Yahya mengeluh panjang. Memandang tepat gambar Bintang sedang tersengih gembira bersama Aziz yang melebar ketawa.
Gambar berlatarbelakangkan kedai emas dalam mall.
Bintang ku lastik.
Ku tatang tinggi.Ditelitinya garis di kening hitam Bintang dan barisan gigi putih Aziz yang kurang satu bahagian tepi. Terimbau kenangan mereka dulu-dulu. Sekilas terbit senyuman di bibir Yahya.
Satu keluhan lemah meluncur dari pernafasan Yahya.
Aplikasi whatsapp group sekolah di tutup. Memejamkan mata, melepaskan keluhan panjang. Badannya yang penat terasa bertambah penat. Jiwa dia letih.
Budin menyimpan telefonnya dalam kocek. Mengecil matanya memerhatikan dua orang dalam kedai emas itu. Budin perhatikan gerak geri Aziz menghulurkan pada Bintang sebentuk cincin. Dengan senang hati, tergelak-gelak Bintang memandang jarinya yang sudah tersarung sebentuk cincin. Dipadankan dengan cincin di jari Aziz. Mereka ketawa bersama.
Budin melepaskan nafas kasar. Merah wajahnya. Dengan kaki yang panjang dia melajukan langkah. Panas pulak hatinya.
Tersentak Bintang bila tiba-tiba lengannya Budin cengkam. "Balik A'ang!"
Masam muka Budin merenung Aziz yang tergelak besar bila terpandang Budin.
"Yoo bro.." dipeluknya Budin erat. Perlahan Budin tolak badan Aziz menjauh.
"Haha.. Din. jap la. Tunggu aku jap eh" Aziz menguruskan pembelian dua bentuk cincin.
Tapi langkahnya terhenti bila terpandang Bintang yang sudah jauh diseret Budin menuruni escalator.
Bintang merentap kuat tangannya dari genggaman tangan sasa Budin. "Sakit la.. tak malu ke suka-suka hati pegang anak orang"
Terhenti langkah Budin. Dipandangnya Bintang lekat, tak berkelip.
Bintang membebel tak jelas sambil mengusap pergelangan tangannya yang memerah. Sakit hati dia tengok Budin.
Belum habis lagi Bintang berfikir lengan baju dia dicengkam Budin dgn kuat. Ditariknya Bintang berjalan seiringan dengannya.
Melawan bererti rebeh leher baju Bintang hingga ke bahu. Untung dia pakai tudung.
Bersahaja wajah Budin bila dipandang pelik orang ramai. Terkial-kial Bintang menarik lengan bajunya. Tapi tidak berkesan langsung, hanya dia yang makin terdorong-dorong kehadapan mengikuti Budin.
Dengan wajah yang bersahaja tanpa kata Budin buka pintu keretanya. Di dorongnya belakang Bintang sampai hilang seluruhnya dalam kereta.
"Jangan kau berani nak keluar" tu saja yang keluar dari mulut Budin sambil menutup pintu kereta.
"Eleh..ingat aku takut" Bintang mencebek. Diperhatikannya sekeliling. Ramai orang. Kang malu pulak kalau Budin kejar bila dia lari.
Bintang melipat tangannya ke dada. Mukanya masam mencuka. Hujung matanya melirik Budin yang baru menutup pintu kereta.
" Seatbelt please" perlahan je suara Budin sambil menarik tali pinggang keledarnya dan dikunci.
Bintang buat tak dengar. Dia marah ok. Senang-senang pulak nak perintah dia itu dan ini. Sengaja dia memandang keluar tingkap.
Cklek!! Terdengar bunyi tali pinggang keledar terlepas dari kunci. Belum sempat Bintang menoleh arah Budin. Tangan Budin sudah mencapai tali pinggang keledar di sisinya. Menarik laju. Keletak bunyi seatbelt tersekat. Dengan kuat Budin menarik rapat tali pinggang keledar yang tak cukup panjang ke dada Bintang lalu dikunci.
YOU ARE READING
Melastik bintang. ©
Short StorySebuah cerita dari diari seorang kak long kawasan. untuk seorang adik yang.. .akak sayang adik. mula 19/11/18. Berakhir 1/4/19.