bab 31

98 8 0
                                    

"Kau sorang je kawan yang aku ada," kata - katanya itu membuatkan aku terdiam. Apa maksud dia?

"Jinjja? Bukankah kau ada Hoseok ke?" Kataku. Dia mengeluh sebelum memandangku dengan wajah malas dia.

"Aku tak suka kawan lupa kawan titiba muncul dalam hidup aku balik," katanya selamba sambil dia memandang ke arah lain. Aku memandangnya pelik.

"Hoseok?" Tanyaku. Dia mengangkat kedua - dua bahunya.

Seperti biasa, dia ni memang suka berahsia betul!

"Kau ni asyik berahsia je... sharelah," kataku dengan nada kecewa. Tapi dia ni bila aku cakap je, mesti tak fokus. Sekarang pon aku cakap dengan dia, dia boleh sibuk tengok telefon pulak!

"Ermm Hana. Aku kena balik dulu. Ada benda nak buat sikit. Nanti apa - apa aku chat kau eh," katanya sambil mengemas barang - barangnya ke dalam beg sebelum mula menggalasnya. Dia mula bangun.

"Alah... awalnya balik..." kataku dengan nada kecewa. Dia memandangku sebelum memberikan airnya tadi kepadaku.

"Aku kena balik. Ada hal. Bye!" Katanya sebelum melambai ke arah ku. Bayang - bayangnya kian menghilang daripada pandangan mataku.

Dia ni selalu ada hal. Hal apa?

Niat aku nak sambung belajar dekat sini kian pudar setelah Jungkook lesap hilang ke mana tah. Barangku mula di kemas masuk ke dalam beg. Telefon ditanganku tiba - tiba bergetar.

WhatsApp: Hoseok (1)

Hoseok
Awak free?

Me
Ermm. Nae. Lagipun
saya dekat taman ni.
Wae?

Hoseok
Saya pergi sana
eh jemput awak

Aku menutup telefon. Nampaknya aku terpaksa tunggu lagi lah ni. Baik aku baca buku dulu. Exam pon dah makin dekat.

"Nah. Your cappuccino!" Katanya lalu duduk dihadapanku. Aku tersenyum.

"Gomawo," cappuccino tadi ku hirup. Perhh cappuccino ice ma feveret!

"Best en dapat jalan - jalan macam ni," katanya cuba memecahkan kesunyian. Aku mengangguk.

"Kau selalu keluar macam ni? I mean shopping or what?" Tanya Hoseok.

"Jarang. Kadang - kadang aku keluar sebab nak makan malam je. Lepas tu terus balik. Tak pon beli barang dapur. Tu pon kalau omma dengan appa aku tak ada. Kalau ada, memang jaranglah aku nak keluar. Diorang busy..." kataku. Hoseok memandangku lalu tersenyum.

"So jaranglah shopping?" Tanya Hoseok lagi. Aku mengangguk kecil.

"Maybe?"

"Aku belanja kau harini nak?" Kata Hoseok. Mata aku mula terbeliak.

"Omo! Jinjja?"

"Nae!"

"Tapi... tak susahkan kau ke. Ermm i mean tak apa ke?" Tanyaku. Acah baik. Padahal hati berbunga - bunga dah. Sah mata duitan hahaha.

"It's ok. Anggap ni sebagai... date?" Katanya lalu tersenyum kepadaku. Aku tersenyum malu. Eceh puih.

"Kajja!"

Aku mula duduk di bangku mall yang disediakan di situ. Mengurut kaki yang agak lenguh akibat terlampau lama berjalan.

"Lah... dah letih dah ke?" Kata Hoseok lalu duduk disebelahku. Aku hanya memberi satu senyuman. Letih jugak berlegar - legar jalan main sana sini dekat dalam mall yang besar ni. Beg kertas yang aku bawa tadi ku letak di antara aku dan Hoseok.

Silent || JJKWhere stories live. Discover now