Chapter 13

261 15 2
                                    

'Lily, ontspan, we hebben je dit al uitgelegd, het is niet voor ons welzijn,' zei Ginny maandagochtend bij het ontbijt. De Grote Zaal was die ochtend vrij leeg. Er waren slechts enkele klassen die zo vroeg begonnen en de klas van professor Gayle was er een van. Hierdoor waren er verspreide derde jaar en vierde jaar en een paar vijfde jaars. 

'Wat als de klas echt nuttig is?' Zei Lily met een bezorgde gezicht. 

'Ik kan niet geloven dat je dat net hebt gezegd,' zei James en trok een gezicht naar haar. 'Het is rotzooi en je weet het. Laat je kleine angst voor spijbelen en afwezigheid niet in de weg staan'. Hij grijnsde.  'Bovendien heb ik ontelbare keren gespijbeld. En ik leef nog steeds'. 

'Je kent James,' zei Ginny over haar havermout, 'Ik ben verrast dat je zelfs wakker bent. Ik dacht dat het Remus zou zijn die vroeg zou opstaan'.

James schudde zijn hoofd. 'Nee, Remus kon de hele nacht nauwelijks slapen, dus slaapt hij nu. Sirius en Peter slapen ook, geen verrassing. Maar ik dacht dat Lily me nu meer nodig had. Vooral omdat ze zowat aan het hyperventileren is'. 

'Ik ben niet aan het hyperventileren -'

'Ik wilde zeggen om haar een oogje in het zeil te houden, zodat ze niet naar die les zou gaan, maar dat zou je waarschijnlijk niet trekken'. 

Lily pruilde. Ginny ging een beetje rechter zitten en streek met haar vingers door haar haar, denkend aan de feniks die Remus haar had gegeven. Ze vroeg zich af of dat de reden was waarom hij niet kon slepen

'Nogmaals bedankt ... voor alles,' zei ze plotseling. Ze wist dat ze voor de ouders van Harry Potter zat, de twee mensen die de jongen hadden gemaakt van wie ze zoveel hield, de jongen die zich vele malen voor haar heeft opgeofferd. Ze bekeek de twee, nauwelijks begrijpend hoe dankbaar ze was dat ze haar kleine geheim wisten, en dat ze wild helpen. Het waren haar vrienden.

Lily glimlachte. 'Natuurlijk'.

'Weet Sirius het?'

'Nee,' zei James tegen haar. 'Regulus of Peter ook niet.'

Ginny knikte. 'Ze zullen het uiteindelijk moeten weten,' zei ze. 'Tenminste Sirius'. 

'Waarom niet Peter?' Vroeg James. Ginny kromp ineen en probeerde zich te herinneren dat ze in de tijd vóór zijn verraad niet eens een zaailing ervan in gedachten had.

'Peter ook,' herstelde ze. Lily leek Ginny's onverschilligheid tegenover Peter op te merken, maar Ginny zag hetzelfde ook bij Lily en vond het heel nieuwsgierig. Ze maakte een mentale notitie om het aan haar te vragen, maar nu niet. Later.

'Dus wat ben je van plan de komende anderhalf uur te doen,' vroeg Ginny, terwijl ze snel van onderwerp veranderde.

James dacht na. 'Ik zal waarschijnlijk gewoon in de Common Room blijven, mijn eigen zaken blijven doen en doen alsof ik net als iedereen heb geslapen'.  Hij had een ondeugende blik op zijn gezicht. Harry had zo'n soortgelijk gezicht op zulke momenten. Ginny aanbad het, en Lily haatte het. 

'Je kunt maar beter iets nuttigs doen, en het niet naar de les gaan niet nog erger maken ,' waarschuwde Lily.

'Lily,maak je nou eens een keertje niet zorgen",  

'Nee, je hebt gelijk James, het is niet, maar deze specifieke klasse wordt gerund door een ambtenaar van het ministerie, daarom kunnen de gevolgen veel groter zijn dan je denkt'. 

James haalde zijn schouders op. 'Ik geloof van niet, Dumbledore zal ons applaudisseren'. 

'Hij zal het doen,' zei Ginny, denkend aan Dolores Umbridge en haar regering als Hoge Inquisiteur. Lily fronste. Blijf alsjeblieft uit mijn hoofd, dacht ze. Lily wierp een blik op haar

Dumbledore secret plan - Time Turner Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu