Förtjänar du mig?

1.3K 50 26
                                    

Måndag 10:12

Jag satt på sängen och kollade ut genom fönstret. Jag kunde höra Li utanför dörren och jag hade inte pratat med henne sen i fredags. Noel hade inte hört av sig, inte till mig iallafall men jag hade hört Li prata med honom. Elle hade ringt mig ett par gånger och försökt prata, vi ska träffas senare idag för att få mig på andra tankar. Jag vet verkligen inte hur man kommer förbi något sånt här. Två av personerna som betyder mest för mig har sårat mig på ett sätt jag inte trodde var möjligt. Mobilen började ringa så jag vände mig tvärt och tog upp den.

"Hej."

"Hej."

"När ska jag hämta dig?"

"Snarast."

"Har du ens lämnat rummet idag?"

"Nej, då måste jag se henne."

"Se henne, ja, men inte prata."

"Klockan 11? Jag gör mig iordning snabbt."

"Klockan 11, okej. Ses då."

"Absolut, hejdå."

Jag la på och ställde mig sedan upp ur sängen. Jag kände av att Li skulle flyga på mig direkt med massa frågor men jag försökte bara intala mig själv att det kommer vara lätt att få henne till att förstå att hon ej kommer kunna prata med mig. Visst, jag kanske verkar lite kall mot henne men jag är inte den som legat med min bästa väns kille. Jag tog tag i min morgonrock och svepte den runt mig innan jag öppnade dörren och jag kände av Lis blick direkt. Hon sa dock ingenting utan jag gick bara rakt igenom vardagsrummet till badrummet i tystnad. Så fort jag stängde dörren suckade jag högt, jag hatar att det blivit såhär men jag måste påminna mig själv om att det inte är mitt fel. Jag borstade tänderna och tvättade ansiktet innan jag gick ut till vardagsrummet där Li nu stod vid balkongdörren och vattnade dem trista blommorna som stod på fönsterbrädan.

"Kan du snälla säga något?"

Hon vände huvudet och kollade på mig och jag himlade med ögonen och fortsatte in till mitt rum. Jag såg i ögonvrån att hon tog ett steg emot mig men att hon snabbt stannade upp och återgick till att vattna blommorna. När jag väl var inne på rummet igen bytte jag snabbt om och tog tag i mobilen, plånboken och en väska jag kunde lägga ner det i. Jag öppnade sovrumsdörren och passerade än en gång vardagsrummet på väg till hallen och satte på mig ett par skor. Jag tog tag i handtaget men ångrade mig så fort jag drog ner det. Jag backade bak lite och kollade in i vardagsrummet där Li satt i soffan.

"Jag går nu. Kommer hem i eftermiddag."

Li kollade upp från datorn och jag mötte henne med blicken. Hon öppnade munnen för att säga något men det slutade bara med att hon nickade åt mig så jag gick tillbaka till dörren och ner mot porten där Elle stod med bilen.

"Hej på dig."

Hon log stort åt mig när jag satte mig ner i passagerarsätet.

"Hejsan."

Jag besvarade hennes leende och knäppte på mig bältet innan vi började åka in mot stan för att ta en lunch.

"Hur går det hemma med Li?"

"Jag vet inte riktigt. Vi pratar ju inte, eller jag pratar inte men vi bråkar inte."

"Vill du inte prata med henne?"

"Jo men just nu har vi nog inget att säga till varandra."

Elle kollade på mig och la huvudet lite på sne. Servitrisen kom med vår mat och vi tackade innan vi började äta. Det var lite kyligare idag så vi hade satt oss inomhus då det var lite regningt ute också.

Zinkensdamm | N.FWhere stories live. Discover now