Part 14💕

44 3 0
                                    

Riuh sungguh suasana petang itu.Kenduri kesyukuran bakal bermula selepas maghrib nanti di rumah Makcik Salmah iaitu kakak kepada ibu Nilam.

Kelihatan ramai penduduk kampung yang telah datang berpusu-pusu menyerbu kediaman itu.

Masing2 mengambil tempat di bawah kanopi yang telah disediakan.terdapat 2 kanopi.Dan kebanyakannya diduduki oleh lelaki.

Kaum hawa pula.Berada di dalam rumah.Dok bersembang bergosip.

Terdapat juga beberapa kanak2 yang berlari-lari riang bermain sesama sendiri.

Sementara di kawasan dapur..

"Makcik..Daging masak kari ne nak letak kat mana?".Tanya Nilam.Maklongnya mengangkat muka.

"Letak kat situ ajelah Nil.Nanti senang nak cedok dalam bekas.".tunding Makcik Salmah ke hujung bahagian kiri yang tersedia dengan beberpa bekas lauk yang lain.

Nilam menganguk.

"Rin.tolong aku angkat periuk ne jap.Berat lah".pintanya.Rina segera pergi ke arah Nil.lalu mereka sama2 mengangkat benda berat itu.

Allah.nak tercabut pinggang aku..

"Thnks babe".Ditepuk perlahan bahu Rina.

"No hal lah wehh".kata Rina tersengih.Nilam membuang pandangan ke arah dapur.

Takde kerja dah nak buat.Tinggal nak cedok makanan lagi.tapi tu pun mama dah buat.

Dia sedar.kelihatan beberapa wanita yang agak berumur dok tengok dia sambil berbisik-bisik antara satu sama yang lain.Rina juga begitu.

Bukan Nilam tak tahu.Mesti pasal nak bandingkan dia dengan Nurul tu.Ada2 aja ar..

Tiba2 satu suara mengilai ketawa terbit dari pintu dapur yang luas.Kelihatan Nurul dan kawan2nya baru turun sebelum menapak ke sudut kanan dapur untuk melabuhkan punggung.

Cantik betul sepupunya itu.Dengan tudung bawal trend terkini berwarna biru muda.sesuai dengan kulitnya yang putih dan halus.Dia??huh.jauh tanah dari langit.

Tudung main masuk berwarna hitam lusuhnya dipadankan dengan baju lengan panjang berwarna putih yang berjalur hitam.Seluar tracksuit.

Yalah.takkan nak menolong kat dapur pun kena pakai yang cantik2 pula.Nanti tak pasal2 naya kalau terjelepok masuk ke dalam kuali panas.uish.nauzubillah..

Nurul memandang ke arah dia dan rakannya.Sambil berbisik2.Kemudian mereka tergelak bersama.

Ini diaa....cantik tu memang lah cantik.tapi hati tu?tak sama dengan tuan empunya muka.Hitam berbakul-bakul.

Nilam berlalu pergi ke arah rakannya.Rina,Tini,Shikin dan Azreen telah selamat melabuhkan punggung selepas penat membantu tuan rumah bekerja tadi..

"Penatnya.."keluh Nilam.Tapi memang betul pun dia penat sekarang.Banyak kerja tadi.Nasib ar kawan2 dia ada.kalau tak,patah tulang 4 keratnya.

Nak harapkan sepupunya tu membantu?memang tak lah !.alasan takut kena minyak ar,penat ar,sakit ar..Sampai dia pula yang sakit jiwa.

Kalau makan.tak pula penat.sakit...ok aje..dasar lah penipu.

"Nil..Kau ok tak?".Shikin mengambil tempat di sebelahnya.Tersenyum Nilam.

"Ok juga.cuma penat sikit ja.".

"Asal kau tak minta tolong aja dengan cousin kau tu?aku tengok dia bukannya ada buat apa2 pun.Dok mengilai aja dari tadi.tu aje ar keja dia".Tini pula menyoal.

Nilam hanya mengelengkan kepalanya sambik tersenyum.

"Takpe ar.Aku boleh buat.Lagipun dia penat tu".Dalihnya lagi.Takkan nak mencanang aib sepupu sendiri kat orang lain.Berdosa..jadi lebih baik dia tipu.Tipu sunat.

Misi Penyamaran Cinta❤Where stories live. Discover now