Fredag
Två dagar sedan första förundersökningen. Idag var det dags för nummer två och på söndag hålls rättegången. Rättegången som förhoppningsvis kommer sluta rätt. När jag kom hem i onsdags pratade jag inte med någon. Li försökte men jag ville inte och mobilen stängde jag av. Noel hade varit förbi men jag bad Li säga att jag inte ville, jag kan inte. Jag har drunknat i mina egna tankar, allt bara snurrar och jag vill inget mer än att stänga av allt. Knappt någon sömn har jag fått men jag kan tacka sömntabletter till att jag iallafall fått tillräckligt för att fungera. Li var inte hemma nu, jag hade hört henne lämna lägenheten tidigare idag. Hon vet inte ens om att jag ska tillbaka idag, jag har inte berättat för någon det enda alla verkar veta är när rättegången ska hållas. Jag satt i soffan och försökte få i mig lite mat men det mesta ville bara leta sig upp igen. Idag började det så kallade mötet vid 13 tiden så jag hade legat i sängen fram tills elva och nu var klockan tjugo över tolv. Jag tog mig upp ur soffan och ställde glaset och tallriken i köket innan jag gick ut i hallen och tog på mig en jacka samt skor. Bussen var i tid och den korta bussresan var skön, det var alltid lättare att tänka på bussen av någon konstig anledning. När jag klivit av bussen och kommit in i receptionen stod Magdalena redan vid dörren och välkomnade mig och vi gick tillsammans in till samma rum vi varit i i onsdags. Armin satt redan ner vid bordet men ställde sig upp och hälsade på mig när jag kom in i rummet.
"Hur känns det nu? Efter första omgången?"
"Ska jag vara ärlig?"
"Absolut."
"Det känns hemskt. Jag vill verkligen inte prata mer om det, om honom."
"Det är förståeligt. När rättegången är klar ska du förhoppningsvis slippa allt det här och honom för alltid."
Jag lutade mig tillbaka i stolen och lät dem båda förbereda. Det tog ett tag och dem gick in och ut ur rummet och hämtade en massa papper som dem gång på gång bad mig skriva på vilket jag såklart gjorde.
"Idag ska vi inte prata så mycket om själva händelsen utan mer om hur söndagen kommer se ut. Hur allt kommer gå till, så att du är förberedd."
Jag nickade åt Armin som sköt fram en bunt med papper åt mig och nickade så jag skulle öppna upp första sidan.
"Du kan ta med det här hem och läsa men vi går igenom grunderna nu."
"Rättegången kommer börja med att juryn tillsammans med åklagaren går igenom brottet. Du sitter bredvid åklagaren och agerar som målsägande. Har du några som helst funderingar under rättegången vänder du dig till åklagaren, dem har koll på läget. När åklagaren sammanfattat händelsen ska du, som målsägande, gå igenom hur du anser att händelsen gått till, så tydligt och noggrant som möjligt. Den tilltalade, som i detta fall är Pontus, kommer finnas på plats men han kommer inte kunna röra dig eller prata med dig, alls. Den tilltalade har alltid rätt till en försvarsadvokat och det har såklart Pontus fått tag på. Det kommer finnas två vittnen på plats, din granne som såg när Pontus kom ut ifrån huset och operatören ifrån larmcentralen som pratade med dig under den sena delen av händelsen."
Jag nickade bara åt det Magdalena sa. Jag hade varit på två rättegångar innan med skolan och visste mycket väl hur dem gick till. Att sitta i samma rum som Pontus igen var dock det enda som gjorde att magen vred sig.
"Vi har redan fått informationen om att domen kommer levereras på plats, därför kommer du inte behöva vänta på svar utan det får du där. Är det något efter rättegången som gör att något inte känns rätt finns det folk du kan prata med, har du förstått allt?"
YOU ARE READING
Zinkensdamm | N.F
FanfictionVi springer väl in i varandra? Den här berättelsen handlar om Noel Flike och Victoria Carlén. Uppmärksamma att personerna går sista året i gymnasiet men ingen musik har släppts än, alla är lika gamla dvs går Dante också sista året om ni blir förvirr...