13

44 4 2
                                    

"Haah ma. El serius tak sangka. Sanggup Rayyan buat El macam ni, dengan sepupu El pula tu. El dah tawar hati dengan lelaki ma." ujar Elaina perlahan.

"Hoi hoi. Kalau kau tawar hati dengan lelaki, kau nanti jadi anak dara tua la. Tak ada siapa nak kau. Padan muka." ujar abang Izul selamba.

Elaina menjeling tajam. "Suka hati El lah, yang anak dara tua tu El. Bukan abang."

"Mama nak telefon mak ngah kau, mama nak tanya dia tahu ke tak pasal anak dia ni." mama keluarkan telefon dari kocek seluar.

"Eh ma! Tak payahlah. Jangan keruhkan lagi keadaan." kata Elaina panik.

Mama berhenti. Dia pandang Elaina di sebelah. Teha geleng kepala. Abang Izul tepuk dahi. Papa? Mestilah bercekak pinggang, takkan nak smackdown anak sendiri pula.

"Habistu?" soal mama dengan nada agak marah.

"Please ma. Rayyan dah putuskan pertunangan ni pun El dah bersyukur. El tak nak hubungan mama dengan mak ngah retak. Boleh ye ma." kata Elaina dengan wajah dibuat-buat sedih. Puppy eyes ditunjukkan meminta simpati mama.

Mama mengeluh. "Okay, ni last ye. Kalau ada lelaki yang buat macam ni dekat El, mama tak akan teragak-agak serang mak lelaki tu. Faham?"

Elaina bangun dan mula tabik. "Yes ma'am!"

Mama geleng kepala perlahan. Isy, kalau bukan disebabkan mak ngah kau tu adik aku, memang aku dah lama terjah rumah dia. Kau tunggu Lijah...

• • •

"Hello. Ha, ape cer?" soal Izzah di talian.

Elaina duduk di birai katil. Telefon bimbit lekat di telinga.

"Plan aku berjaya!" kata Elaina teruja.

"Amboi, sukanya kau."

"Mestilah aku suka, sebab plan aku dengan adik beradik aku berjaya. Kau macam tak happy je dengan pencapaian aku." Elaina bergerak ke meja solek. Telefon tadi di telinga kini diletakkan atas meja. Mode pembesar suara diaktifkan.

"Kau ni tak sedih ke?"

"Nak buat apa sedih?" Elaina capai toner jenama Simple. Dia ambil kapas lalu ditepek ke muka dengan perlahan.

"Woi, kau baru lepas putus tunang tau. Kau punya gaya macam baru lepas putus tali belon."

Elaina berdecit. "Alaa kau ni. Aku dah tawar hatilah. Aku memang tak ada rasa apa-apa bila Rayyan kata nak putus tunang. Kosong. Zero!"

"Cuba kau jujur dengan aku, kau tak rasa sedih langsung ke apa yang jadi pada diri kau ni?"

Elaina membuang kapas yang kotor tadi ke dalam tong sampah mini di sebelahnya.

"Haihh... Sejujurnya mestilah aku rasa sedih. Aku dah penatlah nak menangis Izzah. Sekarang ni aku berserah pada Allah. Kalau ada jodoh, adalah. Mana tahu jodoh aku dekat je dengan kita. Kita tak tahu pun kan." Elaina ambil pelembap muka pula.

"Cakap pasal jodoh, entah-entah jodoh kau dengan si Aisy tu. Haaaaa!! Kita lupakan pasal Rayyan, sekarang kita cerita pasal Aisy pula."

Terus Elaina pandang telefon. "Kau gila ke apa?! Tak nak aku dengan Aisy tu. Mulut macam longkang." pelembap dicalit ke semua kawasan mukanya lalu disapu dengan lembut.

"Kau jangan El. Benda yang ditolak tu lah selalu dapat tau. Kau tak ingat? Dulu, kau bersungguh tak nak jadi pengawas, tapi akhirnya jadi juga! Siap jadi penolong ketua pengawas lagi. Ahahhahhaa."

Elaina memutarkan mata ke atas. "Zaman firaun kau cerita apehal."

"Ahahahahhahaha. Aku cakap benda yang betul. Kau jangan El, kang tiba-tiba aku dapat berita yang kau kahwin dengan Aisy macam mana? Kau nak larikan diri?"

"Isy kau ni. Stoplah cakap pasal dia. Nanti kang dia muncul tahu tak."

Brrrrr... Brrrrr... Brrrrrr...

Elaina toleh. Ada panggilan baru masuk.

"Weh, jap. Ada orang call."

Elaina mengambil telefonnya dan lihat panggilan yang tertera.

Mr.Penasihat.

Elaina memutarkan mata. Isy, Izzah punya pasal lah ni! Dia tidak menjawab panggilan Aisy malah terus ke panggilan Izzah.

"Izzah! Kau punya pasal lah dia muncul tahu tak. Kan aku dah cakap jangan sebut nama dia."

"Ahahahahahahhahahahah. Siapa? Aisy ke?"

Eh si Izzah ni. Rasa macam nak baling telefon ke dinding.

"Yelah! Takkan Justin Bieber pula. Dia ni ada saka. Kalau sebut je nama dia, macam menyeru dia supaya muncul tahu tak. Aku dah bagi amaran kan tadi"

"Ahahahhahahaha. Manalah aku tahu. Tak pe, kita sambung nanti. Kau jawab call dia dulu. Bye, assalamualaikum."

Tit. Tit. Tit. Tak sempat Elaina berkata apa-apa, Izzah dah tutup talian. Tak guna punya Izzah, kau tunggu naik sem nanti.

Panggilan dari Aisy dijawab.

"Hello. Assalamualaikum." dengan Aisy kena ayu sikit. Tiber...

"Wa'alaikumsalam. Hurm... Kau macam mana sekarang?"

Berkerut dahi Elaina. Aku macam mana sekarang? Aku macam ni lah. Tak ada perbezaan pun. Tak ada pun tumbuh sayap dekat belakang aku.

"Saya okay. Kenapa awak tanya?" krim malam pula dicapai.

"Pasal tadi tu... Err... Kau... Kau..."

Tangan Elaina berhenti. Pasal tadi? Apa yang tadi? Otak ligat berfikir. Mulut mula bergerak ke bentuk O apabila mula mengingat rancangan adik beradiknya.

"Pasal saya kena rogol ke?"

Aisy diam. Betullah tu. Mesti dia nak tanya aku pasal tu.

"Saya okaylah. Jangan risau." sambung Elaina.

"Aku tak cakap pun aku risau."

Elaina buat muka menyampah. Malas aku nak layan kau.

"Tu je kan? Saya mengantuk ni. Ada apa-apa lagi tak?" krim malam ditutup lalu diletakkan ke tepi.

"Sekejap."

Elaina diam. Menunggu kata-kata dari Aisy.

"Kalau ada apa-apa jadi pada kau, telefon aku cepat-cepat."

"Hurm, okay." Elaina terus mematikan panggilan. Tiba-tiba dia berhenti.

Eh sekejap, kenapa aku cakap okay tadi? Aduh, mesti dia fikir aku perlukan dia. Macam mana ni! Elaina gigit kuku.

Arghh, lantaklah. Biarlah dia syok sendiri. Baik aku tidur.

Elaina bangun dan merebahkan diri atas katil. Huh, tidur lagi bagus. Dapat menfreshkan minda aku ni. Bye semua!

Saya Pilih Awak!Where stories live. Discover now