P14: Temu Janji

7.1K 161 12
                                    

Pagi itu aku dihantar badrul ke sekolah sebelum badrul pergi ke sekolahnya pula..badrul bersekolah di sekolah ---------- . selepas melihat kereta badrul menyusur laju meninggalkan aku.aku mengatur langkah ke pintu pagar sekolah

"Khuzai!!" aku terdengar suara orang memanggil nama aku

"oo Hairi,awal sampai.."kata aku melambai ke arah nya

"hehe kau naik ape tadi?kenapa tak naik kereta dengan aku?tak sudi ke??"Tanya hairi sambil membetulkan tali leher

"mane ade..aku naik kereta abang angkat aku tadi..kalau dia tak de tadi,dah lama aku naik kereta kau.."kata aku bersalaman dengan dia

"oo ade abang angkat.. "katanya seolah2 memerli atau memuji atau menyindir ke memang tak dapat aku mengagak

"kenapa?"

"tak de ape,bila ade abang angkat kalau ade problem nanti bolehlah dia tolong"kata hairi memberi jawapan

"ah'ah"jawab aku ringkas..

Kelas bermula seperti biasa pagi itu.tiada apa yang menarik sepanjang sesi pembelajaran yang berlansung dengan aman..ketika waktu rehat aku bertugas di kantin sekolah. Hairi menghampiri aku.

"hey..dah makan?"Tanya aku bila dia datang menghampiri aku

"dah,kau bertugas jaga kantin ke?"Tanya hairi

"yela,minggu ni memang aku handle kantin.."kata aku sambil melambai ke arah syafiq yang berjalan melintasi depan aku dan hairi

"balik ni kau naik kereta aku ek"kata hairi sambil melihat aku membetulkan tie

"hmm kenapa?"Tanya aku sambil mengaru kepala

"saje je,lagipun aku nak Tanya kau pasal keje rumah yang cikgu maznah bagi tadi"

"oo keje tu..nanti kita bincang masa Kimia ar,sebab cikgu xde time tu.."kata aku

"ermm ok"jawab hairi

Kemudian dia pun berlalu dari situ,ishh dia ni,kacau je ar..balik ni aku nak naik kereta badrul,kira nak berdating dengan dia ar,..hehe

Aku kini boleh menerima badrul di dalam hati aku,kiranya aku dah suka kat dia la..

Aku gembira dimanjakan badrul.. badrul layan aku dengan baik,sebab tu aku suka kat dia..

Selepas je tamat subjek BM, hairi datang ke tempat aku.dia datang sambil membawa buku teks EST dan buku latihan.aku memperlawakan dia duduk di sebelah aku.

Aku ajarlah dia setakat mane yang aku tahu pasal nak buat summary ni..

"balik ni,kau naik kereta abang angkat kau ek"Tanya dia sambil menulis

"ah'ah kenapa?"Tanya aku kehairanan

"patutlah kau tak nak naik kereta aku"kata hairi

"pehal lak kau cakap macam tu?"

"tak ade ape"kata hairi sambil menutup bukunya

"nanti dah siap kau terus hantar kat meja cikgu"kata aku meningatkan dia.

Kelas pada hari itu tamat akhirnya.berduyun2 budak berjalan keluar dari pintu pagar sekolah..aku berjalan beriringan dengan hairi..aku terlihat kereta badrul di sebelah bus stop,di depan kereta badrul,kereta honda civic kepunyaan ayah hairi..kami berjalan berdua sebelum berpisah dan menaiki kereta masing2..

"oo jadi itulah hairi,ensem gak mamat tu."kata badrul sambil tersenyum.memang jelas di pipi badrul kelihatan lesung pipit..handsome..tapi ini yang aku bengang ni,kenapa lak dia leh usha baik budak tu depan aku..

"pergilah berkenalan dengan dia,ajak dia naik kereta ni biar saya balik jalan kaki"kata aku dalam nada bengang bercampur cemburu..

"ala sayang ni,abang gurau jela..malam ni free tak?ikut abang nak?"tanya badrul sambil memandu keluar kereta ke jalan besar..

