Hem

4 0 0
                                    

Vandaag is de eerste schooldag. De vakantie zit erop en ons huis is nu ook weer helemaal af. Ik heb Tobias en Lisa 2 keer in de vakantie gezien, maar ik blijf ze toch super erg missen. Maar ik moet zo naar school dus nu snel even mijn spullen pakken.

'Mam! Ik ga naar school!' Roep ik naar mam die nog boven is. 'Is goed schat! Veel plezier!' Ik stap de deur uit en pak mijn fiets uit de garage, Met mam gaat het ook goed. Ze verwerkt op haar tempo dat ze nu weer vrijgezel is, en spreekt soms wel eens af met een man, maar ze is er niet heel erg op zoek naar een nieuwe man. Ze wacht gewoon tot ze iemand tegen komt waar het mee klikt.

'School De Zonnnewende. Hier ga ik naar school.' Fluister ik tegen mijzelf. Ik sta voor een schoolgebouw die er heel anders uitziet dan de school waar ik eerst heen ging in Haarlem.

Ik loop het plein op en zet mijn fiets in het fietsenhok. Ik zet mijn fiets op slot en mijn fietsketting maak ik aan mijn fiets vast. Die was namelijk wel nodig in de grote stad, en misschien hier ook wel. Ik loop het schoolgebouw in en loop naar het hok van de congiërge. 'Hallo, eeh, ik ben hier nieuw.' Stammel ik. 'Saar Van Veer?' Ik knik. 'Hier is je kluis sleutel en je rooster voor deze week. Ook heb ik hier allemaal informatiebrieven die je aan je ouders moet geven.' Weer knik ik. 'En... Oh wacht even. Vera! Kom eens!' De congiërge roept naar een meisje met blond haar. Het meisje zegt gedag tegen een paar meiden en komt naar ons toe lopen. 'Vera, dit is Saar, zou jij haar vandaag op sleeptouw mee willen nemen?' 'Tuurlijk!' Zegt ze enthousiast.

 'Vera, dit is Saar, zou jij haar vandaag op sleeptouw mee willen nemen?' 'Tuurlijk!' Zegt ze enthousiast

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Vera

'Aangenaam, ik ben Vera Boogman.' Ze steekt vrolijk haar hand uit. Ik mag haar ook gelijk. 'Ik ben Saar Van Veer, jij ook aangenaam kennis te maken.' Lach ik vrolijk terwijl ik haar hand vast pak. 'Waar kom je vandaag?' 'Haarlem.' 'Echt! Het lijkt mij daar zo gaaf! Ze zeggen dat daar de knappe boy's vandaan komen.' Grinnikt ze. 'Daar komen inderdaad knappe boy's vandaan.' En ik zit gelijk met mijn gedachtes bij Tobias. 'Oeh, waar denkt onze Saar aan?' Plaagt ze mij. 'Aan mijn knappe jongen uit Haarlem.' Bloos ik. 'Omg! Heb jij een vriendje?!' Gilt ze nu bijna. 'Hey, rustig jij, histirisch ding.' lach ik. 'Die hoor ik vaker.' Lacht ze. 'En inderdaad ik heb een vriendje die uit Haarlem komt.' Bloos ik weer. 'Foto!' Roept ze gelijk. Ik schiet in de lach en pak mijn telefoon. Ik laat haar de foto zien van Tobias en mij bij zonsondergang, waar in hij mij net verkering vroeg. 'Die foto is zo gouple goals!' Lacht ze. 'Thanks.' Glimlach ik trots. Wat ben ik toch blij met mijn vriendje. 'Kom we moeten zo naar lokaal B2A15.' Ze trekt mij mee de trap op. 'Hoeveel letters en cijfers hebben jullie wel niet voor jullie lokalen.' Zeg ik verbaasd. '2e verdieping van boven, in gebeid A, en dan in lokaal 15.' Zegt ze alsof het niks is. 'Dat zijn veel meer lokalen dat ik eerst had op mijn oude school.' Lach ik. 'Hoeveel lokalen hadden jullie?' '35.' Lach ik. 'Oké, dat is inderdaad minder.' Barst Vera in lachen uit. 'Kom we zijn er! Naast elkaar?' 'Ja is goed.'

