04

40 5 3
                                    

Elaina dan Aisy pergi ke restaurant paling dekat untuk tenangkan diri. Aisy pandang ke arah Elaina. Dari tadi gadis itu hanya diamkan diri. Menangis tidak. Kuat sungguh hatinya.

"Kau okay ke tak?" soal Aisy.

Elaina diam.

"Kau nak makan apa-apa tak?" soal Aisy sekali lagi.

Elaina geleng kepala.

Aisy mengeluh. Dia meraup rambutnya ke belakang. Aduhaii... Kenapa aku terjebak dengan masalah nih.

"Saya tak sangka..." Elaina mula bersuara.

Aisy angkat kepala pandang ke arah Elaina. "Ha?"

"Saya tak sangka Rayyan macam tuh. Dengan Ainul pula tuh. Sepupu saya sendiri." Elaina tunduk kepala.

Aisy diam mendengar luahan Elaina.

"Selama nih saya setia dengan dia sorang jek. Tapi dia... Main kayu tiga belakang saya."

"Kenapa dia buat macam nih dekat saya? Setahun bertunang, takkan saya sorang jek yang cinta separuh mati untuk dia."

"Majlis dah dekat. Dalam sebulan jek lagi. Macam mana saya nak beritahu dekat family saya? Saya tak sanggup nak teruskan perkahwinan nih."

"Habistuh, takkan kau nak biarkan jek dia macam tuh? Seranglah tunanv kau." soal Aisy.

Elaina geleng kepala perlahan. "Tak boleh. Saya tak nak cemarkan nama mama dan papa saya."

"Huh... Tak nak cemarkan nama mama dan papa kau konon. Entah-entah kau yang tak sanggup nak serang dia." Aisy berkata dengan sinis.

Elaina mengeluh. "Siapa yang sanggup buat macam tuh pada orang yang saya sayang. Awak... Tiga tahun kitorang bercinta, and last year kitorang bertunang. And end up, dia buat hal macam nih."

Elaina pejam mata serapat mungkin. Dia ketap bibir menahan tangis.

"Buat apa kau nak tahan-tahan? Nangis je lah. Nanti kau makin sakit pula." ujar Aisy perlahan.

Dengar saja Aisy berkata, Elaina terus menangis dengan kuat.

"Huawaaaa!! Haaaa!! Hurmmmm!!" Elaina menyembamkan muka ke atas meja.

Aisy terkejut. Dia gelabah melihat Elaina menangis kuat di sini. Dia melihat sekeliling. Rata-rata pengunjung restoran nih menoleh ke arahnya. Dan pandangan itu sangat dia kenali, pandangan seolah-olah dia yang membuatkan Elaina ini menangis!

"Woi! Woi! Janganlah menangis kuat-kuat. Semua orang pandang aku tahu tak. Mesti dia fikir aku yang buat kau nangis." Aisy tak senang duduk. Nasib baik dia memakai baju hoodie, terus saja dia tarik hoodienya menutupi kepala.

Elaina angkat kepala. Dengan hingus yang meleleh, dia pandang Aisy di depannya.

"Awak yang suruh saya nangiskan."

Aisy menggulingkan mata ke atas dengan gelengan kepala. "Kesatlah hingus kau tuh. Selekehlah!"

"Tak de tisu." ujar Elaina sambil menyedut hingusnya.

"Gunalah tudung kau tuh!"

"Tak nak! Saya sayang tudung sayalah!"

Aisy mendengus geram sebelum dia bangun. "Kau tunggu sini jap. Aku pergi kedai. Jangan pergi mana-mana!"

Elaina mencebik. Kau layan aku macam budak-budak.

10 minit kemudian ~

Satu plastik besar muncul di depan aku. Aku angkat kepala dengan air mata masih mengalir. Aku nih bukannya seorang yang suka menangis, tapi bila orang yang kita sayang buat macam tuh dekat kita. Rasa sakit tuh hanya Allah jek yang tau. Faham tak perasaan tuh?

Saya Pilih Awak!Where stories live. Discover now