ISTERI 18 TAHUN 02

37.3K 1.1K 11
                                    

" Myra mintak maaf opah! Maafkan Myra sebab dah memalukan opah! Sumpah opah! Myra tak buat.. Ini semua salah faham! " Amyra menangis teresak di sisi Puan Kalsom.

" Opah tahu cucu opah tak buat benda macam tu. Sabar sayang.. Dugaan. " Puan Kalsom mengusap belakang cucunya dengan lembut. Tubuh itu didakapnya erat.

~•~

" Amer tak buat lah! Agaklah! Amer ada taste kut. Kalau ye pun Amer nak buat, bukan dengan budak nerd tu! " Tengku Shazwan merengus kasar. Rambut perang coklatnya diraup ke belakang dengan kasar.

" Abang tahu lah! Tapi masalahnya kau tak ada saksi dik.. Lagipun dia bawah umur. Silap-ii kau kena sumbat dalam penjara plus kena sebat tahu tak! " kata Tengku Shazwan.

" Ketua kampung tu setuju untuk tak buat report sebab nak jaga air muka keluarga kita tapi dengan syarat, kau kena kahwin dengan budak tu. " ujar Tengku Shazren pula.

" Tapi abang, Amer.. "

" Please.. Amer taknak kan orang burukkan nama mama? Even mama dah meninggal, nama mama tetap akan busuk. " Tengku Shazwan memujuk. Tengku Shazmer terduduk. Kepalanya ditunduk merenung kosong lantai rumah papan itu.

~•~

" Adik saya setuju untuk bernikah dengan cucu nenek. " Tengku Shazwan tersenyum manis memandang Puan Kalsom.

" Err nenek tak boleh bagi keputusan. Anak kena bincang dengan ibu bapa Myra dulu. Kejap lagi inshaAllah diorang sampailah. " ujar Puan Kalsom dengan lembut. Amyra hanya diam dengan wajah sugul.

~•~

" Kalau pakcik setuju, inshaAllah hujung minggu ni saya bawak keluarga saya datang meminang anak pakcik. " ujar Tengku Shazwan dengan sopan. Tengku Shazren dan Tengku Shazmer hanya diam disebelah abang sulung mereka.

" Pakcik tak kisah. Lagipun ini aje jalan yang terbaik. Pakcik pun tak sampai hati nak biar adik kamu kena sebat. " kata Encik Azam.

~•~

" Aku setuju sebab aku taknak kena sebat je tahu! Jangan kau ingat aku suka kau pulak! " ujar Tengku Shazmer tanpa memandang wajah Amyra. Haih apa lah nasib aku kema kahwin dengan dia. Dah lah tak cantik. Nerd pulak.

" Takpa tengku! Tengku janji kan yang tengku akan lepaskan saya lepas 6 bulan? Jangan risau. Tak lama pun. Pejam celik, pejam celik, dah 6 bulan. " ujar Amyra. Eh aku pun tak hadap lah nak kahwin dengan kau. Kalau dengan abang kau okay lah jugak. Kacak, baik. Kau? Muka je kacak. Perangai macam syaitonirojim..

" Ya aku tahu! Aku harap kau janganlah jatuh cinta pulak dengan aku sepanjang tempoh 6 bulan tu ye! Takut kau meroyan pulak bila aku ceraikan kau.. " Tengku Shazmer tersenyum sinis.

" Memang tengku ni suka perasan ke? " soal Amyra tanpa rasa bersalah.

" Kau! "

" Apa? " Amyra langsung tidak berasa gentar. Hatinya tidak boleh berkompromi dengan sikap Tengku Shazmer.

~•~

" Amer okay? Macam mana dengan.. "

" Amer dah besar. Tak payah campur urusan Amer! " Tengku Shazmer memintas kata-ii Tengku Ammar lalu terus menuju ke biliknya. Langsung tidak dihiraukan sekiranya Tengku Ammar terasa hati.

" Sabarlah bang. Dia tengah serabut tu. " Maria mengusap perlahan bahu suaminya. Tengku Ammar mengeluh.

" Saya ayah dia. Tapi saya tak mampu berada di sisi dia untuk bagi sokongan. " keluh Tengku Ammar.

~•~

" Sabarlah sayang. Mungkin Allah dah tetapkan jodoh Myra datang macam ni. Tak baik Myra salahkan takdir. " nasihat Puan Aisyah. Amyra melentokkan kepala di bahu ibunya. Tangannya mendakap erat pinggang Puan Aisyah.

" Tak sangka cepat betul abah dapat menantu ye. Lepas ni cucu pulak! " Encik Azam mengusik anak perpuannya. Serta merta wajah Amyra berubah riak.

" Eee abah! Myra muda lagi lah. Tak ada masa nak ada anak. Diri sendiri pun tunggang langgang lagi! " ujar Amyra.

" Opah harap Myra jadi isteri yang baik ye sayang.. Dan opah harap sangat bila opah dah tak ada nanti, Myra akan mandikan jenazah opah dan kafankan opah. " Puan Kalsom tersenyum memandang Amyra.

" Opah janganlah cakap macam tu. Myra sayang opah. " Amyra mendakap erat tubuh Puan Kalsom.

to be continue..

ISTERI 18 TAHUNWhere stories live. Discover now