Bab 23

766 67 1
                                    

PINTU bilik dibuka perlahan-lahan dari dalam

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

PINTU bilik dibuka perlahan-lahan dari dalam. Afina dongak memandang ke arah Adrean yang berdiri betul-betul dihadapannya. Lelaki itu masih lagi elok memakai kain pelikat yang dipakainya sewaktu mereka solat berjemaah Subuh tadi.

Hanya padangan kosong yang Afina beri. Fizikalnya letih. Satu malam dia tidak dapat tidur dengan lena. Fikirannya terganggu memikirkan nasibnya di kemudian hari. Pasti akan ada ahli keluarganya yang tahu. Mungkin bukan sekarang, tetapi dia pasti hari itu akan tiba.

"Kenapa tak turun? Tak nak breakfast ke?" Soal Adrean. Wajah muram Afina itu ditatap lama.

Diam.

"Mummy dah tahu apa yang jadi. Mummy tak akan kata apa-apa. Jangan risau," ujarnya lagi seolah-olah dapat membaca fikiran Afina.

"Fina tak makan pagi."

"Makanlah sikit. Badan tu nampak lemah sangat. Nanti sakit, lagi susah."

Afina menatap lama wajah Adrean. Lelaki itu nampak sangat prihatin terhadapnya. Hati mula rasa terhutang budi dengan apa yang Adrean sudah lakukan untuk dia. Adrean selamatkan hidup dia...

Jantung mula berdegup laju tatkala mata mereka bersatu. Satu perasaan mula timbul dalam diri Afina. Perasaan yang tak pernah dia rasa sebelum ini.

"Fina malu. Mesti aunty.. dengan Abang Rean anggap Fina ni teruk, kan?"

Dahi Adrean langsung berkerut. "No. You're not. Tak ada sesiapa pun yang judge Fina. Lupakan apa yang dah jadi, hmm?" Dia cuba memujuk. Nadanya kedengaran tenang, tatapannya juga lembut di mata Afina.

Adrean percaya, apa yang jadi ini bukan kehendak Afina. Mana mungkin gadis sepolos ini berani melakukan perkara sebegitu. Tambahan pula, Dayana turut terlibat. Pasti ada sesuatu yang tidak kena.

"Jom?"

Afina geleng kecil. "Abang Rean pergi lah dulu. Nanti Fina turun."

"Kita turun sama-sama. Jom." Hujung lengan baju Afina ditarik membuatkan gadis itu terkebil-kebil. Namun dengan rela dia mengikuti langkah Adrean turun ke tingkat bawah. Agaknya Adrean tahu yang dia hanya bagi alasan.

"Afina duduk sini. Jom makan sama-sama," tegur Puan Hayati seraya menarik kerusi disebelah. Senyuman diukir buat Afina yang berdiri kaku disebelah Adrean.

"Duduklah."

Adrean sudah mengambil tempat di hadapan Puan Hayati. Betul kata Adrean, tak berkurang langsung layanan Puan Hayati terhadapnya. Masih sama seperti biasa. Diri dia saja yang fikir bukan-bukan.

Perlahan-lahan Afina duduk disamping wanita itu. Bibir dipaksa untuk mengukir senyuman manis.

"Afina tak makan pagi, kan? Ni aunty buatkan roti bakar. Makan sikit, ya?" Sekeping roti diletakkan ke dalam pinggan Afina.

Angkara Afina [OG]Where stories live. Discover now