TB | 6

5.2K 365 4
                                    

HARI pertama Raihanah sebagai seorang pengasuh bermula hari ini. Seawal jam 7 pagi Raihanah sudah bangun menyediakan apa yang patut.

"Kak Mas, boleh Hana tanya?" Soal Raihanah. Dia sedang membantu Mastura menyediakam sarapan pagi.

"Boleh, tanyalah."

"Arah kiblat dekat mana?"

Mastura tersenyum. "Depan ni, serong sikit ke kanan." Ujar Mastura sambil menunjukkan arah kiblat.

Raihanah mengangguk dengan senyuman. Tadi pagi, dia terlepas solat Subuh disebabkan bangun lambat. Jika dulu di rumahnya, Raihanah akan bangun jika bunyi jam loceng. Tapi hari ini, dia sedikit kesiangan.

"Kita tunggu Tuan Danish dulu. Baru kita sarapan sama-sama." Kata Mastura.

"Kita sarapan dengan dia ke?"

"Taklah. Biar Tuan Danish sarapan dulu, baru kita sarapan." Raihanah mengangguk kecil.

Bunyi tapak kaki membuatkan Raihanah berdiri tegak apatah lagi muncul wajah tegas milik Danish. Walaupun muka garang, tapi lelaki ini masih lagi sedap mata memandang.

"Selamat pagi, Tuan Danish. Nak roti ke nasi goreng?" Soal Mastura ramah.

"Roti je Kak Mas." Jawab Danish sambil matanya melirik ke arah Raihanah. Gadis ini nampak tidak takut lagi seperti semalam.

"Raihanah, duduk." Ucap Danish membuatkan Raihanah sedikit terkejut. Dia memandang ke arah Mastura sekejap sebelum melabuhkan duduk di kerusi.

"Sarapan," kata Danish lagi.

"Err, tak apa. Saya sarapan dengan Kak Mas nanti." Jawab Raihanah.

"Aku nak pastikan kau sarapan depan aku. Kak Mas boleh sarapan nanti." Tegas suara Danish.

"Okay, kalau macam tu... Kak Mas, duduklah sarapan. Kan Hana dah janji nak sarapan dengan Kak Mas kan tadi, duduklah sini." Raihanah selamba menepuk kerusi di sebelahnya sambil menggamit Mastura untuk duduk di sebelahnya.

Raihanah langsung tidak hirau akan pandangan tajam dari Danish. Dia peduli apa. Ingat Raihanah takut ke?

Mastura teragak-agak. Dia juga terkejut dengan tindakan berani dari Raihanah. Dia memandang Danish di hadapannya namun setelah mendapat anggukan dari Danish, Mastura bergerak juga duduk di sebelah Raihanah.

"Kalau nak sarapan, kita kena sarapan sama-sama. Pangkat atau kedudukan tu tak penting, Tuan Danish. Mana yang lain?" Soal Raihanah, masih lagi berani dan selamba.

"Yang lain dah sarapan." Jawab Danish, dingin.

Mereka bersarapan dalam keadaan senyap sehingga Danish yang terlebih dahulu selesai makan.

"Kak Mas, i need to see you now." Danish bangkit dari duduknya lalu berlalu ke hadapan.

Raihanah teguk liur. Salah dia ke? Takkan Danish marah Kak Mas makan semeja dengannya.

Mastura terus bangkit dari duduknya.

"Err, Kak Mas, salahkan Hana je tau. Hana okay je." Kata Raihanah. Mastura tertawa kecil.

The Beastly. [complete]Where stories live. Discover now