23

149 26 5
                                    

A month later...

"Qis!" Aku yang tengah baring terus bangun dan pergi mendapatkan mama. "Ya?"

"Ni ada surat untuk kau. Mesti surat pasal permohonan kau nak sambung belajar." Aku ambil dengan eksaited. Maaf. Maksud aku excited.

Aku terus berlari masuk ke dalam bilik. Surat tersebut aku koyak. Aku baca setiap huruf dan perkataan.

"Yes! Berjaya! Woohuu!" Aku meloncat atas katil.

Dah sebulan dah Vernon tinggal nun jauh di sana. Tapi 5 kali je dia call aku. Kiranya once in a week.

:")

Tapi tak apa. Aku tau dia sibuk. Dan aku akhirnya buat keputusan untuk sambung belajar.

(Qis's Notes: k sorry klu slh. Eh rasa mcm mmg slh je. Rasa cam pelik pon ada tp lntk kn je lh.)

Dekat U yg sama. UiTM Shah Alam. Surat tu bagitau untuk pergi daftar masa bulan 11. Sebulan dari sekarang. Aku terus ke meja belajar untuk catat apa yang perlu dibawa. Mestilah buat persediaan awal. Barulah tak kabut nanti en?

Selesai menyenaraikan apa yang patut, aku tampal kertas A4 tu di dinding. Tiba-tiba pintu ditolak membuatkan aku pusingkan kepala.

Muka aku masam terus. "Kau nak apa?" Aku tanya dengan nada yang paling kerek. "Tolong aku buat math boleh tak?" Aku terus mendengus mendengar permintaan berbaur perlian daripada Sopeah.

"Kau cuba perli aku ke setan?" Dia sengih sambil geleng. Dia ni memang. Dia dah tau dah yang aku tak berapa nak suka dia tapi dia cuba jugak nak buat aku ubah fikiran.

Pikir aku terpedaya?

Selalu jugaklah dia bagi aku coklat Cadbury bila balik sekolah.

"Tolonglah. Tak pe. Kau tengok je dulu soalan ni camne. Kalau tak tau tak pelah." Dia hulur buku dekat aku. Aku ambil dengan kasar.

"Express the letters in the brackets as subject of formula. z=m-qp." Aku baca apa yang perlu dibuat. K. "Kau tau tak ni soalan form 2 tahun ni? KSSM. Eh budak form 2 pon boleh jawab. Kau? Form 5 tapi tak reti nak jawab. Puihh!" Aku membebel sambil membuat jalan kira untuk soalan tu.

"Dah! Pergi keluar. Kau pandai-pandailah tenung jalan kira ni. Nanti mesti kau faham. Dah syuh sana." Sopeah mencebik lalu keluar dari bilik aku.

Aku kembali landing atas katil. Telefon aku tenung. Dia tak nak call ke?

Aku letak telefon lalu meniarap. Bantal aku tekup ke muka.

Tiba-tiba telefon aku berbunyi. "Kacau je orang nak meroyan." Aku mendengus lalu ambil telefon. Skrin aku pandang dengan malas.

Vernon request video call wehh!

Laju je aku jawab tapi jari kaki aku tutup kamera. Kedua-dua tanganku digunakan untuk melilit tuala menjadi shawl. Dah siap barulah aku halakan kamera ke arah muka aku.

"Annyeong, sweetheart!" Dia melambai riang. Aku cuma tersengih. "Kau dekat mana tu? Tak takut ke member lain nampak?" Tanyaku sambil cuba menjenguk.

Dia menggelengkan kepala. "Diorang tengah makan. Aku vc kau pon dekat toilet." Aku buat muka jijik. "Toilet?"

"Ya, toilet. Aku sanggup je asalkan dapat tengok muka kau. Rindu tau tak?" Dia muncungkan bibir membuatkan sel-sel otak byuntae aku berhubung. Eeii. Rasa macam nak kiss aje sekarang ni.

Sabo, Qis. Sabo.

Nak kiss malam pertama nanti.

K k k.

"Kau rindu aku tak?" Aku berfikir. "Ermm tak." Tipuku. Dia mencebikkan bibir. "K lah. Aku letak dulu. Aku nak pergi makan dengan diorang. Dahlah aku vc kau ni aku bagi alasan yang aku sakit perut kat diorang."

"Wehh. Tak payahlah merajuk. Ya. Aku rindu kau." Terpaksa aku jujur sebab aku nak tengok muka dia lama-lama. Walaupun phone aku berlambak gambar dia, tapi yang ni lain. Yang ni live.

"Tau pon nak mengaku. Tapi aku still kena letak. Nanti diorang naik pulak sebab ingat aku pengsan dalam toilet."

"Kalau aku tau aku takkan cakap yang aku rindu kau. Huh!" Dengusku. Dia tergelak. "Nanti malam maybe aku vc lagi. Ataupun esok. K? Annyeong, sweetheart. Muah!" Dia memberi flying kiss lalu mematikan talian video call.

Aku tekup muka di bantal.

"KYAAAAAAAAHAHAHAHA." Aku menjerit riang lalu ketawa di hujung jeritan.

###############################

Sambungan Qis ↓

16. Tarikh yg dinyatakan adalah thn 2018 yg blm b'laku. Mksd Qis. Dlm ni Qis buat bln 9 lh apa lh tp in real life baru bulan 2 en?

Abaikan je hal tu.

17. Yg prnh nmpk Qis in real life korg bole byng kn muka Qis. Tp klu x prnh tu korg byngkn body shape Sajat tp part muka lak muka kentang.

:")

Tp klu korg ni Vernon stan, byngkn diri korg jelah. And ketahuilah kalian yg Qis d sini terkembang kempis hidung menahan rasa cemburu.

18. Senang je nk tau sape Qis yg sbnr nya. (Mohon nyanyi lagu Hazama.)

Klu korg pandai, mesti korang dpt teka nama penuh Qis.

And klu korg stalker terhandal, korg bole jumpa acc ig Qis.

Qis ada 2 acc.

19. Tujuan Qis mengubah-ubah nama adalah Qis x nak family Qis baca. For example sepupu Qis(belah ayah) and kakak Qis.

Diorang kaki bahan duhh. Qis klu pegi rmh nenek Qis belah ayah, mmg x t'lps dari digosip oleh sepupu² Qis.

20. Buat masa ni klu korg PM atau send message dkt MB Qis, Qis cuma boleh baca je. Xleh reply sbb there's some problem connecting to my email. So jngn ckp Qis sombong.

Korg klu nk share ff korg dkt Qis pon bole. Qis akan baca tp maybe lmbt ckit. Mcm haritu ada someone suruh Qis baca ff dia and Qis smpt baca 5 bab je. Sbb Qis nak baca ff yg Qis dh baca separuh jalan tu.

That's all, gomawo ♥.

Vernon Jatuh Dari Langit [√]Where stories live. Discover now