"Ah penatnya" kata Firash lalu berbaring atas katil. Irene pula meletakkan kotak di atas meja solek lalu masuk ke dalam bilik air.
Setelah Irene mandi, dia duduk di sebelah suaminya lalu mengambil kotak itu.
"Siapa bagi?" tanya Firash. Irene yang sedang membuka kotak itu memandang ke arah Firash.
"Naim bagi" kata Irene. Bila masa pulak mamat tu datang sini?
"Bila dia datang sini?" tanya Firash lagi.
"Tadi dia datang ibu kata. Dia cari saya sebab nak bagi kotak ni. Dah saya tak ada, dia tolong bagi dekat ibu" kata Irene. Firash mengangguk. Terbit rasa cemburu dalam hatinya. Irene membuka kotak itu. Gelang?
"Awak, lawakan gelang ni. Tapi saya taknak pakai. Saya nak hadiahkan ni dekat Makngah. Saya tahu, Makngah jarang dapat macam ni dari Naim" kata Irene jujur.
"Kenapa Makngah jarang dapat dari Naim?" tanya Firash dengan rasa ingin tahu.
"Dulu Makngah dengan Naim tu rapat. Sejak kematian mama dengan ayah, Naim lebih Rene dari Makngah. Makngah terasa sebab anak dia sendiri tak pernah layan dia macam anak dia layan Rene" kata Irene. Firash menganggukkan kepala.
"Rene rindu Nenek dengan Makngah tak?" tanya Firash. Irene yang duduk di sebelah Firash itu terus memusingkan badannya menghadap Firash.
"Mestilah nak! Tapi.. Makngah bencikan Rene. Dia sendiri dah kata Firash tu jantan tak guna. Nanti kalau pergi sana, entah entah dia kata Rene ni bawak jantan kaya semata mata nak kikis harta Firash" kata Irene menunduk.
"Hey, look at me. Everybody can't hurt my sweety. Listen, however she's do at you, i still at the back to backup you. Hm dear?" kata Firash. Auww, i'm melt here Firash!
Irene mengangguk. Dia mencium pipi Firash. Mata Firash terbungkam. Pertama kali dicium oleh gadis kesayangannya. Inilah saat yang dia tunggukan.
"Bila kita boleh fly ke Sabah?" tanya Irene teruja.
"Cuti sekolah ni"
"Mak tak boleh ke terima Farisha balik? Dia takde dosa kat mak pun. Paklong dengan maklong pergi bukan sebab diorang, tapi sebab ajal!" kata Naim. Dia duduk diruang tamu rumahnya bersama Makngah dan Nenek. Mereka masih belum pulang ke Sabah.
"Terima? Apa Naim cakap ni? Mak takkan boleh terima budak tu!" kata Makngah. Nenek hanya mampu berdiam diri. Entah bila nak insaf tak tahu.
"Mak! Tu darah daging mak sendiri. Takkan itu pun mak tak boleh terima!" kata Naim lalu berlalu pergi.
"Naim nak pergi mana tu?! Selangkah kau keluar dari rumah ni, kau bukan anak aku lagi!" kata Makngah.
"Fatma!!" jerit Nenek. Naim memberhentikan langkahnya.
"Mak ingat satu benda, kalau suatu hari mak sakit, mak tengok siapa yang sanggup susah payah untuk jaga mak!" kata Naim lalu keluar daripada rumah. Nenek pula melangkah ke arah Makngah. Muka Makngah dilempang kuat.
"Aku tak ajar anak aku jadi kurang ajar macam ni!!" kata Nenek lalu masuk ke dalam biliknya. Oh bullshit!
FIRS
Irene
"Guys, cuti sekolah ni jom fly gi Sabah. Aku nak balik kampung"Syahirah
"Okey gak tu tapi korang tahulah kan family aku macam mana. Diorang susah. Lainlah korang ni kaya"Rayyan
"Jangan risau, aku bookkan tiket flight untuk korang, amacam?"Firash
"Kakak ipar aku, kau nak campak mana? Takkan nak tinggalkan dia"
YOU ARE READING
Aku Yang Kau Cintai
RomanceSeorang gadis yang hidup bersama seorang kakak akibat kehilangan ibu bapa beberapa tahun dahulu kini dipaksa kahwin dengan seorang anak kawan ibu bapanya atas dasar janji. Berkahwin pada umur 17 tahun amatlah muda bagi mereka. "Kalau bukan sebab awa...