🔫💗BAB 1💗🔫

1.5K 81 3
                                    

Suasana di Kampung Tanjung Kayan sangat tenang pada pagi ni. Addin seperti biasa, pergi ke sungai untuk melihat bubu yang ditahannya.

"Ibu.. oo.. ibu." Addin memanggil ibunya.

"Ye kenapa? Ibu di dapur ni." Balas puan Fauziah.

"Ni ha.. ada 4 ekor ikan mengena kat bubu addin." Kata Addin sambil menghalakan ikan-ikan kepada ibunya.

"Letak dalam besen di sinki tu. Nanti ibu siang." Balas puan Fauziah. Addin pun meletakkan ikan-ikan yang dipegangnya ke dalam besen.

"Ok la ibu, addin nak pergi tengok ayah kat kebun." Kata Addin.

"Elok-elok." Balas Puan Fauziah.

Addin terus keluar dari rumah dan mengayuh basikal ke kebun Encik Jazli.

"Ayah.. ayah.." Addin memanggil ayahnya.

"Ayah ada di pondok ni." Balas Encik Jazli.

"Ayah, Addin dah pergi tengok bubu tadi, mengena empat ekor yah.." cerita Addin.

"Alhamdulilah.. ada rezeki kita hari ni." Kata Encik Jazli sambil mengipas-ngipas mukanya dengan topi. Addin hanya mengangguk dengan kata-kata ayahnya.

"Addin, hari ni boleh tak Addin tolong ayah kumpulkan buah-buah ni." Soal Encik Jazli.

"Boleh.."

"Addin kumpul ikut saiz ye. Kalau tak nanti bising Ah Kong tu." Ah kong tu pembeli tetap buah-buahan di kebun Encik Jazli ni. Di kebun ni, ada buah pisang, betik dan kelapa.

"Ok." Balas Addin lalu terus memulakan kerjanya.

Addin memang rajin dan suka membantu ibu ayahnya. Setiap hari kalau dia tidak berbakti kepada ibu atau ayahnya memang tidak sah. Ada saja perkara-perkara yang ingin dibantunya.

Selesai mengumpulkan buah-buahan yang diarahkan oleh Encik Jazli, Addin terus pulang ke rumah. Sampai di rumah dia terus mandi.

"Addin, ayah tak balik lagi?" Soal puan Fauziah.

"Ayah tengah tunggu uncle Ah Kong datang ambik buah-buah tu." Balas Addin.

"Oh.. ok. Kamu tu cepat mandi, lepas tu solat zuhur. Nanti boleh makan pulak." Arah puan Fauziah. Addin hanya mengangguk dan terus masuk ke bilik air.

"Assalamualaikum.. Cik Yah.."

"Waalaikumsalam... Mari la masuk Bella." Puan Fauziah mengajak Bella masuk ke rumah.

"Terima kasih.. ni mak suruh bagi." Bella menyerahkan sebuah bekas kepada Puan Fauziah.

"Apa ni? Susah susah jer.." Soal Puan Fauziah.

"Mama buat kuih tadi, pastu ada lebih, mama suruh bella hantar pada cik yah." Jelas Bella sambil duduk di kerusi.

"Terima kasih la ye.." balas puan fauziah sambil menyalin kuih-kuih tersebut ke dalam sebuah piring.

"Cik yah, Addin mana?" Soal Bella.

"Mandi." Balas Puan Fauziah.

"Oo.."

"Kamu dah makan ke?" Soal puan Fauziah sambil mengisi bekas yang diberi bella tadi dengan karipap yang baru digorengnya.

"Dah." Balas bella.

"Woi.. bila kau sampai?" Soal Addin yang baru keluar dari bilik air hanya dengan bertuala.

"Tahun lepas." Balas Bella.

"Lah lamanya. Kenapa tak balik? Kau takde rumah eah?" Addin menyakat kawan baiknya.

"Kurang ajar.. tengok addin tu cik yah.." Bella mengadu kepada puan Fauziah.

Dia Anak Polis, Gua Anak Mafia.Where stories live. Discover now