"Jiyeon, setiap apa yang kita fikirkan itulah yang akan berlaku. Kalau kita nak gembira, kita akan lakukan apa-apa saja untuk gembira. Kalau kita nak sedih, kita akan membiarkan diri kita dalam kesedihan. Semua tu bergantung dengan diri sendiri."
Air mataku menitis. Bibir aku kemam. "Saya nak sembuh..."
"Awak akan sembuh, Jiyeon." Tanganku ditepuknya perlahan, memujuk.
"Tapi saya tak ada alasan untuk sembuh."
Lagi dia terdiam mendengar ayatku. Nafasnya dihela berat. Sebelah tangannya naik menolak daguku, menjadikan pandangan kami bertentang. Anak matanya kelihatan turut terbeban dengan masalahku. Namun bibirnya masih mampu mengukir senyuman untuk aku.
"Jadikan appa awak sebagai alasan untuk awak sembuh..."
Aku menepis tangannya perlahan. Dia takkan tahu apa yang berlaku antara aku dan appa. Dia takkan faham.
"Kalau tak juga, hmm... jadikan saya sebagai alasan tu."
Tanpa sedar aku tergelak kecil. Air mata masih mengalir tapi aku juga tergelak. Mulanya berasa kelakar dengan bicaranya, tetapi kemudian berganti dengan tawa kesedihan. Wajah aku tekup melepaskan tangisan.
"Jiyeon..." Dia kehilangan kata. Jadi dia membiarkan aku melepaskan semua kesedihan yang terpendam sebelum perlahan terasa rambutku dielus.
Seperti yang mendiang omma selalu lakukan.
-
-
-Aku yang baru keluar dari bilik air terpaku melihat appa yang sedang duduk di sofa. Wajahnya dipalingkan memandangku sebelum berdiri. Ketika dia melangkah ingin mendekati aku, automatik juga langkahku bergerak ke belakang. Yang pasti aku tak nak dia hampir.
"Okey..." Kot putihnya dibetulkan. "Appa cuma datang untuk lihat keadaan Jiyeon. Doktor Baekhyun cakap Jiyeon dah boleh pergi sekolah semula. Gembira tak?"
Ya, aku gembira... kalau berita ni keluar dari mulut orang lain selain appa. Melihat reaksi pasifku, appa berdehem perlahan.
"Jiyeon masih marahkan appa?"
Aku tunduk mengepal tangan. Geram dan terasa diprovok dengan soalannya. Bermula dari kematian omma sehingga kematian Jihyan. Semua tu takkan mematikan rasa amarah aku terhadapnya.
"Appa punya sebab sendiri untuk semua kemarahan Jiyeon tu. Appa..."
"Jiyeon bencikan appa!"
Appa agak tersentak mendengarnya. Wajahnya bertukar keruh namun dia masih berusaha untuk meneruskan bicaranya.
"Appa sayangkan Jiyeon. Appa keluar dulu."
Melihat appa yang sudah keluar, aku melabuhkan punggung di birai katil. Nafas aku hela berulang kali sambil sebelah tangan naik menekan dada yang terasa sakit.
"Jiyeon?" Pintu dibuka dari luar. Doktor Baekhyun.
Aku memandangnya sekilas sebelum mengetap bibir. Ah, sakit!
"Awak okey ke? Sakit sangat?" Raut wajahnya menggambarkan kebimbangan sehingga mencetuskan tawa halusku.
"S-Saya okey."
Dia tak puas hati. Stetoskop di lehernya dipasang ke telinga. Tanganku dialihkan sebelum dia memeriksa degupan jantungku. Hanya sekejap sebelum dia selesai sambil memandangku.
"Marah sangat sampai lupa dengan diri sendiri?"
Aku tersengih. Wajahnya seperti anak kecil yang resah memikirkan ibunya. Kepala aku gelengkan sebelum menghela nafas.
"Sakit lagi?"
Aku menggeleng.
"Nak minum ubat tak?"
Aku menggeleng lagi.
"Nak berehat?"
Penat aku menggeleng, jadi kaki aku bawa ke tepi tingkap, membuang pandangan ke luar.
"Esok saya dah boleh pergi sekolah, kan?"
Dia mengangguk. "Tapi awak sakit."
"Mana ada!" Aku laju menidakkan. "Dah tak sakit dah."
Dia melipat tangan ke dada. "Degupan jantung awak tak stabil tadi, Jiyeon."
"Sekarang dah okey, betul. Nak periksa lagi? Buat kalau sunbae tak percayakan saya."
Dia menggeleng sambil tunduk menyembunyikan senyuman. "Nak pergi juga?"
Aku mengangguk laju. "Boleh?"
"Baring sini. Kejap lagi nak buat MRI."
Aku spontan mengeluh. "Bosanlah, malas... lama kut."
"Haip, nak pergi sekolah ke tak?"
"Main ugut-ugut pula, ihh benci."
"Tak apa kalau benci, jangan lupa sudah."
Aku tak tersengih. Terasa disindir pun ada. Tak apa. Demi sekolah.
YOU ARE READING
That Miracle || kth ✔
Short StoryIf you ever ask me why I choose to keep going, the answer is simple. Him. #5 in care ••• Cover by @-THEWOLY