"pergi mana?"tanya aku

"kita keluar makan,abang nak makan kat McDonald,pastu nanti kita main Bowling ke Karaoke ke tengok Wayang ke..pape jela..janji khuzai temankan abang k "kata badrul bersungguh-sungguh mengajak aku..

"tapi bang,mane saya nak cekau duit ni.."kata kusambil mengusap pipinya..hehe dah start dah gatal aku hehe

"ala sayang ni,tu sume tak yah nak pikirlah,yang penting sayang ikut je abang k"kata badrul sambil mencium tangan aku..

"malam ni,dalam pukul 8 lebih..nanti papehal,abang mesej"katanya sambil menolak gear kereta..

"ok,"kata aku sambil bersalaman dengan dia..

aku melambai ke arah kereta badrul bila keretanya bergerak menjauhi rumah aku..

"emak malam ni orang nak keluar ek,keluar dengan badrul"kata aku kepada mak aku,mak aku memang dah kenal dengan badrul sebab dah banyak kali gak badrul datang ke rumah aku..

"nak pergi mana?"tanya mak aku sambil melipat baju..

"entahlah,dia ajak orang pergi makan kat luar.."

"pukul berapa kau nak keluar?"

"dia kata dalam pukul lapan"

"bila nak balek?"

"entah,pukul sepuluh kot."kata aku,mak aku tak bertanya banyak lagi..aku bergerak ke bilik air untuk mandi..

"Assalamuallaikum"jerit suara orang memberi salam di luar pintu rumah aku..

"Waalaikumsalam,cari sape?"kata mak aku sambil berdiri di muka pintu depan rumah aku..

"Khuzairi ade?"tanya Hairi

"anak ni sape?khuzairi tengah mandi.."

"saya Hairi,kawan sekolah khuzairi "jawab hairi sambil mengukir senyuman..

"oo masuklah,dia tengah mandi..nanti makcik panggilkan dia"kata mak aku

"tak pelah makcik saya tunggu kat luar jela.."kata hairi..mak aku kemudian berlalu pergi menuju ke dapur..dia memberitahu aku bahawa hairi tengah tunggu aku di luar rumah..

"hey hairi, ade ape kau datang maghrib2 ni?"tanya aku yang hanya bertuala je..lepas mandila katakan..

"wah seksi siot kau ni..hehe saje je datang tak leh ke?"kata hairi sambil ketawa kecil

"macam ade hal penting je kau datang maghrib2 ni"

"bukan ape,Cuma aku nak ajak kau lepak kat rumah aku,sambil tu nanti boleh lah kita study sesama nanti.."kata hairi sambil mengaru kakinya..memang banyak nyamuk lah time maghrib2 ni..dah la pakai seluar pendek..hmm kaki dia tak banyak bulu.. Hairless rupanya mamat ni..

"alamak kawan.sorrylah beb,malam ni aku nak keluar dengan abang angkat aku..dah janji dengan dia petang tadi"kata aku

"ooo keluar dengan abang angkat,hmm tak pela,maaf lah mengangu."katanya dalam nada sayu

"kalau kau cakap awal tadi,boleh aku cancel..tapi...."

"tak pelah,nanti kalau kau free kau bagitau lah aku"kata hairi sambil menyepak2 batu-batu kecil di tanah..

"ok nanti papehal nanti aku mesej kau k"kata aku sambil menyisir rambut

"nombor kau pun aku tak de"

"hehe nombor aku 017391"

"wei jap lah wei aku nak amek ni"katanya sambil mengeluarkan handphone nya..selepas dia mengambil nombor aku.hairi pun berjalan pulang..aku tak tunggu lama lah,terus aku masuk ke dalam rumah untuk memakai baju..jap lagi badrul nak datang amek aku.

"abang on the way ni,jap lagi abang sampai k"itu lah mesej badrul yang dihantarnya tadi..

Aku segera bersiap dan menuggu badrul di ruang tamu..


Bersambung...

Dark Side (Complete)Where stories live. Discover now