P17: Jiwa Kacau

6.8K 159 2
                                    

       

Esoknya aku berjalan kaki ke sekolah,selepas menunggu badrul selama 30 minit,tapi badrul tidak datang untuk menghantar aku..mata aku merah akibat menangis semalaman.

Aku tiba disekolah lewat. Aku didenda sebab lewat. Aku dah tak pikir pape pun kecuali badrul yang bermain2 di fikiran aku.

"khuzai kau ok ke?"tanya hairi bila dia duduk di sebelah aku..

"ok,Cuma mengantuk sikit."kata aku sambil mengelap sisa airmata aku..

"kenapa ni?kau menangis ke?"tanya hairi sambil memegang bahu aku..

"tak payahlah kau nak tahu,aku Cuma tak sihat je la"kata aku sambil berdiri untuk ke tandas..aku berjalan perlahan..tiba di tandas,aku membasuh muka aku dengan air berkali-kali..

"khuzai,cakaplah kau kenapa ni?"tanya hairi yang berdiri di belakang aku..aku tak sedar pun yang hairi ni mengekori aku ke tandas..

"aku cakap aku tak pape,kau tak paham ke?!!!"marah aku kat dia

Hairi terdiam..aku berhenti dari membasuh muka aku..air menitik-nitik jatuh ke dalam sinki..muka aku berasa segar dan dingin..

"kalau kau nak pape ke atau teman nak kongsi problem,..aku ada kat sini"kata hairi dalam nada perlahan dan lembut.

Air mata aku mengalir keluar kembali..aku menangis teresak-esak..hairi datang dan mengurut-urut belakang aku..

"kenapa ni,cuba citer kat aku"tanya hairi

"aku berkapel dengan sorang awek,satu hari kitorang g dating,tetibe ade mesej masuk kat dalam handphone aku,awek aku baca mesej,ade awek lain nak kenal dengan aku,terus dia marah..sampai sekarang dia tak contack2 aku lagi..tu yg buat aku sedih tu"kata aku sambil mengesat airmata aku..nak cover punya pasal aku mengunakan perkataan "awek" untuk mengantikan diri badrul dan khairul.

"oo pasal awek la ni,aku pun tak tau nak kata ape,sebab aku pun tak pernah kapel2 lagi"kata hairi

"tak pela"jawab aku lemah

"hmm pagi tadi kenapa kau lambat?abang angkat kau tak hantar kau ke?"..melimpah keluar air mata aku bila mendengar kata-kata hairi.serta merta aku memeluk hairi..

"eh kenapa ni??dah lah..jangan nangis wei.."kata hairi sambil memeluk erat aku,belakang badan aku di usap2nya..aku menangis dan terus menangis dalam masa seminit lebih..

"aku sayangkan dia sangat2"kata aku teresak-esak..

"dah jangan menangis lagi k,malu wei orang nampak nanti.."kat hairi

Aku terdiam seketika..akhirnya aku berjaya mengawal emosi aku..adehh bila fikir balik..memang malu pun,siap peluk hairi lagi..memang memalukanlah..

Keluar je dari pintu pagar sekolah mata aku melilau mencari kereta badrul,tapi tidak ketemu..memang badrul tak nak jumpa aku lagi ar ni..hmm aku terus menanti..

"khuzai,kau tak balik lagi ke?dah pukul berapa ni"tanya hairi yang duduk di sebelah aku di bus stop..hairi baru selesai kelas tambahan.dia ada kelas tambahan prinsip akaun,subjek tu aku tak amek,tu sebab aku tak ikut sama dia ke kelas tambahan..

"aku..hmm aku tunggu kau la.."kata aku sambil mengeluh..

"oyeke,hmm hari ni mak aku amek taw,kau naik kereta aku sekali k"kata hairi sambil tersenyum,ada lesung pipit di pipinya bila dia tersenyum,sama macam badrul..

"ala segan lah.."jawab aku sambil mengaru tangan yang tak gatal..