'Oké allemaal, pak allemaal even je boeken. Maar voordat we gaan beginnen kan de nieuwe leerling even naar voren te komen?' Ik kijk rond, wie is er nieuw? Ik zie allemaal mensen naar mij staren. Oh Ja ik ben de nieuwe leerling. Oeps ik was het al weer helemaal vergeten. Langzaam begin ik rood te worden. Ik sta op en loop naar voren. 'Hallo, ik ben Hans Klaver. Dus voor jou meneer Klaver.' Hij kijkt mij streng aan. Oei die man geeft mij gelijk een gevoel dat hij heel streng is. 'Eeh, ik ben Saar Van Veer.' Stammel ik. 'Vertel eens wat over je zelf.' Zegt meneer Klaver stug. 'Eh, ik ben dus Saar, ik ben 16 jaar en ik kom uit Haarlem.' Vat ik mijzelf snel kort. Ik kijk naar meneer Klever, en die geeft mij een knikje dat ik weer moet gaan zitten. Met een grote maar stille zucht ga ik naast Vera zitten.

'Je hebt het goed gedaan, meneer Klever is niet echt de vriendelijkste maar volgens mij mag hij jou wel.' Grinnikt ze. 'Als hij zo laat merken dat hij iemand mag...' Ik ril. 'Beetje vreemd hé.' Fluister ik. Vera schiet in de lach. 'Mevrouw Boogman, wat is er aan de hand.' Vera stopt onmiddellijk met lachen. 'Eeh niks meneer.' Stammelt ze. 'Nee vertel maar, deel het maar met de klas wat er zo grappig was.' Dreunt hij door. 'Misschien hou ik het liever voor mij zelf, brombeer.' Dat laatste fluistert ze zacht zodat ik het alleen hoor. Ik moet mijn lach inhouden. 'Wat zei je op het laatst?' '1. Voor u is het mevrouw Boogman.' Sist ze boos. 'En ten 2e, ik zei toch dat ik het voor mijzelf wou houden. En ten 3e, wat ik op het laatst zei was brombeer, omdat u dat ook bent, brombeer.' Gromt ze nu boos. 'Ik wil niet dat je zo tegen een docent praat.' Zegt hij streng. 'Wat was 1?! Ohja u moet mij aanspreken met mevrouw Boogman.' Krijst ze boos. 'Mevrouw Boogman, het lijkt mij handiger als we zit na de les gaan bespreken. En dat je nu lekker kan afkoelen buiten de klas.' Zegt meneer Klaver verbazingwekkend rustig. 'Nou dag lijkt mij niet handiger.' Stemt ze boos in. 'Nou mij wel, dus verlaat nu de klas maar even en dan bespreken we dit na de les wel even.' Gaat hij koeltjes door. 'Best!' Vera staat ruw op waardoor haar stoel omvalt. 'Ik ga al!' Ze pakt ruig haar tas waardoor haar tafel ook nog eens omvalt. Boos stampt ze door de klas. Eerst doet ze zacht de deur dicht. Ik merk dat ik in die tijd mijn adem in heb gehouden, en die blaas ik nu zachtjes uit. De deur gaat weer op en en iedereen kijkt naar de deur opening waar Vera haar middelvinger door steekt en daarna de deur hard dicht klapt. 'Ik denk dat die last heeft van haar maandelijkse periode.' Zucht meneer Klaver. Ik sta boos op. 'Hallo! Als een meisje boos is dan hoeft het niet gelijk dat ze haar maandelijkse periode heeft hoor!' Roep ik boos naar meneer. ' Mevrouw Van Veer, ik zou u vriendelijk willen verzoeken om te  gaan zitten en u mond te houden.' Boos ga ik zitten. Waarom denkt iedereen gelijk als een meisje boos is dat ze last heeft van haar "maandelijkse periode". Mopper ik in mijzelf.

