"Kenapa bawa saya ke sini? Tak takut yang saya mungkin akan pecahkan rahsia awak ni? Kalau saya bawa semua kawan saya ke sini, awak tak takut tempat ni akan diambil alih?"
Aku menggeleng. "Saya percayakan sunbae."
Dia tergelak halus. Roti dari plastik dia keluarkan lalu dihulur kepadaku.
"Tetap ni tempat kegemaran awak dan omma dulu. Awak tak patut bawa saya ke sini, sebab saya yakin Taehyung pun tak pernah ke sini, kan?"
"Dia yang tak nak pergi sini walaupun dia tahu tempat ni. Bukan saya tak ajak. Lagipun sunbae ialah antara orang yang penting dalam hidup saya."
"Sebab tu awak bawa saya ke sini? Hmm, rasa dihargai."
Aku tergelak. "Memanglah saya hargai sunbae. Kalau sunbae tak jadi doktor saya, mungkin saya dah lama bunuh diri kalau appa yang masih jadi doktor saya."
"Nampak sangat marah dia tu."
Aku sekali lagi tergelak. "Sunbae?"
"Hmm?"
Berselera pula dia makan roti tu. Aku melirik jam lagi. Tak lama lagi.
"Jantung saya..."
Dia laju memandangku. Dahinya berkerut.
"Jiyeon, kita jangan bincang pasal ni?"
Aku menggeleng. Aku masih nak tahu. Aku nak tahu berapa lama lagi aku boleh hidup. Aku tak nak lepas ni aku akan buat keputusan yang salah. Aku tak nak tinggalkan orang yang aku sayang dalam keadaan terkapai. Aku tak nak mereka menghadapi nasib yang sama macam perempuan penjaga kaunter tadi.
"Jantung saya masih ada harapan, kan?"
Dia menghela nafas perlahan. "Sentiasa ada harapan, kalau awak masih mempunyai harapan."
Dia begitu menjaga hati aku dengan jawapannya. "Sunbae, saya takkan marah atau berasa kecewa. Bagitahu je keadaan yang sebenar. Saya ada hak untuk tahu, kan?"
Dia memandang aku lama seperti hendak mencari keyakinan daripada bicaraku. Senyuman aku ukir. Aku betul-betul takkan terasalah.
"Sejujurnya kami dah jumpa seorang penderma yang sesuai dengan awak, tapi ahli keluarga dia tak nak. Jadi kami kena pujuk dulu."
Aku mengangguk. "Dia sakit apa?"
"Kemalangan jalan raya. Hampir semua tulang dia patah dan harapan untuk kembali sembuh langsung tak ada, walaupun jantung dan hati dia tak apa-apa. Tapi dia memilih untuk mendermakannya buat awak, tanpa sebab yang kami sendiri tak pasti. Ia sebuah keajaiban bagi saya, dia kemalangan teruk tapi jantung dan hati dia masih selamat. Rasanya macam dua organ itu menyimpan seribu perasaan yang tak boleh diapa-apakan. Sekarang dia cuma bergantung dengan mesin, ubat yang diberi badan dia langsung tak terima."
"Dia muda lagi?"
Dia mengangguk. "Seumur dengan awak."
Aku mengemam bibir. "Dia setuju?"
"Hmm dia setuju. Dia cakap dia kenal awak."
Keningku berjongket. "Kenal saya? Siapa?"
"Kalau awak jumpa dia nanti, awak kenallah dia siapa. Sekarang, kita jangan cakap macam pasal ni lagi.
Tapi tanpa dia sedar bila dia cakap tentang semua tu, aku sedikit lega. Akhirnya aku menemui penderma aku.
YOU ARE READING
That Miracle || kth ✔
ContoIf you ever ask me why I choose to keep going, the answer is simple. Him. #5 in care ••• Cover by @-THEWOLY