Pak kadir mengeluh sendirian. Lama dia merenung meja cashier tu. Kerusi bersponge yang didudukinya rasa berduri. Dia resah. Dia mengetuk-ngetuk perlahan meja panjang itu dengan jari telunjuknya. Sesekali terdengar dia mengeluh lemah.
Makcik Rokiah yang dari tadi sibuk menyusun barang kat rak-rak menjadi hairan dengan tingkah laku suaminya.
"kenape tu abah ek." matanya menjeling arah yang ditenung Pak Kadir. Kot la ada gambar perempuan kat atas meja tu. Cemburu juga dia.
"Budin ni.. hmmm."
"nape dengan dia." Mak Rokiah terus menyusun sabun dan pewangi kat rak panjang.
"ni mak ek, aritu Yaya ada ngadu. Budin lastik anak kecik Leha." muka Pak Kadir berkerut seribu. Merenung isterinya yang meneruskan kerja tanpa menjawab lagi.
"saya bimbang mak ek, satu hari bergaduh awak dengan Leha."
"Sape pulak nak bergaduh dengan Leha." Mak Rokiah tergelak kecil. Lucu bila difikirkan dia bergaduh dengan Mak Leha.
",Haihhh, mak ek. Mana ada ibu yang tahan hati tengok anak dia kena pukul. Lama-lama mesti Leha mengamuk."
Mak Rokiah diam. Pak Kadir muram. "Suria je macam serigala mak ek, Leha mesti macam singa"
Mak Rokiah menghabiskan susunannya. Malas hendak bahaskan mengenai kenakalan Budin. Bukan dia tidak risau. Malah karisauan dia melebihi risau suaminya.
"Awak tak nasihat Budin ke, mak ek. Menjadi nakalnya sejak Suria takde."
"Banyak kali." Jawab Mak Rokiah pendek.
"Nakal benar Budin ni mak ek. Beza sungguh dengan abang kakaknya." Keluh Pak Kadir.
"Awak tak baca doa ke abah ek?"
Terangkat kepala Pak Kadir memandang isterinya. "Awak ni mak ek. Tiba-tiba doa pulak. Saya risau ni tau."
Mak Rokiah ketawa. Dia cuba jernihkan keruh yang berkerut di kening dan dahi suaminya. Risau sangat nampaknya. Cepat tua nanti suaminya.
"Ye laa.. masa tu, awak tak baca doa agaknya. Sebab tu Budin degil sangat."
"Awak baca ke?"
"Baca la, sebab tu saya tanya awak, abah ekkk." Terang Mak Rokiah.
"Saya baca gak doanya mak ek."
"Doa ape? Doa makan?" Mak Rokiah ketawa lagi.
"hehehe." Pak Kadir menghampiri isterinya. Geram pulak dia mendengar celoteh isterinya. Dicubitnya pipi Mak Rokiah.
"Awak ni mak ek, kalau mengata saya." Mereka sama ketawa. Hilang kerut di wajah Pak Kadir.
Sekilas Mak Rokiah melihat Budin berlari masuk ke dalam kedai melalui pintu belakang. Hasratnya hendak melihat Budin terhenti bila dengar bunyi orang bagi salam.
"Waalaikumussalam, Leha. sini masuk. Nak ambek barang ke." Sapa Mak Rokiah ramah.
"Tak, ni aku nak cakap kat kau Rock, Kadir. Kau tengok ni." Mak Leha menarik tangan Bintang kedepannya. Diselak rambut yang menutupi kening Bintang.
"Kenapa ni Leha?" Meluru Mak Rokiah meneliti Kening Bintang. Pak Kadir dah mengeluh. Akhirnya datang juga Mak Leha.
"Aku dah hilang sabar dah dengan Budin. Kali ni dah melampau. kau panggil Budin sekarang!" Muka Mak Leha sedikit merah. Merah menahan amarah.
"Sabar Leha.." pak Kadir bersuara. "Puas dah aku marah, denda dan pukul Budin ni."
"Kali ni bagi aku ajar dia, Kadir." Airmata Mak Leha dah mengalir. Dia menahan sebak dan marah sama.
YOU ARE READING
Melastik bintang. ©
Short StorySebuah cerita dari diari seorang kak long kawasan. untuk seorang adik yang.. .akak sayang adik. mula 19/11/18. Berakhir 1/4/19.