"Ha?! Rayyan curang?!" Izzah menjerit. Urat di lehernya tersembul keluar. Terkejut sangat tuh.
Aku hanya angguk diamkan diri. Kalau Izzah dah mula menjerit tuh memang tak boleh nak menyampuklah jawabnya.
"Ouhh... Patutlah asyik busy jek manjang! Chat kau pun aku tengok macam nak tak nak jek! Pastuh, tadi kau kata dia busy ada hal nak buatkan. Rupanya! Pergi kedai emas dengan cousin kau?! Wahh... Hebat betul dia." nafas Izzah mula turun naik.
"Tenang Zah. Tenang."
"Kau suruh aku tenang?! Tunang bff aku curang kut, takkan aku boleh tenang. Kau tuh, takkan hal macam nih kau boleh berdiam diri." Izzah bercekak pinggang depan aku.
Aku pula menikus di sofa. Takut nak hadap mak singa yang garang depan mata.
"Dah. Aku nak pergi jumpa Rayyan sekarang juga." Izzah mula menapak ke anak tangga.
Automatik aku bangun dan menghalang pergerakan Izzah.
"Jangan Zah. Please. Aku nak biar dia mengaku sendiri. Kalau kau serang dia, hal nih jadi makin besar Zah."
Izzah mengeluh. Haihh... Kenapalah kawan dia seorang nih baik sangat?
"Ye lah. Aku tak pergi."
Izzah kembali duduk di atas sofa dengan tarikan aku. Dia nih bukannya boleh percaya. Kang dia pergi bilik senyap-senyap pastuh amik tudung, amik kunci then serang Rayyan. Mampus aku nak handle minah nih.
"Esok dah mula cuti sem sebulan. Kau balik kampung ke?" soal Izzah.
"Haah. Aku nak tenangkan fikiran."
"Selesaikan masalah kau. Jangan nak bagi muka sangat dengan Rayyan tuh."
"Iye. Kau nih over protective sangatlah. Aku pandailah jaga diri." aku mencebik.
¤ ¤ ¤
Siling bilik aku tatap. Satu demi satu keluhan aku lepaskan. Kenangan bersama Rayyan mula berputar di benak fikiran. Why Rayyan? Sampai hati awak buat saya macam nih.
Gegaran di katil membuatkan lamunan aku terhenti. Kepala diteleng ke sebelah melihat telefon bimbit aku yang sedang menyala meminta perhatian.
Aku capai dan lihat nama si pemanggil. Sekali lagi keluhan berat aku lepaskan. Rayyan. Ikon hijau aku gesek juga. Telefon dihalakan ke telinga.
"Hello."
"Assalamualaikum Miss Tunang."
Aku menggulingkan mata ke atas. Miss Tunang konon, aku takkan tertipu dengan kau lagilah.
"Wa'alaikumsalam. Ha, nak apa?" aku berkata dengan agak dingin.
"Macam mana hari nih? Best tak keluar dengan Izzah?" kedengaran suara Rayyan begitu teruja di sana. Ceh, siapa yang tak teruja bila pergi kedai emas dengan buah hati.
"Eh, best gila! Best sangat-sangat!" aku mengetap bibir kuat. Geram betul aku! Senangnya kau tanya lepas kau buat drama depan mata aku.
"Apa yang best tuh? Tak nak share dengan saya ke?"
"Nak dengar ke? Okay macam nih, saya tadi tengok wayang. Pastuhkan jalan cerita wayang tuh buatkan saya rasa nak jadi pembunuh."
"Eh... Kenapa pula tuh? Teruk sangat ke jalan ceritanya?" soal Rayyan.
Spontan aku bangun dari pembaringan. Aku duduk bersila atas katil.
YOU ARE READING
Saya Pilih Awak!
Dla nastolatków* P E R T A M A * Kehidupan Elaina Amanda sebelum ini memang sangat indah apabila hati sudah dimiliki dengan ikatan tali pertunangan tetapi apabila si dia melukai hatinya, dia sudah tekad yang dia takkan bercinta lagi. Hatinya sudah mati. Kehadiran...