5

278 49 24
                                    

Aku keluar dari rumah. Mama and baba ikut di belakang aku.

Aku jenguk ke luar. Ada seseorang terbaring di situ. "Ba. Ada orang terbaring!"

Aku berlari anak ke arah orang tu. Baba dan mama masih kekal di pintu rumah.

Aku teliti muka tu sebelum menekup mulut.

Terkezot.

"Vernon!" Aku terjerit kecil. Aku toleh. Nasib baik mama dengan baba tengah tengok. Kalau tak, memang aku dah rogol si Vernon ni.

Aku papah dia lalu membawanya ke rumah. "Ni ke Vernon yang kau maksudkan?" Aku angguk.

"Tak sangka pulak menjadi." Mama punya hidung dah kembang kempis. "Menjadi? Apa kamu cakap ni?" Ternyata baba still blur.

"Nothing, ba. Nak letak dia dekat mana?"

"Bilik tetamulah. Takkan bilik kau pulak?"

"Manalah tau mama nak cucu hari ni." Aku jawab slumber. Telinga aku dipulas oleh mama. Baba pulak cuma jeling lepas tu masuk bilik balik.

"Jangan mengada. Cepat sikit. Sejuk kat luar tu." Aku bawa Vernon masuk ke bilik tetamu. Aku baringkan dia.

Muka dia aku tatap.

Hensem.

Aku senyum then keluar dari bilik. Nasib baik dia tak sedarkan diri. Atau dia tengah syok tidur tiba-tiba mama sumpah dia muncul then dia pun muncul.

Abaikan kekelingan ayat.

Aku tutup pintu.

Aku ke bilik sendiri yang berada di sebelah bilik tetamu. Aku baring atas katil. "Indahnya dunia."

Aku melelapkan mata.

♣♣♣

"Good morning, world!"

Aku ucap dengan riang sambil melangkah ke bilik air. Tak sabar nak jumpa Vernon yang mungkin dah sedar tu.

Habis mandi, aku pakai baju macam biasa. Simple je. T-shirt merah dan seluar putih. Rambut aku memang pendek jadi tak dapat diikat.

Sampai di meja makan, cuma ada mama. "Baba mana?"

"Baba kau pergi beli cili boh. Nanti mama nak masak ayam masak merah."

"K. Future husband Qis?"

"Dia dalam bilik. Tadi dah bangun. Tapi dia masuk bilik balik dengan kelam-kabut. Mesti dia panik. Tak tau dia kat mana."

Aku angguk.

"Biar future wife dia yang panggil." Aku tepuk dada lalu ke pintu bilik tetamu. Diketuknya 3 kali.

Tok tok tok!

"Nugu?"

"Your future wifeuu."

"Mwo?" Aku dapat dengar derap kaki dia yang menghampiri pintu lalu pintu dibuka dari dalam.

"Who are you?" Tanyanya. "My name is Qis." Dia angguk. "Where am I?"

"Ermm. Malaysia. Kg Delek, Klang, Selangor, Malaysia." Matanya bulat sebulat-bulatnya.

"M-Malaysia? How can?"

"Idk."

"Shibal."

"Saya dengar tu. Jomlah makan."

"Makan apa?"

"Taik."

"Eewww. Tak naklah.'

"Saya gurau jelah. Kajja." Aku jalan terlebih dahulu. Dia ikut rapat langkah aku.

Aku tau dia still pelik macam mana dia boleh ada dekat sini.

Aku duduk dekat atas lantai ruang tamu lepas dah ambik mknn. Dia duduk atas sofa.

Meh ajak dia makan dengan wife.

"Aip! Tak boleh makan dekat ataslah. Kena makan dekat atas lantai. Nanti our omma marah sebab makanan berterabur atas sofa."

"Tapi aku tak bolehlah duduk dekat tempat keras." Dia aku jeling. "Gedik betul. Ma! Vernon-." Vernon tutup mulut aku.

"Fine!" Dia duduk sebelah aku. Now sama-sama hadap TV yang menayangkan kartun.

Kartun My Little Pony.

Husband aku layan je kartun ni. Sambil makan bihun goreng. Aik? Tak komen pun makanan Malaysia.

"Uhuk! Uhuk!" Dia tersedak.

Sebagai isteri yang mithali, aku berlari mendapatkan air.

"Nah." Dia ambik sambil terbatuk-batuk kecil. "Taulah sedap. Tapi janganlah sampai gelojoh. Kan dah tersedak?"

"Bukan sebab sedap. Tapi sebab pedas."

"Yelah tu."

"Tak caye sudah."

"Memang tak caye pun."

"Nama kau apa tadi?" Tanyanya. "Qis."

"Kiss?"

"Qislah! Q to the I to the S. Qis." Dia jeling aku. "Eleh. Aku saja je bergurau. Tu pon takleh."

Bergurau? Dia gurau ngan aku?

Halamak Abang Vernon ni nakallah. Mariler kita gurau dalam bil-.

K k.

"Disebabkan aku dah tersadai dekat Malaysia ni dengan kau yang otak ada wayar putus, aku nak tanya."

"Panjangnya mukaddimah." Tak adalah panjang sangat sebenarnya. Saja je over.

"Hah?"

"Nothing. Sambunglah pertanyaan awak tu." Kataku. Dia pandang aku waswas tapi dia teruskan jugak pertanyaan dia.

"Tempat apa yang best yang aku boleh pergi? Atau aktiviti apa yang menyeronokkan?"

"Wahai Encik Hansol Vernon Choi, this is Kg Delek. Bukan KL."

"Takkanlah tak ada langsung?"

"Ada. Mandi sungai." Aku jawab acuh tak acuh. "Sungai? Woah! Best tu. Jomlah." Dia dah excited.

Dia tak tau ke yang dia ditipu?

"Sungai memang ada. Sungai Klang."

"Tak kisahlah sungai apa pun." Dia balas. Dia ni nampak sangat tak buat research pasal Sungai Klang.

"Sungai Klang tu ada buaya tau tak?"

"Buaya?!"

"Yelah! Awak kena tipu! AHAHAHA."

Vernon pandang aku macam nak kiss.

K k tak delah.

Dia pandang aku macam nak telan.

"Kau ni!" Dia angkat pinggan then blah tinggalkan aku. Pergi basuhlah tu.

Dalam kepala otak aku yang bijak ni dah rangka idea nak bawak Vernon keluar.

Patut ke aku bagitau Aina yang Vernon ada dekat rumah?

Mungkin tak patut.

Vernon Jatuh Dari Langit [√]Where stories live. Discover now