Thomas Busby Széke

477 48 9
                                    

Ahhoz, hogy az állítólagosan elátkozott Busby-szék történetét megértsük, egészen a XVII. - XVIII. századig kell visszatekintenünk. Az 1600-as évek legvégén egy Daniel Awety nevű férfi egy Észak-Yorkshire-ben található településre költözik, ami a Kirkby Wiske nevet viseli. Pénzkereseti forrása kevéssé volt tisztának mondható, ugyanis a jó Daniel pénzhamisítóként munkálkodott, ezért a kis lélekszámmal rendelkező városka kiváló terep volt számára, hiszen tevékenységét szinte észrevétlenül  űzhette. Egy rendkívül alacsony áron vásárolt farmon rendezte be főhadiszállását, ahol a hamis valutákat zavartalanul gyárthatta. Az idillnek azonban hamar kezdett vége szakadni, amikor szerelem szövődött Daniel lánya és egy helybéli férfi, Thomas Busby között. 

Thomasnak nem csupán Daniel lány tetszett meg, hanem a könnyen jött pénz bűvöletébe esve ezentúl bűntársként működött együtt a pénzhamisító műhelyben

¡Ay! Esta imagen no sigue nuestras pautas de contenido. Para continuar la publicación, intente quitarla o subir otra.

Thomasnak nem csupán Daniel lány tetszett meg, hanem a könnyen jött pénz bűvöletébe esve ezentúl bűntársként működött együtt a pénzhamisító műhelyben. Azonban Thomas és Daniel közt egyre gyakoribbak voltak a veszekedések, állítólag főként azért, mert Danielnek nem tetszett lánya párválasztása. Az egyre mérgesedő konfliktus egy kocsmai vitába tetőzött, a korabeli szemtanúk szerint a talajrészeg Thomas még azt is Daniel fejéhez vágta, hogy nem elég, hogy kapcsolatát akarja feldúlni, de a veszekedés közben még a kedvenc székén is ült. A vita újabb botrányokat és problémákat szült, mígnem egy este Thomas agyonverte egy kalapáccsal a méltatlankodó apóst. Az ügy során egyértelmű volt Thomas bűnössége, így 1702-ben kötél általi halálra itélték. Az elítélt utolsó kívánsága az volt, hogy hadd igyon még egyet a kedvenc székében, amit meg is engedtek neki. Az elfogyasztott utolsó ital után Thomas kijelentette:

,,Aki innentől kezdve bele mer ülni ebbe a székbe, pusztuljon halálnak halálával!"

Sokan szórtak már átkokat a kivégzésük előtt, ezeknek egy jó része csupán üres és elkeseredett fenyegetőzés volt, de voltak esetek, amikor zavarbaejtő események következtek az elhangzottak után

¡Ay! Esta imagen no sigue nuestras pautas de contenido. Para continuar la publicación, intente quitarla o subir otra.

Sokan szórtak már átkokat a kivégzésük előtt, ezeknek egy jó része csupán üres és elkeseredett fenyegetőzés volt, de voltak esetek, amikor zavarbaejtő események következtek az elhangzottak után. Thomas Busby esetében valóban történt néhány olyan dolog, ami figyelemre méltó. A fogadó akkori tulajdonosa egy jó üzleti kézségekkel megáldott ember volt, így rögtön kihasználta a lehetőséget, és vendégcsalogató gyanánt helyezte ki a széket. A fogás pedig be is jött, hiszen egyre többen látogatták meg a kocsmát, hogy szemügyre vegyék a szóban forgó széket, a bátrabbak pedig bele is ülhessenek, az évek során pedig a fogadót át is nevezték  Busby Stoop Innre.

Az 1800-as évek végén egy kéményseprő beleül a székbe, másnap reggel pedig felakasztott holttestére bukkanak rá nem messze a helytől, ahol anno Thomast kivégezték. A második világháború során egy kanadai légitámaszpontot építettek fel a környéken, így a kocsma forgalmának egy jelentős részét az oda járó, kimenőt kapó katonák adták. Úgy tartották, aki beleült a székbe, sosem tért vissza a küldetésről, ahova szólította a kötelessége. Később, 1967-ben két pilóta ül bele a székbe, pár órával később pedig halálos közlekedési balesetet szenvednek. Egy, a közelben zajló építkezésen dolgozó munkáscsapat a kocsmában iszogatva ráveszi egyik tagját, hogy foglaljon helyet a legendás székben, az egyébként tetőfedéssel foglalkozó fiatalember még aznap leesik a tetőről, és meghal. Ezek után a tulaj úgy dönt, elzárja a széket az alagsorba, hogy ne okozzon több problémát. Egy takarítónő a munkától megfáradva beleül a székbe, nem sokkal ezután meghal agyrákban. Egy, a kocsmához csomagot szállító futár beleül a székbe, mit sem tudván annak múltjáról, sőt, meg is kérdezi a tulajtól, miért tartja azt elzárva, hiszen nagyon kényelmes, pár órával később ő is baleset következtében meghal. 

Ez volt az utolsó csepp a pohárban, a Busby Stoop Inn tulajdonosa úgy dönt, megszabadul a széktől, és végül 1978-ban a helyi múzeumnak adja

¡Ay! Esta imagen no sigue nuestras pautas de contenido. Para continuar la publicación, intente quitarla o subir otra.

Ez volt az utolsó csepp a pohárban, a Busby Stoop Inn tulajdonosa úgy dönt, megszabadul a széktől, és végül 1978-ban a helyi múzeumnak adja. Napjainkban a hírhedt bútor a Thursk Museum falára szögezve található, hiszen a múzeum üzemeltetői jobbnak látták, ha ilyen módon megakadályozzák, hogy bárki a székre üljön.

Nilvánvalóan több elmélet is létezik a jelenség magyarázatára. Akadnak olyanok, akik szerint a széket körbelengő misztérium csupán egy jól sikerült üzleti fogás,  balesetek pedig csak véletlen egybeesések. Mások szerint Thomas Busby átka valóban megfogant, és ennek köszönhető a székhez   köthető rengeteg tragédia. Érdekesség, hogy állítólagosan a széket megvizsgálva arra jutottak, hogy korántsem olyan idős, mint amilyennek kellenne, hiszen jóval később készült. Ha ez igaz, az átokban hívők számára újabb kérdés merül fel, hiszen ha a szék nem Thomas eredeti kedvenc széke, akkor mi okozza a rengeteg halálesetet? Vannak, akik azt állítják, hogy sok más átokhoz (Pl. voodoo) hasonlóan a balszerencse csak azokat sújtja, akik hisznek a tárgy valódi erejében, így valamiféleképp determinálják sorsukat.

A rengeteg elmélet közül mindenki kiválaszthatja a neki tetszőt, de akármi is az igzság, Thomas Busby székének története egyedülálló és érdekfeszítő, ami talán még több kutatást és utánajárást igényelne, hogy egyszer, valamikor a jövőben megtudhassuk, van-e alapja a legendának, vagy csupán csak egy jól felépített átveréssel vandolgunk.


Tik mit gondoltok Busby székéről? Van benne igazság, vagy csupán csak egy legenda, netán tényleg átvéres?

Elátkozott Tárgyak/Helyek [BEFEJEZETT]Donde viven las historias. Descúbrelo ahora