Daar gaan we dan, mam en ik staan voor de deur van de pysoloog. 'Kom lieverd doe het voor papa.' Zegt mama aanmoedigend. Ik denk aan papa en ga dan naar binnen. Eenmaal binnen komt er een vrouw naar ons toe. 'Hallo, hebben jullie een afspraak?' Vraagt ze beleefd. 'Ja, met Susan Groteberg.' Zegt mama. 'Oké, ik haal haar even op.' En na dat ze dat gezegd heeft loopt ze weg. Mama en ik hangen onze jas op en gaan op de stoelen zitten die er naast staan. 5 minuten later horen wij een vrolijke stem 'Hallo, ik ben Susan Groteberg.' Zegt ze vrolijk en ze schud mama en mij een hand. 'Wie is de patiënt?' Praat ze vrolijk door. 'Ik' zeg ik verlegen. 'Oké, kom je mee naar mijn kamer?' Ik sta op en geef mama nog een kus, daarna loop ik achter haar aan.
Als ik haar kantoor binnen loop ziet er het netjes uit maar toch in een vrolijke zweer. 'Ga zitten. Oké we gaan niet gelijk beginnen, maar eerst een kennismaking.' Begint ze lief. Ik ben echt blij dan hoef ik tenminste gelijk mijn verhaal te doen. 'Zal ik beginnen?' Vraagt ze. Ik knik. 'Nou ik ben Susan Groteberg, ik ben 23 jaar, en woon op mijzelf. Ik ben heel gelukkig met mijn vriend en er is een baby opkomst.' Zegt ze blij. Ik kijk naar haar buik en die is inderdaad best dik. 'Nou, eeh.. Ik ben Saar Van Veer, ik ben 16 jaar.' Stammel ik. 'En met wie woon je samen?' Vraagt ze. 'Met allebei mijn ouders, en mijn lieve broer Mac.' 'En hoe is je thuis situatie?' Vraagt ze door. 'De laatste tijd maakte mijn ouders zich zorgen over mij, maar voor de rest heel goed. Ik kan goed met mijn broer overweg, en natuurlijk ook mijn ouders!' 'En mag ik je ook vragen waarom ze je zorgen om je maakte?' 'Nou ik ben niet te vreden met mijn lijf, en ik heb een trauma, ik krijg elke nacht die droom over... over.. mijn verkrachting.' Zegt ik zacht en er rolt een traan over mijn wang. 'Ach meisje toch.' Ze schrikt, en haalt mijn traan weg. 'Je komt er wel van af meisje, ik ga je er bij helpen.' Zegt ze lief. Ik geef haar een knuffel, ik weet niet waarom maar het voelt goed om mijn verhaal aan iemand kwijt te kunnen zonder dat ze het aan iedereen zegt. Ze streelt mijn haar en ik ga weer rechtop zitten. 'De jongen die mij verkracht heeft zit nu ook bij mij in de klas en hij laat mij nu wel met rust maar hij heeft gedreigd dat hij mijn vriendin ook het zelfde zou aandoen.' Praat ik verder. En dan rolt het hele verhaal eruit, over het feest en die nacht. Ze luistert zonder mij te storen. 'Kom meisje we stoppen voor vandaag zegt ze als we nog een half uur hebben gepraat. 'Hier heb je mijn telefoon nummer dan kan je mij altijd bereiken.' Ze geeft mij een blaadje met een nummer erop. 'Bedankt.' En ik geef haar een knuffel. 'Bedankt voor van daarnet.' Zeg ik dankbaar. 'Het is goed, dit is mijn werk.' Glimlacht ze. Als ik de gang inloop zie ik mijn moeder er nog niet zitten dus ik pak mijn telefoon. Ik heb 2 appjes, 1 van Lisa met de vraag waar ik ben. Ik app haar terug: ik was bij de pysoloog, ik leg het nog wel uit. Dan lees ik een ander appje, hij is van James: kan ik je vanavond even spreken. Wil ik met hem praten? Ik luister wel naar wat hij te zeggen heeft. Ik app terug: ja is goed maar je doet mij niks aan! Meteen krijg ik een antwoord terug: nee alleen om even te praten, ik zal geen pijn doen en niet dreigen. Dan loopt mijn moeder binnen, ze heeft mij een knuffel. 'Gaat het lieverd?' Vraagt ze bezorgd. Tuurlijk ze ziet mijn huilende ogen nog van net. 'Ja hoor. Ik heb fijn gepraat.' Zeg ik. 'mooi, ik ben blij dat het beter gaat worden.' Zegt mam lief. En na dat ze dat gezegd heeft lopen we naar buiten en stappen we de auto in onder weg naar huis. In de auto zit ik mij te bedenken of ik het zal zeggen over dat appje van James. 'Mam?' Zeg ik voorzichtig. 'Ja schat.' 'Eeh ik net een appje van James gekregen, En..' verder kom ik niet want mama onderbreekt mij. 'De James?' Vraagt ze bezorgd. 'Ja de James.' Zeg ik rustig. En hij vroeg of ik met hem vanavond kon praten. Ik heb ja gezegd, en hij heeft mij belooft niks aan te doen en niet te dreigen.' 'Ik weet niet schat, is dit wel zo verstandig?' 'Ja Mam, misschien als ik een goed gesprek met hem heb gehad krijg ik ook niet meer die ene droom.' 'Ik vind het goed maar ik blijf om de hoek staan.' Zeg ze. 'Ja is goed.'
Als we thuis aankomen zie ik papa als door het keukenraam zwaaien. Ik zwaai terug en stap dan uit. 'Heey lieverd, hoe ging het?' Vraagt hij bezorgd.' 'Het ging goed, het voelde fijn om met Iemand te praten waar van je zeker weet dat je die gene kan vertrouwen.' Zeg ik. 'Mooi ik heb je lievelings eten gemaakt: pancakes. 'Yes lekker!' En ik ren naar binnen, hmm die geur. Papa kan echt het beste pancakes maken! 'Hey zussie, hoe is die?' Hoor ik Mac achter mij zeggen. 'Goed hoor broertje, met jou?' 'Goed hoor. Zullen we vanavond samen een filmpje kijken?' Vraagt Mac. 'Ja, maar op een voorwaarde.' zeg ik lachend 'ik mag de film kiezen!' 'Oké best, maar het wordt toch een romantische film?' vraagt Mac hoopvol. 'Dat zie je vanzelf.' En als ik dat gezegd heb ga ik de tafel dekken.
JE LEEST
Een nieuw begin {VOLTOOID}
ActionDit boek gaat over een meisje Saar. Zij laat je zien dat je door allemaal dingen heen moet in het leven. En dat niet alles zo makkelijk is dan dat het lijkt. Ranglijst:❤ 19 in actie! 22 in spannend