Whut the wut

14 5 31
                                    

Hello my dear people,

Here I will tell you my boring story about my exam results.

13 juni 2018, 13:00

Het was 13 juni toen Zoë zich realiseerde dat ze haar examenresultaten te horen zou krijgen. Haar mentor zou haar dan opbellen en haar vertellen dat ze verschrikkelijk was gezakt.

Ze had een naar voorgevoel in haar buik dat zei dat ze niet zou slagen. Naast dit voorgevoel had ze ook een "who cares" gevoel. Het boeide haar niet heel erg meer of ze ging slagen of zakken. Zolang ze geen herexamen hoefde te maken was ze tevreden.

Als ze slaagde dan ging ze naar een andere school een opleiding volgen waar ze geen interesse meer in had.

En als ze zakte dan moest ze het vermoeiende jaar wéér overnieuw doen.

Ze had in beiden geen zin, want ze wilde graag naar havo. Maar ze wist 99% zeker dat dit niet door ging. Haar tentamens had ze verknald en haar examen verkloot. Minstens 4 van de 7 examens waren verschrikkelijk gegaan. Economie, scheikunde, geschiedenis en Nederlands.

Economie ging het slechtst, want om de een of andere reden was ze slecht in dat vak. Maar hé, ze snapte ook geen bal van rekenen en wiskunde.

*

De hele ochtend zat ze vol spanning te wachten tot 13:00. Dan zouden de mentoren beginnen met bellen. Haar moeder was eerder thuis gekomen, omdat ze er voor haar dochter wilde zijn als ze het nieuws kreeg.

Ze was blij dat haar moeder erbij was.  Ze was speciaal voor haar dochter vroeger naar haar werk te gaan en had beloofd dat ze appeltaart ging maken, maakt niet uit wat het resultaat was.

40 minuten lang zaten moeder en dochter vol spanning beneden op de bank. Ze konden zich niet focusen op iets, omdat de telefoon elk moment kon overgaan.

Zoë had 20 minuten geleden heel misschien met haar ringtone lopen spelen, waardoor haar moeder zich dood schrok en dacht dat Zoë gebeld werd door haar mentor.

She was not amused.

Na 40 volle minuten ging haar échte ringtone over en stond de naam van haar mentor op haar telefoon. (Ze zit met hem in een klassengroepsapp, want hij vind zichzelf een hippe leraar.)

Met grote ogen nam Zoë haar telefoon op.

"Met Zoë, uh hoi."

'Hoi, Zoë met meneer van der Hoorn, je mentor."

No shit, dacht Zoë.

"Hoi."

'Ik moet je feliciteren, want je bent geslaagd!'

"Oh, dankuwel. Oké."

Het was even akward stil aan de andere kant van de lijn en Zoë wist dat het nieuws dat ze wilde horen niet kwam.

Haar mentor begon weer met akward praten, want hij is een aparte dude.

'Ja, je bent met prachtige cijfers geslaagd!'

"Oh, echt?"

Vanuit haar ooghoeken kon ze haar moeder zien glimlachen. Het was een trotse moeder glimlach.

Damn. Zoë was echt blij dat haar moeder er was.

'En daarom zullen wij je volgend jaar weer zien!'

Zoë was in de war. Wat?

"Wacht, wat? Volgend jaar?"

'Ja! Je bent geslaagd met een gemiddelde van een 6,7 en wij hebben besloten dat je door naar de havo mag! Gefeliciteerd.'

Zoë was met stomheid geslagen. Ze was geslaagd én mocht naar de havo? What the fuck.

Na nog een paar akward woorden te hebben verwisselt met haar mentor, hangt ze op en legt ze haar telefoon weg.

Met een grote glimlach op haar gezicht geeft ze haar moeder een knuffel en roept: "Ik mag naar de havo!"

De tranen schieten in de ogen van haar moeder, want haar eerste kind is geslaagd én mag ook nog naar de havo iets wat ze heel graag wilde.

De glimlach is niet van Zoë's gezicht af te krijgen voor de rest van de dag.

-------------------------------------------------

Dus ik ben geslaagd, people. Én ik mag naar de havo. *juicht*

Ik heb deze overwinning gevierd met pizza en ijs, because that is my life. En ofcourse de appeltaart.

En ja, mijn moeder moest echt huilen. Het was best wel grappig tho.

Ik heb 1 onvoldoende gehaald voor mijn economie examen, namelijk een 4,7. Maar mijn gemiddelde (wat ooo nog mijn laagste gemiddelde is) van een 6,6 heeft ervoor gezorgd dat ik er gemiddeld een 6 voor sta.

Ik heb voor mijn Nederlands examen een 7,9 gehaald op de een of andere manier en voor mijn Engels examen een 8,9. Maar die laatste had ik wel al verwacht. ^^

Uiteindelijk heb ik 5 zevens, 1 zes en 1 acht. Ik ben er best wel happy mee en ik hoop dat iedereen die ook vandaag zijn/haar examen uitslag kreeg, met mooie cijfers is geslaagd!

Bye bye,

Zozo

I.M.A.G.I.N.E.Where stories live. Discover now