Bintang empat

114 19 10
                                    

Budin, kau tak takut... nanti Guru Besar panggil.?"

"Sikit pun bulu hidung aku tak bergoyang"

"Jangan cakap besar Din"

"kau pandang rendah kat aku."

Kepala Syukur disekehnya sekali. Syukur hanya mampu mengaru kasar kepalanya. Hendak membalas jauh sekali.

"aku rasa esok kau mesti kena panggil Din." Aziz mengangguk, mengiyakan kata-kata Syukur.

"korang ingat? ADA AKU KESAH!!"

"Cikgu Miah takkan biarkan anak debab dia, kau tampar camtu jek."

"ehhhh..da.. dahhh.!!" Budin dah bosan.

"esok.. esok punya halll... Lah!!!" Tersentil lidahnya dengan style muka berlagak Budin. "mana pisau yang aku suruh bawak tu.??"

Pisau Aziz hulurkan. Tersenyum Budin membelek pisau ala rambo di tangannya. Bercahaya mata pisau bila Budin halakan pada cahaya matahari. Mengangguk-ngangguk Budin puas hati.

"okey geng.! misi seterusnyaaaa...!!!!!"

"reban ayam pak Usinnnnn.!!!! yahhhoooo....!!!"

Dengan laju mereka berlari arah hujung kampung. Di sana sudah menunggu tiga orang lagi kawan-kawan mereka. Melambai-lambai meraikan kedatangan Budin bertiga.

"syyyhhh. " mereka menahan ketawa. Sedikit pun tiada riak takut di wajah masing-masing.

"kau lambat Din." kata Azlan sambil menghulurkan seekor ayam yang dicengkam kaki dan leher. Dua ekor ayam sudah mereka rembat.

"jommm.. tepi sungai." arah Budin. Dengan perlahan mereka menyusup berlalu ke kebun durian tepi sungai.

"Din, nape kau sembelih ayam ni, kan ayam curi. sama je tak halal." Azlan mencampak ayam yang telah Budin sembelih. Mengelupur habiskan sisa-sisa nyawa.

"kau nak makan bangkai.?"

"tetap tak halal la Din. sama je kot"

"kau penah tengok biawak??"

"chiieeee....selalu laa. muak dow hahaha."

"haaa, makan ayam tak sembelih sama macam biawak. makan bangkai, taknak aku jadi biawak haha." Budin ketawa besar. Gelihati dia bila membayangkan mereka sama macam biawak. Merangkak-rangkak perlahan sambil menjelir-jelirkan lidah.

"curi, tak halal gak. berdosa gak."

"ehhh...melawan??!! ayam kita makan ni kira Pak Usin sedekah je la."

"sedekah nak ikhlas Din." sampuk Aziz dengan muka penuh minat nak tahu lebih lanjut.

"ehh.. geram pulak aku. aku hempok kang, g basuh ayam tu cepat!! boleh panggang." kulit ayam yang masih terlekat bulu-bulu ayam di lemparnya dalam sungai.

"aku tanya jek. " gerutu Aziz tak puas hati. Kawan yang lain dah mengekek ketawa.

"Kau jangan lupa selawat basuh ayam tu ziz. Kang betul-betul jadi biawak aku tak tau". Arah Budin.

"ni ayam curi la Din." Syukur tak puas hati.

"mak aku selalunya last cuci ikan, dia selawat la. Dia selalu pesan kat aku camtu."

"ahh.!! lantak la." Aziz dengan Syukur membantah tapi berkumat-kamit juga mulut diorang berdua membaca selawat. Pesan orang tua-tua, selawat tiga kali adalah lebih baik.

"dah kedekut sangat, ni kita bagi pahala free kat Pak Usin." berkata Budin dengan bersahaja. Sedapkan hati sendiri makan ayam curi. Sikap percaya diri mesti ditunjukkan. Ketua samsenglah katakan.

Melastik bintang. ©Where stories live. Discover now