Dua Puluh Satu

108 20 10
                                    

"Panas," jawabku ringkas sambil memusing badan ke belakang. Berpura-pura ingin melihat deretan kedai yang ada di situ.

Dia tergelak halus. Bahuku dipeluk, memaksa aku mengekor langkahnya. Sebuah kedai yang menjual cenderamata kami kunjungi. Tapi aku tak berminat untuk membeli apa-apa, jadi aku hanya duduk berhampiran kaunter, memerhatikan dia yang ralit membelek setiap satu di setiap rak.

"Teman lelaki awak?" Petugas di kaunter menyapa aku dengan senyuman. "Tentu dia tengah carikan cenderamata yang sesuai untuk awak."

Aku tersenyum, tak teringin untuk membetulkan tanggapannya terhadap kami. Bukan Doktor Baekhyun boleh dengar pun. Tak apa.

"Aww tengoklah cara awak pandang dia. Saya boleh tengok dengan jelas."

"Kenapa dengan cara pandangan saya?" Aku agak berminat.

"Sparkle."

Aku tergelak mendengar sepatah jawapannya itu. "Awak pernah rasa macam ni?"

Dia menggeleng, sebelum mengangguk. "Dulu, tapi dia dah pergi."

"Pergi mana?"

"Jauh dan lepas tu takkan balik dah. Dia meninggal."

Aku bersimpati. Hal itu seperti akan terjadi, tapi belum tentu.

"Sebenarnya..." Kerusi aku pusingkan menghadap dia. "Kami tak ber---"

"Oh, encik dah selesai?" Penjaga kaunter itu terus menegakkan badan.

Aku mengemam bibir. Aku baru tergerak hati untuk bagitahu perkara sebenar bila Doktor Baekhyun dah habis memilih barang yang hendak dibelinya. Penjaga kaunter itu melirik aku dengan senyuman sambil mengira jumlah harga barangan itu.

Usai membayar, dia kembali memeluk bahuku sambil berjalan keluar. Kenapalah hari ni dia asyik memegang aku? Aku memang gembira tapi pelik juga rasanya bila berada di hospital, jarang sekali dia berkelakuan begini.

"Jadi bila kita nak pergi ke tempat kegemaran awak tu?"

Oh ya. Jam di tangan aku lirik sekilas. "Kita pergi beli makanan dulu?"

"Okey."

-
-
-

"Cantik."

Itulah perkataan pertama yang keluar dari bibirnya sebaik tiba di tempat ini. Tempat kegemaran aku dan omma, rahsia. Taman permainan yang selalu menjadi tempat aku menghabiskan waktu bersama omma bila appa sibuk. Punggung aku labuhkan ke buaian diikuti dia di sebelah.

"Kenapa pilih tempat ni?"

"Kenangan. Banyak sangat kenangan saya dan omma dekat sini. Bila dia sedih atau gembira, saya akan bawa dia ke sini. Terutamanya bila waktu malam macam ni, sebab..."

Aku menoleh memandangnya. Dia sungguh asyik mendengar ceritaku.

"Sebab sekejap lagi ada fireworks."

Dia tersenyum lebar. "Betul ke?"

Aku mengangguk. "Setiap malam akan ada letupan bunga api dan bila duduk dekat sini, kita boleh tengok dengan jelas."

"Siapa mereka?"

"Pekerja restoran kat sana. Bila bunga api tu dilepaskan ke langit, tandanya mereka mula memberi kek beras secara percuma kepada orang yang lalu."

Dia membulatkan bibir. "Hmm, seronok."

Aku tergelak halus. "Sunbae..."

"Hmm?"

"Terima kasih sebab tak putus berharap pada saya.

That Miracle || kth ✔Where stories live. Discover now