"naik jela,mak aku tak makan orang la"kata badrul..

Kereta honda civic hitam berhenti di depan bus top tempat kami berdua duduk

"jom la naik.."ajak hairi

Aku memasuki pintu belakang kereta..

"mama,inilah khuzairi kawan ery yang ery ceritakan tu,"kata hairi

"oo inilah khuzairi,hairi selalu cerita kat makcik pasal kamu"kat mak hairi sambil memandu kereta

"hehe cerita ape makcik,yang baik ke tak baik?"tanya aku sambil memandang hairi

"cerita yang baiklah..katanya kamu ni pengawas kat sekolah,kamu ni banyak tolong ery dalam kerja rumah"kata mama hairi sambil memandang aku melalui cermin.

"tolong sikit je makcik"jawab aku,senyuman terukir bila mendengar mama hairi berkata begitu..

Kereta dipandu memasuki ruang kosong tempat meletak kereta.

"masuklah,mari makan sama-sama dengan kami"ajak mama hairi

"eh tak pe la makcik,buat susah2 je"

"marilah makan,kenapa tak sudi ke makan masakan makcik.."

"bukan macam tu.."

"jomlah khuzai,kau tak pernah lagi masuk kat rumah aku lagi..jomlah"ajak hairi

"oklah"kata aku mengalah akhirnya..

"ery,ajak khuzai makan kat dapur,mama dah siapkan lauk di atas meja,mama nak keluar jap,nak pergi bank"mama hairi kemudiannya memnadu keluar semula kereta..akhirnya kereta honda civic warna hitam itu hilang dari pandangan mataku..

"jemputlah duduk,aku nak g salin baju jap"kata hairi kemudian berlalu pergi meninggalkan aku keseorangan di ruang tamu..besar rumah hairi,cantik,perabot sume mewah2..memang hairi ni anak orang berada..hairi keluar dari bilik dengan hanya memakai seluar pendek dan tidak berbaju..badannya agak sasa dan putih gebu..kami berdua berjalan ke dapur,di situ terdapat sebuah meja besar dan lauk pauk yang agak banyak di atasnya.

"duduk ar"kata hairi sambil menuangkan minuman kedalam gelas aku..

"banyak mak kau masak.."

"mak aku memang suka masak,sebab tu dia suka masak banyak.."

Hairi menceduk nasi kedalam pinggan aku,lauk udang masak sambal petai tu aku ceduk dan letak ke dalam pinggan aku.aku makan penuh selera..memang sedap masakan mak hairi,setanding masakan mak aku..

"yang tu abang kau ke?"tanya aku ketika melihat gambar keluarga hairi..ada dua orang lelaki berdiri di belakang ayah dan ibu hairi..yang memaki baju putih itu aku kenal,hairi.. lelaki yang memakai kemeja biru disebelahnya belum pernah ku jumpa lagi.

"ah'ah..dia study kat Australia sekarang tapi bulan depan dia akan balik ke Malaysia"kata hairi sambil menceduk kuah ikan parang masak asam pedas..

"ooo"jawab aku sambil menyuap nasi ke mulut..hmm ensem gak abang hairi ni..

"kau ada abang?"tanya hairi

"tak ade,aku anak tunggal lah"jawab aku

"tapi kau ade abang angkat kan"...aku terdiam.aku teringat akan badrul...aku mengunyah makanan perlahan-lahan sebelum ku telan..

"terima kasih ek sebab sudi tumpangkan aku,siap jemput aku makan kat rumah kau lagi.."kata aku sambil menyarung kasut..

"kau tak nak lepak lama ke kat rumah aku"kata hairi

"tak payahla,nanti marah lak mak aku kalau aku balek lambat"

"oo ok"

"aku gerak dulu ek,Assalamuallaikum,kem salam kat mak kau sekali taw,terima kasih banyak-banyak"cakap aku sambil berjalan keluar selepas aku bersalaman dengan dia..


Bersambung...

Dark Side (Complete)Where stories live. Discover now