discover now