'Hallo Saar?' Meneer Klaver staat voor mijn neus te zwaaien met een stok. 'Hmm.' Ik schrik uit gedachte. 'Ik vroeg je wat.' Gromt hij. Ik kijk hem aan. Hij zucht diep. 'Ik vroeg, wie was de schrijver van het boek Pijnstillers?' Ik zucht maar blijf mijn mond houden. Ik moest mijn mond houden, dus ik luister braaf naar meneer. 'Hallo! Antwoord!' Hij begint te roepen. Ik pak een papier en schrijf: Ik moest mijn mond houden van u, maar het antwoord is Carry Slee. Ik zie meneer rood aan begint te lopen als ik hem het blaadje laat zien. 'Best! Dan hou je toch lekker de hele les je mond dicht.' Snauwt meneer Klaver naar mij. Ik schrijf: Oké. En hij loopt stampend terug naar het bord.

Als de les eindelijk afgelopen is, en het pauze is volg ik de groep mensen omdat ik niet weet waar de aula is. 'Saar!' Vera komt naar mij toe rennen. 'Sorry dat ik je in de steek liet bij Nederlands.' En ze trekt een pruillip. 'Oh geeft niet hoor, nadat jij weg was ben ik ook nog uitgevallen tegen meneer.' Grijns ik. 'Echt! Wat zei je dan?' Ze kijkt mij met open mond aan. 'Nou hij zij dat jij je maandelijkse periode had omdat je boos was en ik vind het niet kunnen dan mannen altijd denken dat als een meisje boos is dat ze gelijk haar "maandelijkse periode" heeft.' Zeg ik net een zucht. 'Aah thanks, dat je het voor mij op nam.' Ze knuffelt mij. 'Kom, we gaan bij mijn andere vrienden zitten.'

Vera sleurt mij mee naar een tafel. 'Kijk jongens, mijn nieuwe vriendin. Saar dit is Simone, Stephanie, Hannah, Jack, Niels, Brandon en Thomas.' Ik kijk op bij de naam Thomas. Nee het is 'de' Thomas. Ik zie hem naar mij grijnzen. 'Kom ga zitten ze trekt mij op het bankje.

'Hey Saar, in welke klas zit je?' Volgens mij was dat Stephanie. 'Stephanie toch?' Vraag ik voor de zekerheid. 'Ja, maar noem mij maar Stef' Glimlacht ze vriendelijk. 'Oké Stef, Ik zit in klas Z4H.' Antwoord ik beleefd. 'Stef, zullen we even broodjes gaan halen?' Ik zie dat Simone opstaat. Stephanie knikt. 'Moeten we nog iets halen voor anderen?' 'Voor mij een frikandelbroodje.' Zegt een jongen met bruin haar, volgens mij was dat Brandon. 'Mij ook.' Jack steekt zijn vinger op. 'Nog meer mensen een frikandelbroodje?' Vraagt Stef. Iedereen schud nee. 'Oké, tot zo.' Stephanie loopt weg samen met Simone. ' Ik ga even mijn boeken verwisselen voor de volgende lessen.' Zeg ik tegen Vera. Vera knikt. 'Moet ik mee?' 'Nee hoor.' Ik sta op en loop richting de kluisjes. 'Hmm, waar is kluisje nummer 157?' Mompel ik tegen mijzelf. Hier. Ik open hem en verwissel mijn boeken. Net als ik mijn kluisje weer op slot heb gedaan en mij om wil draaien word ik tegen de kluisjes aan gedrukt.

Hey guys! Hierna komen er nog 2 delen en dan is het boek klaar! 😭😱

Een nieuw begin {VOLTOOID}Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu