Lepas dinner, mama, baba, adik aku semua masuk bilik. Along tidur rumah kawan. Angah pulak dah keluar. Katanya nak lepak mamak dulu baru pergi kerja.
Sekarang kat ruang tamu ada aku dengan Seventeen je. Diorang ni bising betul. TV terbukak tapi bising sampai tak dengar langsung. Aku tutup TV.
"Alahh... Kenapa tutup?" Tanya Woozi si pendek cute. "Aku tengok korang asyik bersembang je. Baik tak payah bukak TV." Jawabku.
"Entahnya korang ni. Aku nak sembang dengan dia pon tak boleh." Rungut Vernon si husben aku.
"Yelah... Eh Qis. Tak nak keluar berjalan ke esok?" Tanya Mingyu si mak Seventeen.
Semua dah pandang aku.
"Tapi esok hari Selasa."
"Baguslah hari orang kerja. Tak ramai orang. Tak payah kitorang susahkan diri pakai mask." Kata Wonwoo. Yang lain angguk.
"Jap bagi aku fikir."
Aku mula berfikir. Betul jugak cakap diorang. Pergi hari kerjalah bagus. Kang aku difitnah culik Seventeen ni.
Tapi nak pergi mana? Naik apa? Diorang 13 orang kot. Takkanlah naik van pak cik belakang tu.
Tak muat.
"Boleh tak?" Pertanyaan S.Coups buatkan aku tersentak. Aku pandang wajah diorang satu persatu.
Semua muka berharap.
"Yelahh..."
"Yeah!" Semua bersorak tapi automatik diorang tutup mulut sebab yang lain mungkin dah tidur.
"Dekat mana wehh?" Soal The 8. "Dekat Ulu Yam." Aku jawab. Semua blur.
"Dekat mana tu? Ada apa kat sana?" Hoshi pulak tanya. "Ulu Yam tu aku tak sure sama ada dekat Selayang ke dekat mana. Tapi kat sana ada sungai. Mandi sungailah."
"Mandi sungai? Yes!" Sorak Seungkwan. Dan yang lain jugak. Aku tergelak. Vernon tiba-tiba menyiku aku.
"Dulu masa aku ada tak nak pulak kau bawak aku. Kejam."
Aku sengih.
"Tapi kali ni kan kau pergi? So shut up je."
Aku bangkit sebaik saja berkata-kata. "Nak gi mana?" Vernon soal. "Nak call someone. Nak mintak pinjam bas." Aku terus masuk bilik.
Telefon aku capai lalu aku call someone yang malas aku bagitau siapa.
Fuhh. Nasib baik dapat pinjam.
Tomorrow harinya....
"Baik anak-anak. Sila masuk dalam bas sekarang." Kataku lalu aku orang pertama yang masuk bas.
Nabil drive. Aku terpaksa ajak dia memandangkan dia ada lesen. Aku cuma ada lesen motor.
Aku duduk di second last dari belakang. Lane belah kiri dimana ada kerusi single. Lane kanan ada 2 kerusi macam biasa. Beg aku letak dekat lantai. Tengah aku betulkan tudung, lengan aku ditarik bangun. Tak lain tak bukan, Vernon.
"Duduk dengan aku."
"Alahh. Aku nak aircond sorang-sorang."
"Aircond ada 2. Kau 1 aku 1."
"Tapi aku nak dua-dua."
"Tak boleh!"
"Aku nak airc-."
"Senyaplah. Aku ada 1 jalan penyelesaian." Sampuk Nabil yang mula menggerakkan bas tu.
"Apa dia?" Kami tanya serentak. "Semua tak dapat aircond. Kita bukak tingkap. Woo... Bestnya. Tepuk tangan sikit!"
Semua ternganga. Nabil menutup aircond. Dan 12 orang yang lain pandang aku dan Vernon tajam.
Dan lepas tu semua kecoh berebut tingkap. Nak aku describe bas tu macam mana?
Boleh tapi ayat agak keling.
1. Bas tu ada 21 tempat duduk penumpang.
2. 2 tempat duduk ada dekat depan. Masing-masing kerusi single.
3. Lane kiri kerusi single. Ada 5 kesemuanya. Lane kanan pulak ada 14 kerusi. Macam biasa. 2 kerusi rapat.
4. Kerusi yang belakang sekali tingkapnya tak boleh dibuka. So kalau nak sejuk kena bukak aircond.
5. Tingkapnya kongsi dengan seat belakang/depan. Kiranya tingkap besar tu kongsi. Kalau yang seat depan bukak tingkap besar, yang seat belakang dapat tingkap kecik je. Sebab tu belakang sekali tak boleh bukak. Sebab tingkapnya tak dikongsi. Nak bukak ke mana en? Lane kanan ada 7 baris.
Tak paham tu buat-buat faham jelah.
(Qis's notes: klu kenal Qis, korg maybe tau Qis naik bas apa pergi n balik skola. So bas tulah yg d guna kan.)
Perjalanan untuk ke Ulu Yam ambik masa 2 jam.
Dan masa dalam bas tu aku tidur je. Kepala terlentok sana sini. Kejap ke tingkap. Kejap ke bahu Vernon.
Aku tersedar setiap kali aku punya kepala terlentok. That's why aku tau.
"Dah sampai!"
"Yeayyy!" Seventeen semua bersorak mendengar kata-kata Nabil. Semua dah terloncat-loncat dalam bas.
Mingyu siap terhantuk sekali. Dah tau dia tu tinggi lagi nak lompat. Lainlah kalau Woozi.
Lagi pendek dari aku dia tu.
Semua turun dari bas bawak beg masing-masing. Mingyu galas beg baju tapi ditangan memegang bakul makanan.
"Biar aku pi bayar." Halang Vernon bila nampak aku nak ke khemah yang ada untuk buat pembayaran masuk.
Ikut kenderaan. Disebabkan naik bas, 40 ringgit kena bayar. Tapi maybe bagi Vernon 40 ringgit tu murah. Tu sebab dia offer nak bayar.
Semua berjalan ke port yang ada bumbung. Kiranya macam pondok. Dekat situ memang syok.
Kalau hari minggu, tempat tulah jadi rebutan.
"Kitorang mandi dulu. Wuhuuu!" Sorak Seungkwan lalu turun tangga yang ada untuk ke sungai. Yang lain mengikut jejak langkah Seungkwan sehingga meninggalkan aku dan Vernon di pondok ni.
Harap situasi ni tak awkward.
YOU ARE READING
Vernon Jatuh Dari Langit [√]
Fanfiction♣mengisahkan Qis yang asyik berangan nak kahwin dengan Vernon.♣ dlm cerita ni, mari kita bongkar siapa Qis yg sebenarnya. 50% memang fakta kehidupan Qis 50% direka supaya x terlalu tunjuk siapa Qis sebenarnya.(ayat keling) start: 18/1/18 finish: 25...