(35) - Hanyut

9.4K 364 35
                                    

" nope. A husband and a wife "

Terdengar sahaja suara itu dari sisinya, Anna kaku di tempatnya. Habislah aku! Suasana sunyi seketika. Anna memandang anak mata Amar, jelas sekali api kemarahannya meluap luap di mata Amar. Anna menelan air liur. Tangannya di genggam dengan kuat. Anna tahu, bila bila saja Amar akan meletop!

" yo-your wife ? " tanya Fareed seakan tidak percaya. Sejak bila ex-bossnya sudah berkahwin ? Dengan perempuan yang dapat mencuri tumpuan dia pulak tu ?

Anna hanya mampu menunduk. Tak mampu rasanya mahu mencelah dalam suasana yang akan menjadi tegang bila bila masa saja nanti.

" yes why ? " sinis saja Amar memandang Fareed.

" wow bila kahwin ? Tak  bagitau pon " kata Fareed cuba meleraikan ketegangan yang berlaku.

" last 2 weeks. Well we did a close akad nikah "

" wow congratulations! Nanti reception ajak okay ? " kata Fareed lagi untuk memeriahkan suasana. Anna terkaku di tempatnya. Kesian dia melihat fareed cuba untuk meredakan ketegangan yang berlaku tapi Amar masih beku dan ego menggunung.

" thanks " kata Anna sambil tersenyum kecil. Dia tidak mahu Fareed tidak selesa dengan layanan Amar lalu berkecil hati. Sebaik sahaja Anna berkata begitu, tangannya di genggam lagi kuat oleh Amar. Anna cuba beriak biasa padahal hanya tuhan saja tahu betapa sakitnya tangan dia.

" thanks " Amar berkata tanpa sebarang nada. Mendatar dan beku sekali. Anna melihat air muka Fareed dah berubah. Anna rasa bersalah yang amat. Fareed dont deserve this attitude! Sekarang dia rasa dirinya amat terkongkong.

" you've got a really beautiful and humble wife ever! Jaga baik baik okay ? Ive got to go bye " kata Fareed terus meninggalkan suami isteri itu. Jaga baik baik sebelum the best ones got, Amar.

Anna tersenyum hambar. Dia memandang Amar. Tautan tangan semakin ketat. Anna cuba meleraikan menggunakan semua tenaga yang dia ada. Baginya Amar sudah melebih! Dia hanya berborak dengan Fareed. Timbuk rasa kesian kepada Fareed.

" lepaslah! " kata Anna sambil melepaskan tangannya dengan segala kudrat dia ada. Hampir seminit dia cuba meleraikan tautan itu. Barulah tangannya terlepas. Mahu saja Anna menangis disitu. No! Jangan nampak cengeng Anna!

" whats wrong with you ?! " perlahan tapi jelas sangat api kemarahan Amar ketika mengutarakan ayat tersebut.

" saya. nak. balik. " kata Anna dan terus meninggalkan Amar. Sebelum air matanya keluar, lebih baik dia pergi dulu.

***

Amar menolak Anna dengan kasar di sofa ruang tamu rumah mereka. Anna mengaduh kesakitan apabila dikasari sedemikian rupa. Air mata Anna sudah bertakung, bila bila sahaja empangannya akan pecah. I hate this version of Amar.

" menggedik eh kau kat event tu tadi ? " kata Amar, keras.

" sa-saya cuma berkomunikasi je dengan dia. Dia ajak bersembang. Lagipun saya...... "

" shut up! Banyak sangat alasan kau lah! Kau nak perhatian je kan ? Apa selama ni aku tak bagi perhatian yang cukup ke kat kau ?! " teriak Amar. Nafasnya turun naik menahan marah.

Manataknya, keluar saja dari toilet dia melihat Fareed memegang tangan Anna. Ingat mahu biar sahaja, mahu tengok Anna layan ke tidak. Malangnya Anna melayan! Itulah yang membuatkan api kemarahannya bagai di simbah minyak panas. Tambahan Anna berani berkata perkataan thanks sambil tersenyum manis. Mahu tak geram dirinya apabila Fareed memandang Anna seperti mahu merampas Anna darinya ? Jangan sampai aku letak plaster kt bibir Anna so that senyuman Anna hanya untuk dirinya sahaja!

Mr. Psycho Guy Where stories live. Discover now