" Ishh tak guna punya Wawa! Dahla pinjam kemain banyak buku lepastu suruh aku bawak sampai cafe. Dia sedap je melabur kat toilet! " Amyra mengomel sendirian. Tangannya terkial kial cuba menampung beban 5 buah buku tebal itu. Tiba-ii Amyra terasa dirinya dirempuh. Buku-ii yang dipegang jatuh bertaburan.
" Eh! Cik.. Saya mintak maaf saya tak sengaja! " ucap lelaki lalu mengutip buku-ii yang bertaburan. Amyra hanya memandang wajah lelaki itu. Kacak! Tapi tak sekacak " pak belang " di rumah. Hm faham kan siapa?
" Berat buku-ii ni. Saya tolong bawakkan eh sebagai tanda mintak maaf sebab langgar awak. " ujar lelaki itu lalu tersenyum manis. Amyra terpinga pinga.
" Eh takpe! Saya boleh bawak.. " ujar Amyra. Tangannya pantas ingin mengambil buku di pegangan lelaki itu namun dengan pantas lelaki itu melarikan tangannya.
" Allow me.. " lelaki itu tetap berkeras ingin membantunya. Akhirnya Amyra mengalah.
" Fine.. Bawak sampai cafe.. " ujar Amyra lalu mengatur langkah menuju ke cafe diikuti lelaki itu.
" Thanks! " ucap Amyra dengan senyuman. Lelaki itu meletakkan buku-ii Amyra di atas meja.
" My pleasure miss.. " lelaki itu menjongket kening.
" Amyra.. " jawab Amyra.
" Ouh Amyra.. nice name. I'm Taufik. " Taufik memperkenalkan namanya.
" Nice to know you. By the way you senior ke junior? " soal Amyra.
" I senior and you must be junior right sebab tak pernah nampak pun sebelum ni.. " Taufik tersenyum.
" Ya I junior.. " Amyra mengangguk.
" Dah agak! Okayy lah I pergi dulu.. I ada kelas lepas ni.. Jumpa lagi! Bye.. " ujar Taufik lalu tersenyum sebelum berjalan meninggalkan Amyra.
" Bye.. " Amyra membalas senyuman Taufik.
" Huaa kau Myra! First day dah dapat kenal dengan mamat handsome! Tak guna betul bukannya nak tackle untuk aku sekali.. " ujar Nurwafa yang baru muncul.
" Oh mak pocong terkentut! " latah Amyra apabila bahunya tiba-ii ditepuk dari belakang. Amyra mengurut dada manakala Nurwafa terus meledakkan tawa.
" Mak pocong kentut? " soal Nurwafa. Amyra memandang Nurwafa yang sedang ketawa dengan wajah masam.
" Lawak sangat lah tu! " Amyra menjeling.
~•~
" Baby kenapa you tak ceraikan je dia? Semak la kepala I tengok you terikat dengan perempuan lain.. " Tengku Aleesya merengek.
" Suka hatilah! Yang you nak sibuk kenapa dia bukan kacau hidup you pun! " bidas Tengku Shazmer. Matanya memandang tepat telefon di tangan.
" Bby! You tu boyfriend I! Of course la I sibuk.. Kenapa you taknak ceraikan dia? You dah jatuh hati dengan dia eh? " soal Tengku Aleesya. Matanya tajam merenung wajah Tengku Shazmer yang hanya beriak selamba.
" Bby! " panggil Tengku Aleesya apabila Tengku Shazmer tidak mengendahkannya.
" Bby! I tengah cakap dengan you lah! " jerit Tengku Aleesya.
" Eii serabut ah kau ni! " Tengku Shazmer terus bangun meninggalkan Tengku Aleesya diruang tamu bersendirian. Datang rumah orang terjerit jerit. Tampar kang berjerebu pulak!
" Bby I tak habis cakap lagi lah! " jerit Tengku Aleesya sebelum menoleh ke arah pintu apabila terdengar bunyi yang dihasilkan apabila pintu dibuka. Hatinya semakin membara apabila terpandang akan wajah Amyra.
" Eh pompuan! " jerit Tengku Aleesya. Amyra terpinga pinga. Dah aku tersalah masuk rumah ahli sihir ke apa nih?
" Kau ni memang tak tahu malu kan! " Tengku Aleesya mendekati Amyra. Matanya tajam merenung Amyra yang terkulat kulat.
" Dasar mata duitan! Eh aku kenal sangat lah perempuan yang tak ada maruah macam kau ni! Sanggup perangkap orang-ii kaya demi duit! Dasar tak tahu malu! " Tengku Aleesya terus menghamburkan ketidakpuasan hatinya kepada Amyra. Hati Amyra membara apabila dituduh sebegitu.
" Eh awak jangan nak tuduh saya macam-ii boleh tak hah? Saya tak ada niat macam tu pun! " Amyra melawan tentangan mata Tengku Aleesya.
" Tak payah lah kau nak berlakon! Kau ingat aku ni bodoh ke? Amer pun dah taknak layan aku! Mesti kau dah hasut dia kan? Kau mandrem apa hah sampai dia dah taknak layan aku! " tengking Tengku Aleesya. Biji matanya yang memakai kanta lekap bewarna biru terjegil.
" Mana saya tahu! Saya tak buat apa pun lah! " jerit Amyra. Eh sesedap chicken chop je nak tuduh-ii orang. Dah kalau diri tu tak laku tak payah lah salahkan orang!
" Kau kurang ajar dengan aku eh! " Tengku Aleesya terus menaikkan tangannya. Satu penampar hinggap di pipi Amyra. Wajah Amyra berkerut menahan perit di pipi. Tengku Aleesya tersenyum puas.
" Itu baru sikit! Kau belum kenal Tengku Aleesya so kau jangan cari fasal! Kau ingat eh.. Amer hak aku! Kau akan menyesal nanti! " Tengku Aleesya memberi amaran sebelum melangkah keluar meninggalkan rumah agam itu. Amyra terduduk di situ. Air mata turun berjuraian.
To be continue..
YOU ARE READING
ISTERI 18 TAHUN
RomanceAmyra dan Tengku Shazmer berkahwin disebabkan suatu hal yang tidak disengajakan. Amyra yang masih dibawah umur menyebabkan Tengku Shazmer tiada pilihan lain. Sama ada bernikah atau menerima sebatan dan dipenjarakan. Rumah tangga mereka sepertinya me...