Bab 16

878 62 7
                                    

MENGECIL mata Afina melihatkan Aqeel yang sudah menarik muncung itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

MENGECIL mata Afina melihatkan Aqeel yang sudah menarik muncung itu. Sekarang dah pukul 6:27 petang ya. Lepas Sofea bebel dekat Aqeel melalui video call tadi, barulah Aqeel reti nak balik. Ini pun Afina yang mengadu dekat Sofea.

Tak puas lagi agaknya nak menggedik dengan Adrean. Tapi Afina tak boleh nak nafikan yang Adrean memang berlembut dengan Aqeel. Budak-budak mana yang tak suka kalau ada orang ikutkan saja permintaan dia? Kalau Afina jadi budak-budak pun Afina suka...

"Dia memang macam tu, Fina. Aunty dah faham sangat karenah dia," kata Puan Hayati seolah-olah tahu apa yang difikirkan Afina.

Afina pun dah faham, aunty...

"Rean? Nak pergi mana? Nak balik dah ke?"

Laju Afina angkat anak mata memandang Adrean yang baru keluar dari pintu rumah dengan kunci kereta di tangan. Balik dah? Tak penat ke?

"Ya, mummy."

"Habistu Rith tak balik asrama ke?" tanya Puan Hayati lagi.

"Dia kena gantung seminggu. Weekend nanti Rean hantar lah."

Oh, kena gantung. Ada lagi eh sistem gantung ni? Ingatkan dah lama tak ada. Iya lah. Budak-budak sekolah zaman sekarang kan tak boleh kena cuit sikit. Kena marah dengan cikgu pun balik rumah mengadu dekat mak ayah. Esoknya mak ayah terjah cikgu tu.

Ceh. Cakap macam dia dah tua sangat padahal baru 3 tahun habis sekolah.

"Aqeel, jom. Ikut Uncle." Adrean hulur tangan dia. Aqeel apa lagi, menggedik lah budak tu. Tadi muka masam sekarang dah manis sikit. Sikit je lah.

"Panggil Kakak Fina." Katanya seraya membuka pintu kereta untuk Aqeel.

"Kakak Fina!! Uncle Rean panggil."

Afina toleh memandang Puan Hayati. Teragak-agak dia ingin melangkah ke arah Adrean. Kenapa bukan Adrean yang pelawa? Kenapa mesti suruh Aqeel? Tak ikhlas nak bagi dia ikut sekali ke?

"Pergilah. Biar Adrean hantarkan balik," kata Puan Hayati. Afina toleh kembali memandang Adrean. Nampak dia masih lagi berdiri di sebelah pintu kereta yang sudah terbuka itu.

"Masuklah." Dapat Afina tangkap gerakan bibir Adrean. Tak macam satu pelawaan, tetapi lebih kepada sebuah arahan.

"Err... Fina balik dulu, aunty. Assalamualaikum." Berat langkah diatur sebelum dia masuk ke dalam kereta.

"Kain tu." Adrean juih bibir ke arah kain jubah yang dipakai Afina. Segera tangan menarik masuk kain yang terkeluar, membiarkan Adrean menutup pintu kereta. Labuh sangat baju ni, boleh sapu jalan.

"Rean balik dulu, mummy."

"Hati-hati, Rean."

AFINA memerhati gerak geri Adrean yang sedang membantu Aqeel turun daripada kereta. Bibir bawah digigit-gigit, ingin bersuara tetapi terasa kekok.

Angkara Afina [OG]Where stories live. Discover now