Bab 1 🌸

1.8K 29 0
                                    

Aku, Farisha Irene seorang budak yang masih mentah lagi tentang dunia ini. Masih banyak lagi yang harus aku pelajari. Tapi kelemahan diri aku bukanlah salah satu langkah untuk berputus asa.

"Irene! Mari sini. Ada orang nak jumpa dengan kamu!" jerit kakak ku, Fateen Insyirah.

Dia yang menjaga aku sejak kecil sehinggalah besar setelah ibu dengan ayah meninggal dunia akibat hilang dilautan.

"Baik kak! Kejap Irene datang" jerit Irene dari dalam bilik. Alangkah bagusnya jika ada lift. Takdelah penat sangat nak turun tangga ni.

Irene mula melangkah turun ke bawah. Dia melihat susuk tubuh kakaknya bersama dua orang lelaki dan seorang wanita. Nampaknya seorang lelaki muda seperti sebaya Irene.

Irene menyalami tangan lelaki tua dan wanita tua itu. Lelaki muda itu hanya dia senyum. Tapi dibalas dengan muka ketat. The heck?

"Jadi, inilah Irene ye? Umur kamu 17 kan? Sama dengan anak makcik ni." tanya wanita itu. Irene mengangguk perlahan. Dilihat lelaki muda itu memandang tajam ke arahnya.

"Ok macam ni lah. Kami harap kamu terima dengan hati yang terbuka ye? Ini wasiat ibu bapa kamu yang ibu bapa kamu minta kami tunaikan semasa mereka hidup lagi dulu." kata Lelaki tua itu. Dato Faizal.

Irene menunggu Dato Faizal menyambung kata katanya itu.

"Kamu kena berkahwin dengan anak kami. Firash Danish." kata Datin Dahlia. Irene membungkamkan matanya.

"Err, ibu Firash nak ajak Irene duduk luar kejap. Jom!" kata Firash sambil menarik tangan Irene keluar dari ruang tamu itu.

"Apa? Saya taknak kahwin dengan awak. Please. Kita berdua ada masa depan." kata Irene sambil melepaskan genggaman tangan Firash di lengan bajunya.

"Sorry, aku terpaksa terima untuk tengok ibu dengan ayah aku gembira. Aku harap kau faham." kata Firash sambil merenung ke arah Irene. Irene ditarik ke dalam pelukan Firash.

"Baiklah. Saya terima" kata Irene sebelum berlalu masuk ke dalam rumah semula. Firash tersenyum.

'U will be mine, honey'

"Jadi, apa keputusan kamu berdua?" tanya Kak Fateen. Irene dan Firash yang baru duduk itu hanya memandang antara satu sama lain.

"Kami setuju" kata Irene dan Firash serentak. Firash tersenyum sinis melihat Irene.

Setelah hampir 3 jam membincangkan tentang perkahwinan mereka, akhirnya ibu bapa Firash meminta diri untuk pulang.

"Kak, betul ke keputusan yang Irene pilih ni kak? Irene takutlah keputusan Rene ni salah untuk kahwin muda. Umur Rene dan dia baru 17. Takut kami bergaduh and ambil keputusan untuk berpisah dalam usia macamni? Eee Rene tak sangguplah jadi janda muda" kata Irene panjang lebar. Kak Teen hanya tersenyum.

"Rene, akak pasti keputusan Rene ni betul. Selalunya pilihan keluarga ni kekal sampai ke jannah. Kita kena berdoa supaya hubungan perkahwinan kita kekal ke jannah. Dah, jangan risau jangan stress. Focus straight to the SPM, okey?" balas Kak Teen pula. Irene mengangguk faham.

Ya allah betul ke keputusan yang aku buat ni? Mama , ayah betul ke ni? Rene takutlah.

Irene terus melangkah naik ke bilik memandangkan dia belum menunaikan solat asar. Dia segera masuk ke bilik air untuk mengambil wudhuk.

Setelah selesai solat asar, dia segera berbaring di atas katil empuknya. Tak lama lagi, katil ni akan ada seorang lagi penghuni. Tak lama dah pun, lagi 2 minggu je.

••••

"Entahlah along, adik rasa macam keputusan adik ni salah pulak? Memang adik sukakan dia tapi adik tengok dia macam terpaksa je. Kesian pulak tengok dia macamtu" kata Firash kepada abangnya Fariz Daniel.

Aku Yang Kau Cintai Where stories live. Discover now