"Maa... Mira tahu mama nak abang Faliq ingat semua tetapi dengan cara mama nak sangat menjodohkan dia dengan Akak Ghufaira will not solve everything! It's become worst. Mama tak kenal lagi Akak Ghufaira ma.
Yes. She wears niqab. She's muslimah tetapi tu tak menunjukkan yang dia tu baik! Dan Mira tak tuduh dia jahat maa. Mira kenal abang Liq sangat sangat. Cara dia pandang Akak Ghufaira tak sama dengan cara dia pandang Akak Alyna maa." Amira memandang datin Quiro lama. Dia kena brainwashed mama dia. Dia yakin sangat ada sesuatu yang membuatkan mamanya begini."Maa, sampai bila mama nak kurung Abang Liq dalam rumah ni ma? Mama taknak bawa dia jumpa Akak Alyna? Look I still don't get it why you won't let us in contact with Akak Alyna? Amara tak paham mama." Amara memandang mamanya tajam.
"Sudahlah. Pergi buat kerja! Jangan kacau mama!"
Amira dan Amara saling berpandangan dan melangkah keluar dari bilik Datin Quiro.
"Mira. Aku tak fahamlah dengan mama ni. Apa punca dia tak nak jumpakan abang dengan akak Alyna?"
Amara mengangkat bahunya.
"Entahlah. Apa kata kita tanya Kak Fiqah."
"Alynaaa... Akak pergi toilet dulu yee" Akak Alisya pergi dengan terkinja-kinja.
Aku memimpin Nadia masuk ke dalam kedai pakaian kanak-kanak.
"Mummy!!Mummy! I want that purple dress!" Katanya sambil melompat-lompat. Nadia kadang panggil aku mummy dan mama, aku pula hanya membiarkan ikut yang dia nak.
Aku mengambil dress tersebut.
"Yang ni ke?" Aku mengambil dress yang plain. Tidak ada corak.
"Yess. I want that! Esok Nadia nak pakai pergi dinner! Tak sabar nak jumpa Uncle Amir! Tak sabar nak peluk badan dia yang tegap tu- aww," rengeknya.
"Siapa ajar anak mummy ni gatal?" marahku selepas mencubit tangannya. Taklah kuat mana.
Acah-acah je. Dia yang lebih.
"Aunty Alisya!" katanya.
Akak Alisya yang baru sahaja kembali selepas dari toilet terkejut apabila namanya dipetik oleh Nadia.
"Akak ke yang ajar dia gatal?" soalku sambil memandang dia tajam.
"Gatal apanya? "
"Dia kata tak sabar nak dinner sebab nak peluk Abang Amir lah apalah" provokku.
"Eh bukan tu. Nadia jumpa Uncle Amir ke anak dia"
Oh aku faham Nadia ni. Aku dan Akak Alisya memandang Nadia dengan sinis.
"Eh mana ada! Aunty jangan tuduh Nadia macam-macam eh!" Nafi Nadia dan keluar dari kedai. Tak padan dengan umur dia yang baru berapa tahun dah pandai gatal!
"Akak punca dia merajuk."
Aku berlari anak menuju ke Nadia yang duduk sambil menghadap tiang besar.
"Nadia... jom kita beli ice cream," pujukku. Kalau lama-lama dibiarkan nanti dia langsung tak nak bercakap.
"Taknak! Nadia tak nak ice cream." Dia memalingkan wajahnya dari aku.
"Habistu Nadia nak apa?" soalku lembut. Aku kena jadi air sentiasa untuk Nadia sebab di ani boleh dikatakan api.
"Nadia nak jumpa Daddy..." ujarnya lirih. Matanya bergenang sambil menghadap aku.
"Nanti Nadia jumpa juga daddy sayang. Dah jom." aku memimpin tangan Nadia.
YOU ARE READING
Ustaz Aku Bad Boy ©
RomanceDituduh oleh ayah tiri mempunyai bungungan bersama lelaki, Delilah Alyna dihalau dari rumah dan dihantar ke rumah nenek dan atok dia. Kehadiran seorang ustaz dalam dirinya membuatkan hidupnya di kampung begitu indah. Hari demi hari, hubungan mereka...