" Aku terima nikahnya Nurhani Amyra binti Mohd Azam dengan mas kahwin sebanyak dua puluh dua ribu ringgit tunai. " dengan sekali lafaz, Amyra sah menjadi isteri Tengku Shazmer.
Amyra menitiskan air mata. Puan Kalsom tersenyum memandangnya. Tangan Puan Kalsom bergerak mengusap tangannya. Puan Aisyah turut menggenggam erat tangannya memberi semangat.
Tengku Shazmer menyarungkan cincin di jari manis Amyra. Wajahnya langsung tidak ceria. Dahi Amyra dicium tanpa keikhlasan.
~•~
" Amyra, welcome to our family. " Tengku Ammar tersenyum memandang menantunya. Amyra mengukir senyuman. Tangan Tengku Ammar dicium.
" Err.. "
" Panggil papa. " ujar Tengku Ammar sambil tersenyum. Ubun-ubun Amyra diusap perlahan.
" Panggil saya Maria je. " Maria tersenyum manis. Amyra membalas senyuman itu.
Tengku Shazmer memandang isterinya yang sedang berbual dengan Tengku Ammar. Langkah terus diatur mendekati isterinya. Lengan Amyra ditarik menuju ke atas. Amyra terkulat-kulat. Kakinya kalut mengatur langkah.
" Apa awak ni! " Amyra merentap lengannya sehingga bebas.
" Aku taknak kau dekat dengan diorang. " ujar Tengku Shazmer.
" Habis tu? Takkan saya nak buat diorang tu macam tak wujud je? " soal Amyra.
" Yes! Exactly! " Tengku Shazmer terus melangkah keluar dari bilik itu. Amyra merengus geram. Semua nak ikut kepala dia aje! Hah bagus jugak dia keluar! Boleh aku tukar baju..
Amyra terus menanggalkan baju pengantinnya. Tuala serta pakaian baru diangkut ke bilik air.
~•~
" Woii! Beg baju kau tu bila nak angkut? Kau nak peram berapa lama dalam kereta aku? " soal Tengku Shazmer.
" Ish. Nak ambil lah ni! " Amyra terus mengangkat punggung. Langkah kaki diatur menuruni anak tangga menuju ke kereta Tengku Shazmer. Amyra mengheret luggagenya dengan susah payah.
" Ish beratnya! Ada laki pun tak boleh harap! " Amyra mengomel sendirian.
" Eh Amyra! Kenapa tak suruh Shazmer je yang angkat? " sapa Tengku Shazren yang baru hendak melangkah keluar.
" Err takpa lah. Malas nak susahkan dia. " Amyra tersenyum tawar lalu menyambung kerjanya.
" Meh la abang tolong. " Tengku Shazren terus mencapai luggage Amyra.
" Eh tak payah lah. Saya boleh angkat sendiri. " Amyra menolak pertolongan Tengku Shazren.
" No. Biar abang angkat. Amyra tolong buatkan abang air eh? Abang haus. " Tengku Shazren terus mengusung luggage Amyra ke bilik Tengku Shazmer. Amyra akur dengan arahan Tengku Shazren. Dia melangkah menuju ke dapur menyediakan minuman.
" Yang abang tolong dia buat apa? Biarlah dia angkat sendiri! Dia ada tangan kaki semua cukup kan? Bukannya OKU pun! " kata Tengku Shazmer dengan selamba.
" Tak baik layan isteri macam tu! Kalau ye pun tak hingin nak anggap dia isteri, fikir sikit yang dia tu perempuan! " Tengku Shazren memberi nasihat lalu melangkah keluar dari bilik itu. Tengku Shazmer hanya buat tidak endah. Handphone di tangan direnung. Wajah seseorang ditilik lalu tersenyum.
" Mana saya nak letak baju-ii saya ni? " soal Amyra.
" Humban je dalam bilik air. Tidur dalam tab mandi. Kiranya kawasan bilik air tu kau punya. Faham? " ujar Tengku Shazmer dengan selamba.
" Eh banyak cantik muka awak! " Amyra naik angin. Spec bulatnya ditolak ke atas apabila melurut.
" Aku mana cantik! Aku kacak! " Tengku Shazmer tersenyum sinis. Matanya memandang Amyra dari atas hingga bawah. Cis. Kain batik dengan tshirt? Dia ingat ni kampung ke?
" Saya nak letak baju saya dalam almari ni! Takpa saya akan asingkan pakaian awak sebelah, saya sebelah. Tapi kalau awak tak setuju, awak beli lah almari baru! Saya nak almari ni! " Amyra dengan selambanya membuka almari mewah itu. Baju mula disusun dengan rapi. Tengku Shazmer ternganga.
" Ish kau ni! " Tengku Shazmer terkelu. Okay budak ni bukanlah seseorang yang senang dibuli.
" Dan.. Berkenaan tidur pulak, saya nak tidur atas katil! Awak tidur bawah! Awak lelaki kan? Gentle lah sikit! Jangan nak dayus.. " Amyra tersenyum puas. Kau jangan panggil aku Amyra lah kalau kau langsung tak sakit hati tinggal dengan aku.
" Sedap kau je kan.. " Tengku Shazmer menjeling tajam. Handphone dilempar ke katil. Dia mula menanggalkan bajunya. Badan yang melekit perlu disegarkan.
" Eh apa ni! " Amyra kalut.
" Aku nak mandi lah.. Kenapa? Kau takut aku.. " Tengku Shazmer terfikir sesuatu. Oh tadi garang sangat! Nanti kau..
" Hah nak mandi pergi lah! Datang sini buat apa? Bilik air sana lah! " Amyra cemas apabila Tengku Shazmer mendekatinya sambil menanggalkan tali pinggang. Ish apa dia ni! Gila ke apa!
" Aku nak.. " Tengku Shazmer menggantung ayatnya. Senyuman miang diukir. Dia duduk mencangkung menghadap Amyra yang sedang duduk bersimpuh di lantai. Wajahnya didekatkan dengan wajah Amyra.
" Apa awak ni! " Amyra mengesot ke belakang namun belakangnya kini adalah dinding! Amyra memejam mata. Tengku Shazmer tergelak akhirnya melihat wajah pucat Amyra.
" Hahahaha kau ingat aku selera sangat dengan kau? " Tengku Shazmer terus mencapai tualanya menuju ke bilik air. Ketawanya masih bersisa.
" Tak guna! " Amyra menjeling tajam Tengku Shazmer yang telah pun meloloskan diri ke dalam bilik air. Tengku Shazmer masih lagi ketawa. Malah ketawanya semakin menjadi-jadi sehingga tersedak dan terbatuk -batuk. Seketika kemudian dia menyambung lagi ketawanya. Hati Amyra mendongkol geram.
to be continue..
YOU ARE READING
ISTERI 18 TAHUN
RomanceAmyra dan Tengku Shazmer berkahwin disebabkan suatu hal yang tidak disengajakan. Amyra yang masih dibawah umur menyebabkan Tengku Shazmer tiada pilihan lain. Sama ada bernikah atau menerima sebatan dan dipenjarakan. Rumah tangga mereka sepertinya me...